Ik heb een extreme angst voor beesten, insecten, bacterien, wat kan ik hier tegen doen?

Ik zal het met een voorbeeld uitleggen: voordat ik naar bed ga controleer ik heel mijn kamer, ik zet het licht fel aan en schijn bij met mijn zaklamp. Dan controleer ik alle muren, zit er een insect dan haal ik deze weg. Als ik s'nachts wakker word van een mug, rust ik niet voor ik deze heb gepakt (ookal duurt het uren (letterlijk). Vandaag had ik 2 pissebedden in mijn kamer.. Ongeveer op dezelfde plek, 1 verdween achter een plakstrip, mijn gedachten; misschien zit er wel een heel nest achter de strip. Vervolgens zag ik 'mini' fruitvliegjes (geen idee wat t waren), wel een stuk of 10, ik heb deze bespoten met deet en lig nu te zweten onder de deken omdat ik doodsbang ben dat er insecten over me heen gaan lopen vannacht of dat er nog meer muggen of pissenbedden zitten (enz)..

Ik vind beestjes vooral snachts eng. Of iig nog enger/viezer.
Verder heb ik last van smetvrees en night terror.

Iemand die zich hierin herkent? Of tips heeft? Of moet ik serieus overwegen om naar een psych te gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
3.3K

Antwoorden (5)

Ik ben ook heel bang voor insecten vooral voor spinnen. Als ik naar bed ga check ik ook mijn bed, achter mijn bed, in hoekjes, bij het raam om te kijken of er iets zit. Ik moet wel zeggen dat mijn angsten een stuk minder zijn nu ik op mezelf woon, ik moet nu zelf de beesten weghalen en dat helpt wel, want ik leef nog steeds dus zo gevaarlijk zijn ze niet.

Maar goed, ik kan nu wel een heel mooi verhaal gaan vertellen over hoe je van de angsten af komt, maar je komt er niet zomaar van af helaas. Je hebt een fobie en daar zul je aan moeten werken door je angsten te overwinnen, er zijn genoeg instanties die cursussen aanbieden om van je fobie af te komen, kijk eens of dat iets voor je is.

Voor nu, probeer gewoon te slapen, laat het beestje niet winnen door ook nog eens je nachtrust te verstoren. Als ik midden in de nacht een beestje zie wat ik niet dood kan krijgen, dan op een gegeven moment denk ik, fuck het beestje, ik ga gewoon slapen wat is het ergste wat hij kan doen, mij opeten? Ik kruip dan helemaal onder de dekens, en ik zorg ervoor dat er geen "openingen" zijn, en meestal slaap ik met een lichtje aan ... omdat ik.. ook bang ben in het donker.

Ik hoop dat je snel in slaap valt, en ik raad je zeker aan om hulp te zoeken voor je fobie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel!
Angst voor insecten (entomofobie) kan inderdaad behoorlijk vervelend zijn en kan ook een pittige invloed hebben op smetvrees (Mysofobie). Als je voelt dat het je leven beinvloed is het inderdaad waarschijnlijk raadzaam hier hulp bij te zoeken. Angst is een oerinstenct en soms is dat iets te scherp afgesteld en gaat zo van rationeel naar irrationeel.

Sinds fobien bij meer mensen komen dan je mischien zou verwachten zijn er voldoende wegen te bewandelen om te helpen omgaan met angsten zoals bijvoorbeeld via IPZO die zich op fobieen focused (zie bronnen). Ook een gesprek met je huisarts kan een mannier zijn.

Er wat aan doen is een stap maar zal je vast een hoop meer rust geven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is in veel gevallen ook vergoed door de zorgverzekering. Meer info hierover op de ipzo site en je eigen huiszorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Je moet alleen in therapie gaan als jij dat wilt. Zelf ben ik als de dood voor insecten dus ik kan moeilijk zeggen: Ze doen je niks joh, want dat weten we wel, maar ik begrijp heel goed dat je ze eng vindt. Ik hoorde wel eens vN een meisje die ik ken dat een spelletje met een zaklantaarn je kan helpen namelijk:
Insecten-zaklamp
Je maakt met je vingers een dier, vlinders spinnen etc en als je ze in het licht van de zaklantaarn ziet, schijn je er minder bang voor de zijn. Iets om te proberen lijkt me
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel!
Om muggen onschadelijk te maken is een elektrische vliegenmepper een handig hulpmiddel.
Ik vind dat een logische angst, want omdat je weet dat ze vaak steken lig je niet rustig in bed. Het vreselijk irritante gezoem doet de rest!

Voor andere (overdreven) angsten voor beestjes kan ik de Angst, Dwang en Fobiestichting van harte aanbevelen. Daar hebben ze verstand van en ervaring met allerlei soorten angsten. Ze organiseren lotgenotencontacten, omdat alleen al ervaringen uitwisselen heilzaam kan zijn.
Daarom hebben ze ook een forum.
En zonodig weten ze verder de weg in hulpverleningsland.

Ze gaan maandag as. drie weken op vakantie, en dat gun ik ze van harte. Dus dan moet je of snel contact opnemen, of de avondtelefoon kiezen, en/of even geduld hebben.

(Doe ze de groeten van de ADF-Durfdag-deelnemer die zonder aarzelen een van de schaal gevallen krentenbolletje van de grond opraapte en opat. Dát durf ik heel goed; maar ik heb dan weer een ándere angst!)
9 jaar geleden
Er zijn een aantal therapieën voor als behandeling. Je kunt het best met de huisarts overleggen of je kan worden doorverwezen naar een psycholoog, deze kan met je kijken naar de beste behandeloptie die bij je past.