Hoelang duurt het gemiddeld voordat burn-out klachten weg zijn?

Hoelang duurt het gemiddeld dat iemand met een burn-out weer enigszins kan functioneren?
Ik weet dat het per persoon anders is, maar ik neem aan dat er een gemiddelde is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2K

Het beste antwoord

heb hetzelfde meegemaakt, 20 jaar geleden toen het nog niet herkend en erkend werd: u bent overspannen…!
achteraf weet ik nog steeds niet wanneer het begonnen is, vandaar mijn reactie hierboven.

wel weet ik dat alleen maar rust niet goed is, nee niet voldoende is.

ik zat nachtenlang op, slapen kon ik niet en mijn hoofd maalde.
echt stil zitten kon ik niet, waar ik ook was, ik had een puzzelboekje bij me en puzzelde wat af, ik wilde niet continue nadenken, wat zonder afleiding wel gebeurde.
's nachts had ik een grote legpuzzel die mijn aandacht opeiste.

wat je zou moeten doen is iedere dag jezelf lichamelijk uitputten/afmatten en dan niet in een sportschool maar in de buitenlucht. bijvoorbeeld de tuin omspitten, of 10 km lopen, als je nooit loopt is 5 km misschien genoeg, of fietsen, urenlang, met de hond van de buren wandelen, dat deed ik. het gaat even om het idee.

misschien neem je dus te veel rust. er is rust en rust, voor je hoofd en voor je lichaam.
voor je hoofd pak je genoeg rust, voor je lichaam teveel. probeer het maar, succes.

al met al heb ik een jaar thuis gezeten in de ziektewet, niet fijn, voor een groot deel omdat het niet begrepen en als onzin bestempeld werd...
ik hoop dat jou dat bespaard blijft, maar om nou te zeggen het duurt een jaar, nee, er komen nog meer klachten bij kijken vaak, depressief bijvoorbeeld, en ja erg vrolijk wordt je er niet van, dat klopt, maar je moet er doorheen en ik hoop voor je dat je hulp hebt/krijgt van de mensen om je heen, dat heb je nodig, maar ook rust, dus néém die.

sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed van je, dat je bent gaan sporten, maar vergeet niet ook naar buiten te gaan (heel belangrijk, frisse lucht), misschien fietsen naar de sportschool toe, of 's middags nog even fietsen, kan ook.
en niet te veel doen, is ook niet goed, doe je best!

Andere antwoorden (3)

De gemiddelde duur van een burn-out was in 2011 189 dagen
Amadea
11 jaar geleden
hieronder vind je een grafiek van een onderzoek dat werd gedaan naar burn-out. aan het onderzoek namen 75 vrouwen en 33 mannen deel. je kan alles nog eens nalezen op de gegeven bron, bij "zoektocht naar herstel" in de linker kolom.
- 53 % van deelnemers met burnout waren niet langer dan een jaar ziek en nog eens 30% niet langer dan 2 jaar.
Hoelang deze mensen ziek blijven valt niet precies te zeggen. Toch doet het grote verschil op de grens voor en na twee jaar vermoeden dat het grootste deel binnen twee jaar hersteld van hun burnout.
- 17% van de personen met burnout waren op het moment dat ze de enquête in vulden langer dan 2 jaar ziek.
Er zijn verschillende factoren die de duurtijd van het herstel kunnen beïnvloeden. Daarom is het vragen naar een gemiddelde duur in feite niet relevant, omdat in het gemiddelde zowel mensen zitten die remmende factoren bij hun herstel hebben ondervonden als mensen bij wie stimulerende factoren voor een (vermoedelijk) sneller herstel zorgden.
Belangrijker is het te vernemen wat men kan uitrichten om te herstellen. En dit verschilt van mens tot mens omdat er verschillende zaken (leeftijd, geslacht....) de diepte, duurtijd.... bepalen.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel goed antwoord en goede site erbij.
Heb zelf een burn out gehad.en na 5 jaar kan ik zeggen .dat het beter gaat.maar altijd blijven oppassen dat andere je tijd niet uitzuigen.wordt nooit meer hoe ik was..maar zie het wel als een graadmeter.
Moe .rusten.en meer om jezelf denken
Mijn man kreeg een burn-out onder zijn werkzaamheden als chauffeur .
Ze vonden hem bewusteloos naast zijn auto , na onderzoek bleek dat hij van afmatting/uitputting in elkaar was gezakken, mocht direct 1 jaar geen auto meer besturen , in dat jaar kon hij geen chef of baas van zijn werk zien , want dan sloegen alle stoppen door.
Na 1 jaar vrij te zijn van bewusteloosheid vallen mocht hij weer op de auto , maar is heel snel van baan verandert en dat heeft hem wel goed gedaan, maar helemaal kwijt raken doe je het volgens mij nooit meer, je blijft toch altijd bij grote moeilijkheden wat zwakker.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is gelukkig al jaren geleden en hij rijdt nu al weer jaren internat. tanktransport en dat bevalt hem zeer goed zonder veel problemen en dan kun je het volhouden tot je pensioen.
Maar veel bedrijven zijn de veroorzakers van burn-outs van hun personeel , maar dat mag niet gezegd worden , het ligt altijd aan de werknemer vindt de werkgever.
Wij weten ondertussen wel beter ,na 37 jaar wegtransport