Ik ben een soort van verslaafd aan mezelf snijden... Hoe kom ik er van af..?

Mijn ouders weten het niet en ik wil ook niet dat zij het te weten komen..
Help.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Antwoorden (14)

Messen en scherpen voorwerpen je kamer uitgooien dit is kei gevaarlijk en dadelijk heb je er spijt van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kan je wel in een leeg huis gaan wonen en jezelf opsluiten. het is beter om de oorzaak te achterhalen en hier wat aan te doen
Is veelvoorkomend bij mensen welke lijden aan borderline syndroom. Ga maandag naar je huisarts. Niet bang zijn. Huisarts heeft beroeps geheimhoudingsplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey, ik heb het ook gedaan, het wil egt niet zo zijn dat als je jezelf snijd dat je dan borderline hebt. want dat heb ik ook niet. het kan ook zijn dat je gewoon niet lekker in je vel zit (depressie) wel verstandig is het om naar de huisarts te gaan zodat je door verwezen kan worden naar een andere instantie waar ze je er mee kunnen helpen.
Vertel het je beste vriend/vriendin of een familielid. In elk geval iemand van wie je veel houdt, dan zullen zij zeker zeggen dat je ermee moet stoppen. En dan moet je denken: ik doe het voor hem/haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het IS een verslaving. Een verslaving aan de adrenaline die vrijkomt door de pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het KAN werken. Zo heb ik het ook gedaan: iemand om wie ik veel gaf, beloofd dat ik het nooit meer zou doen en beloftes kom ik na.
Je kan er vanaf komen als de onderliggende reden waarom je jezelf dit aandoet behandeld wordt.
Dat zal maatwerk zijn, dus per persoon verschillen hoe dit verholpen moet gaan worden.
Je huisarts is de eerste stap. Hij/zij heeft kennis in huis naar wie hij/zij jou kan doorverwijzen. Bedenk je, dat als je hulp krijgt met dit probleem, dat het belangrijk zal zijn dat je eerlijk bent naar de professionele mensen die je proberen te helpen. Dat is extra belangrijk omdat zo'n behandeling maatwerk is en ze je veel beter kunnen helpen als je open kaart speelt. Als ze een onderwerp aansnijden waar je op dat moment echt niks over wilt vertellen, zeg dat dan ipv te liegen.
Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn beste vriendin doet dit ook.
Ze is een Borderliner.
Het is niet normaal dat je zoiets doet,dat besef jezelf ook want je wil niet dat je ouders het te weten komen.
Maar je hebt ze nu hard nodig!
Ik neem aan dat ze van je houden en je zullen steunen.
Licht ze in en zoek hulp.
Automutilatie(zelfbeschadeging )
heeft altijd een onderliggende oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit vroeger (puberteit) ook in een lichte vorm gehad, maar toen mijn ouders hierachter kwamen ben ik zo geschokken. Uiteindelijk hebben ze me naar een psycholoog gestuurd waar ik pas besefte wat ik deed en vooral waarom ik het deed. Een huisarts kan je doorverwijzen naar een goede psycholoog en je overige begeleiding hierin geven. Zoek zo snel mogelijk hulp, hoe sneller je dit oplost hoe minder pijn je in de toekomst zal ervaren. Als je er nu niks aan doet zal het alleen maar toenemen. In de tussentijd zorg dat je een manier vind om om te gaan met verdriet en pijn, zoals sporten, etc. Probeer ook iemand in vertrouwen te nemen. Heel veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct hulp zoeken,sowieso moet je eerst naar de huisarts om een verwijzing te kunnen krijgen naar een psycholoog of psychiater.
Je geeft in ieder wel een soort van toe dat je een probleem hebt en dat is al een flinke stap waar je trots op mag zijn.
Het "erkennen" van zoiets is niet makkelijk,maak nu de volgende stap en laat je helpen.

Sterkte !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je aan om inderdaad iemand te zoeken die je vertrouwd of iemand die je kan helpen. Ik heb namelijk ongeveer hetzelfde gehad, ik ben toen na een leraar gestapt. Deze heeft mij echt geholpen.
Praten hielp echt voor mij, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je geluk gehad met die leraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, heb ik ook gehad! Ik ben haar ook nog steeds dankbaar...
Als je echt wilt stoppen, let dan op de volgende punten:

Bij een sterke neiging tot snijden kun je het volgende doen:

Iets tellen, of (hardop) tellen.

Denk aan een sterk moment van jezelf.

Doe iets wat onverenigbaar is met je impulsieve gedrag, bijvoorbeeld fietsen of hardlopen.

Knijp in een rubberen balletje of sla in een kussen (niet tegen iets hards!). Dit komt tegemoet aan je neigingen, maar je verwondt jezelf niet.

In een ijsklontje knijpen of je polsen in ijswater houden. IJs veroorzaakt pijn, maar brengt geen schade toe. Zie ook vorige punt.

Vraag anderen om hulp (bel ze bijvoorbeeld op en/ of maak een afspraak).

Schrijf je gevoelens op in een dagboek of schrijf een brief (hoef je natuurlijk niet te versturen).

Realiseer je, dat stimulerende middelen (alcohol, drugs) je gevoelens kunnen versterken en zo je gedrag beïnvloeden. Ook psychische stoornissen kunnen van invloed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even zonder labeltje of andere mogelijke oorzaak....

er is een reden waarom je dit doet en je zit dus niet lekker in je vel al weet je misschien zelf niet waarom.
er zijn mensen die je dit wel duidelijk kunnen maken en de oorzaak aan kunnen pakken.

scherpe dingen verwijderen uit je buurt zal dus niet helpen. wat je wel kan doen is een postbode elastiek om je pols doen als een armband. mocht je de neiging hebben om jezelf te beschadigen trek hier dan aan zodat het tegen je arm aan klapt.

en natuurlijk wel hulp zoeken, want er is wel degelijk een oorzaak. bij de bron kan je wat meer info vinden.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elastiekje is een goeie! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaren geleden heb ik een keer iemand gevraagd waarom ze zo met een elastiekje 'klapte'. toen liet ze me haar armen en polsen zien (ieks! shock!!)
het elastiek verhaal vergeet ik dus niet meer zo snel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat een elastiekje niet echt meer zal helpen, als je al aan snijden bent begonnen. Maar voor sommigen helpt het, dus het is in elk geval het proberen waard. Een plus voor de tip. En scherpe dingen verwijderen helpt niet nee. Die zijn er zat, dus als je echt wilt, dan vindt je wel wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, met een beetje vindingrijkheid is er altijd wel wat om mee te snijden of te krassen. het schijnt een verslaving te kunnen worden, maar hoe het echt in elkaar zit weet ik niet. er zijn meer mensen die er last van hebben dus er is wel degelijk hulp op dit gebied gelukkig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel hulp ja, maar die moet je maar net kunnen vinden/krijgen. Automutilatie, vooral snijden, wordt vaak genegeerd, ook door hulpverleners ("hij/zij doet het alleen maar om aandacht, dus die geef ik mooi niet"). Zo heb ik met een vriendin wel eens in het ziekenhuis gestaan en het ziekenhuis weigerde haar te behandelen, omdat ze de wonden zelf had toegebracht. Bij mijn VERS-training werd het onderdeel automutilatie overgeslagen. Dat van die verslaving klopt. Dat komt door stofjes die je lichaam aanmaakt wanneer je pijn hebt (endorfine en adrenaline). Daardoor en omdat de pijn zo lekker al het andere wegdrukt kun je er verslaafd aan raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel voor je uitleg :)
onuitstaanbaar dat juist hulpverleners zo denken. van de maatschappij is het al krom om zo te denken. het is ook niet onbekend, dus sta hier gewoon echt van te kijken!!
ligt eraan hoe je je zelf snijd.
snij je je zelf omdat je dood wil of omdat je de pijn wil voelen.
in geval van het eerste dan MOET je met iemand gaan praten. ik weet dat het moeilijk is maar je moet gewoon even door de zure appel heen bijten.
als je je zelf snijd om de pijn te voelen is het ook aan te raden dat je met iemand gaat praten(ik weet dat je dat ook niet snel zal doen. verder zijn er een genoeg andere alternatieve. maar die staan al in andere antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals ook al duidelijk wordt uit de andere antwoorden, is het snijden niet hét probleem an sich, het komt voort uit een dieperliggend probleem. Je bent gaan snijden om een bepaalde reden, dit kunnen meerdere dingen zijn, maar iig niet omdat je nu zo lekker in je vel zit! En daar komt dan ook weer een probleem uit voort, namelijk de schaamte en het geheim dat je meedraagt over het verbergen van je littekens en het niet kunnen delen met anderen. Er is ook een taboe op (vind ik) omdat veel mensen vinden (en in bepaalde gevallen is dit ook zo maar in de meeste gevallen niet!) dat het gedaan wordt om aandacht te vragen of te manipuleren. Terwijl de grootste groep het stiekem doet en hele zomers met lange mouwen en broeken loopt. Ik raad je echt aan om professionele hulp te zoeken, hoe moeilijk dat ook kan zijn mocht je nog bij je ouders wonene want ik kan me voorstellen dat dit moeilijk te doen is zonder dat je ouders hier achter komen (het is wel te doen maar dan heb je nog een geheim erbij maar of je dit wilt?). Je zou ook tegen je ouders kunnen zeggen dat je in therapie wilt/gaat omdat je niet lekker in je vel zit en daar met iemand over wilt praten, en het snijden niet noemen, je hoeft niet alles met je ouders te delen, dat ligt aan de band die je met ze hebt. Je kunt een verwijzing vragen bij je huisarts. Ik ben zo blij dat ik van het snijden en krassen af ben nu. De littekens zijn bijna weg nu en ik kan weer met korte mouwen lopen, na jaren! En dat voelt als een bevrijding!!! Een vriendin, die ik ken van therapie heeft veel langer en dieper gesneden en zit echt onder de littekens, snijdt ook al een jaar niet meer, ik ben zo trots op haar, maar ze zit wel onder de littekens. Ze denkt aan laserbehandelingen. Op het moment dat je van het snijden af bent blijf je nog lang met de littekens zitten en dat is vreselijk. Daarom hoop ik ook echt dat je jezelf het waard genoeg zult vinden om in therapie te gaan en de tips in voorgaande antwoorden ook kunt gebruiken om te gaan stoppen. JE hoeft je lichaam niet kapot te maken, het is nergens voor nodig. Dat is wat ik geleerd heb nu. (en al is mijn gedachte soms anders nu, ik doe het niet meer!!!)
sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon schijt hebben aan wat anderen denken en toch een T-shirt aantrekken :P Heb ik gedaan en weet je wat, niks geen last van gehad. Een vriendin van me werd daardoor geïnspireerd en is het ook gaan doen en voelde zich daardoor ook beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dapper!!! Maar als het heel erg opvalt kún je wel reacties krijgen van je omgeving (dat weet ik) en daar moet je wel tegen bestand zijn, en zeker als je wilt dat niemand het weet dan is dit geen optie. Maar alsnog dapper wanneer je er schijt aan durft te hebben! Ik ben toch altijd nog erg bezig met wat anderen van me denken en ook vanwege het taboe... Nare reacties moet je ook maar aankunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach weet je, anderen denken wel, maar vaak niet eens zo erg of überhaupt niet wat jij denkt dat ze denken. Bij mij denken ze veelal dat de kat het gedaan heeft. Of dat ik een ongeluk gehad heb met een machine of zo. En als ik wel een nare reactie krijg, denk ik: zolang ik zelf maar weet hoe 't zit, maakt 't geen bal uit wat jij ervan denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja nogmaals dapper! Maar je moet wel klaar zijn om open te zijn of dit willen. Je kunt ook oprechte vragen krijgen en ik ben een eerlijk mens ik hou niet van liegen, kan het niet eens, maar wilde ook niet dat mensen dit van me wisten (gelukkig nu niet meer aan de hand t is bijna niet meer te zien want t is jaren geleden) omdat men nu eenmaal niet die kwetsbaarheid hoeft te kennen en ik al helemaal niet zat te wachten op medelijden. Ik was ook niet zo sterk als jij, ik voelde me al zo 'anders' en wilde dat beeld niet ook nog eens versterken (voor mezelf en wat anderen denken, ik kon daar geen schijt aan hebben, te gevoelig daarvoor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, je moet wel een zekere mentaliteit hebben. Die had ik eerst ook niet. Pas toen ik een mentaliteitsverandering onderging, kon ik 't doen.
Je allereerst de vraag stellen: wat levert dit gedrag mij eigenlijk op, waardoor ik het doe.
Heb je daarop het antwoord, stel je dan de vraag: wil ik het daarvoor [nog] blijven doen? Als daarop je antwoord 'ja' is, dan ga door, want dan kan niemand je ervan af helpen. Is je antwoord 'nee', dan zoek een hulpverlener bij je in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een duidelijke mening, maar schiet in de weerstand door de manier waarop je mijn reactie wenst te lezen. Ik kan je niet van die illusie afhelpen, dat zul je ook moeten willen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Het is aan jou Larina.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, iemand die geholpen wordt, moet wel geholpen WILLEN worden.
Iemand kan best zeggen geholpen te willen worden, echter vaak is het opgeven van het patroon een immens karwei, omdat er zoveel bij komt kijken. Het vereist diepgaand zelf-onderzoek en analyse, om het patroon allereerst te erkennen en te ACCEPTEREN. Vechten tegen hetgeen het patroon in stand houdt is het grote probleem, het gaat juist erom dit vechten te staken, wat vaak weer angst veroorzaakt.
Als iemand wilt snijden, omdat het iets oplevert, en dat wat het oplevert hem of haar meer waard is dan wat het kost ervan af te komen, dan is alle hulp verspilde moeite. Misschien begrijp je nu wat ik bedoel
Ik heb de andere antwoorden niet gelezen dus vergeef me als er wat dubbele dingen in staan.

Ik heb mijzelf ook 2 jaar gesneden.
Heerlijk.. de emotionele pijn omzetten in lichamelijk pijn, de controle daarover hebben. Over de pijn.

2 jaar later..
Helaas van de littekens.. Die draag je je hele leven bij je. Nou licht het er ook aan hoe diep je snijdt en op welke plekken. Ik heb alleen op mijn onderarm gesneden, maarja wel een zichtbare plek. Vooral met dit weer!

Automutilatie is het woord voor zelfbeschadiging of zelfverminking.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand automutileert:

Zichzelf willen straffen;
Het kwijt raken van spanningen;
Het omzetten van geestelijke pijn naar lichamelijke pijn;
Het gebruiken van pijn om andere (onaangename) zaken te vergeten;
Bewust of onbewust je omgeving manipuleren;
Als onderdeel van initiatierituelen bij sommige volkeren;
Om te bewijzen dat je tegen pijn kunt;
Om jezelf een machtsgevoel geven doordat je zelf kan bepalen wanneer je pijn voelt en wanneer niet;
Om het lege gevoel van binnen op te vullen;
Om gevoelens te uiten die niet op een andere manier geuit kunnen worden;
Uit zelfbescherming, dus om erger te voorkomen;
Als uiting van agressie, de patiënt wordt er rustig van;
Als minachting van het eigen lichaam;
Bij depressiviteit;
Voor aandacht.

Mensen die automutileren kunnen hier moeilijk mee stoppen. Bij het pijnigen van het eigen lichaam komt het verslavende hormoon endorfine vrij. Endorfine is een natuurlijke pijnstiller maar kan ook zorgen voor een gevoel van geluk of euforie. De gewoonte om te automutileren ontstaat vaak geleidelijk en is moeilijk te doorbreken. Deskundige hulpverlening bij dit probleem is sterk aan te raden, maar het is niet altijd mogelijk degene die automutileert te bewegen deze hulp te aanvaarden.

Het ontwikkelen van een geestelijke verslaving komt vaak voor bij automutilisten. De drang tot automutilatie wordt getriggerd door de lichamelijke verslaving aan endorfine maar ook vooral door geestelijke verslaving aan emoties die worden opgewekt of worden onderdrukt tijdens de automutilatie.

Neem iemand in vertrouwen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Stuur mij maar een privébericht als je meer wilt weten!