Kan je als buitenstaander iemand helpen die depressief dreigt te worden/is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Het beste antwoord

Dat kan wel maar je moet je daarbij wel een paar dingen realiseren.

Hoewel er soorten en gradaties bestaan is een depressie een ernstige ziekte. Het is geen dipje waar iemand met wat opbeurende taal overheen te tillen is.

Iemand met een echte depressie straalt uit dat het nooit meer goed komt en dat niets helpt, jij ook niet. Je kunt het zelfs erger maken als je te goed je best doet om die ander te helpen.

Realiseer je dat omgaan met een depressief persoon heel erg eenrichtingsverkeer is. De energie die je erin stopt lijkt in een bodemloze put te verdwijnen. Bedenk dat het einde van zo'n zwarte wolk meestal ver te zoeken is.

Bij een echte depressie is professionele hulp nodig, behandeling.

Als je dat allemaal kunt hanteren ben ik geneigd om te zeggen dat je iets zou kunnen betekenen voor iemand met een (dreigende) depressie. Daarbij lijkt het me vanzelfsprekend dat je een familielid of goeie kennis die zoiets overkomt niet in de steek laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is heel erg moeilijk. Vaak zijn ze in hun hoofd al zo druk dat er moeilijk binnenkomen is. Wat je kunt proberen is, in het beginstadium dan, die persoon mee te nemen en leuke dingen te doen en dan ook over leuke dingen te praten. Is het al een stapje verder dan is het het verstandigste om die persoon proberen zover te krijgen dat hij/zij naar de huisarts gaat. Deze kan inschatten hoe erg het is en wat er verder moet gebeuren. Vaak zal het een combinatie van pillen en praten zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niets anders doen dan luisteren en het advies geven naar de hisarts te gaan. Deze zal dan besluiten
of een verwijzing naar een deskundige hier nodig is.
Dit is het enige advies dat je kunt geven. Iemand die depressief is, is niet ontvankelijk voor grapjes (om op te beuren) voor relativeren ( voelen ze zich niet serieus genomen) praten is heel moeilijk met zoiemand vooral omdat de meesten niet deskundig zijn en weten wat je het best kunt zeggen. Luisteren kan natuurlijk wel en haar/zijn gevoel bevestigen. Maar je wilt dan op gegeven moment toch met goede raad komen en dat wordt dan vaak niet op prijs gesteld. Jij weet immers dan niet wat diegene voelt.
amc
13 jaar geleden
je kan het niet helpen te voorkomen, maar wel de diepte van de depressie. Nodig de persoon vaak uit voor een wandeling in het zonnetje(goed voor vitamine d tegen depressie),zorg voor regelmaat en neem de persoon niet kwalijk dat hij of zij depressief is,het is een ziekte,dus zorg ook dat de huisarts bezocht is....dat zijn dingen waar je op kan letten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar alleen als deze persoon hulp wil en weet dat ie een probleem heeft dat is niet altijd zo,en vooral de wil heeft zijn probleem aantepakken wat betreft het oplossen ervan verder is er allerlei praktiese hulp mogelijk om te voorkomen dat iemand door depresieve klachten verder in de narigheid zakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En plus voor jou
Ja, die persoon in de gaten houden, je weet nooit niet wat er in hem of haar om gaat, depressie kan gevaarlijk zijn, zeker dat het moest terugkomen. Je kan hem helpen maar niet op eigen houtje.
Het beste is hem doorverwijzen naar en dokter, of iemand die gespecialiseerd is in depressies.
En vooral hem proberen te overtuigen dat hij hulp nodig heeft! en uitteraard hem steunen als kameraad....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en een voor jou
Iemand die depressief dreigt te worden, is denk ik op zich goed te helpen door hem/haar regelmatig te bezoeken en dan samen iets te doen, stukje wandelen, even kletsen. Maar het moeilijke is; hoe merk je dat iemand depressief wordt? Bij iedereen is dat verschillend en als iemand echt depressief is, kan je soms heel weinig doen. Je kunt vaal totaal niet tot ze doordringen, je hebt soms het idee dat ze dwars door je heen kijken.

Professionele hulp is absoluut nodig en dan kan het zelfs een hele lange weg zijn.

Als je iemand in je omgeving hebt die al eerder depressief is geweest en daar zelf van heeft geleerd, probeer dan duidelijk te krijgen wat voor haar/hem de symptomen zijn bij een dreigende depressie, zodat jij dan een steuntje in de rug kunt zijn. Je kunt dan wellicht erger voorkomen.

Mijn eigen ervaring: probeer er zoveel mogelijk voor iemand te ZIJN. Alleen ernaast zitten kan al genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine aanvulling op uitstekende antwoorden:
bewegen is erg belangrijk. Bij b.v. hardlopen of joggen komen bepaalde stoffen vrij zoals serotonine die gedurende depressie tijdelijk minder werkzaam zijn.