Ik heb Asperger. Wat nu?

Ik ben getest voor ADD maar daar kwam uit dat ik het net niet had. Ze dachten meer aan Asperger, wat ook in mijn familie veel voorkomt (autisme). Ik word daar nu op getest maar via het UWV hebben ze het al bevestigd en bij het GGZ zei ze ook al dat ik daar al zowat van uit kan gaan. Nu word ik doorgestuurd naar het Autismecentrum voor verder onderzoek.

Wat kan ik hier aan doen? Ik heb veel structuur nodig, maar als ik iets bijhoud, agenda, schema's of een dag besteding houd ik me daar nooit aan.

Wat mij ook opviel is dat vroeger begrijpend lezen, nu nog, heel slecht was en daardoor niet de gewenste niveau haalde als wat ik aan kon. Mijn IQ is 125 en EQ is ontzettend laag. Sociaal en emotioneel ben ik heel slecht. Ik snap mijn eigen emoties niet goed. Dan moet ik echt goed door denken.

Snel afgeleid, angst, niks afmaken/bij kunnen houden (huishouden), werk niet kunnen behouden (heb zon 15 baantjes gehad.

Ik ben zelf 19 jaar, woon op mezelf. Daardoor veel zelfstandigheid wat er op je af komt. Sinds toen ben ik naar de dokter gegaan omdat t in een klap niet goed ging.

En nu sta ik hier. Met waarschijnlijk Asperger. Ik kan dat accepteren, maar wil ik weten hoe ik er mee om moet gaan, trucjes, tips... Ik heb veel geprobeerd.

Wat kan ik het beste doen?
Ik denk zelf aan medicatie, boek bestellen erover voor mijn vriend (die het ook niet begrijpt, nu iets meer)

Toegevoegd na 7 minuten:
ik zie overal een patroon in. Zit veel dingen te tellen in mijn hoofd. Kan zo huilen, paniek in gesprek.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zorg dat mensen alles goed aan je uitleggen (PDD-NOSser met ervaring)
mijn werkgever (ik ben nog 16) geeft mij ook vaak dezelfde klusjes, ik weet hoe ik dat moet doen zorg dat iedereen alles duidelijk aan je zegt een aangeeft
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lastig hoor! Bij vrouwen wordt een autisme spectrumstoornis vaak pas heel laat ontdekt, jammer genoeg. Volgens mij heb jij behoefte aan een begeleider die snapt wat er met je aan de hand is en jou helpt bij het houden van structuur. Je zult iemand moeten vinden die je vertrouwt, en die je, als het nodig is, een klein schopje onder je kont kan geven, zodat je je aan je eigen structuur houdt. Heb je iemand die jou kan helpen bij papierhandel en zoeken naar begeleiding? Je kan daarovoor ook terecht bij MEE (die doen niet alleen mensen met een laag IQ). Mijn zoon van 20 met Asperger woont inmiddels ook zelfstandig, maar wel begeleid door Stumass. Dat wordt betaald uit een PGB.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er bij mij ook recht voor PGB? Ik woon met mijn vriend samen sinds 9 maanden. Ja ik word begeleid vanuit het UWV, jobcoach, eventueel Wajong, GGZ daar krijg ik een stappenplan. Alleen alles is nog zo onduidelijk. Ik hoop zelf ook dat ik medicatie krijg. Tja de mensen die met me omgaan weten het, maar snappen niet precies wat Asperger inhoud, omdat er ook haast geen logica in zit lijkt wel. PDD-NOS dat is wel een verschil vergeleken met Asperger, toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het niet zo kunnen zijn dat als de diagnose er is dat het autisme centrum je daarin gaat ondersteunen? Ik denk dat dat wel een goede plek is voor begeleiding omdat ze daar gespecialiseerd zijn. En dat ze je daar wel het een en ander kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn psygologe, meent dat ass wel een ziekte is , op het psygiatrish vlak, en mogelijk wel verbetert kan worden met medicijnen! Ik ben het daar ook niet mee eens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je dokters of hulpverleners,willen medicijnen geven ,om van je af te zijn

Antwoorden (2)

"Wat kan ik het beste doen?
Ik denk zelf aan medicatie"

Dit is naar mijn idee een hele verkeerde benadering. Natuurlijk zal je, als je er om vraagt, iets voorgeschreven kunnen krijgen en de rest van je leven volgestampt worden met medicatie maar deze dingen helpen niet. Waarom? Omdat asperger/pdd-nos geen ziekte is maar een indicatie is van enkele beperkingen in je sociale/emotionele vaardigheden. Er bestaat geen wonderpil die je emotionele tekortkomingen ineens oplost, alleen pillen die je kalmeren ed.

Wat je zegt over boeken kopen voor je vriend is voor hem ook slechts een deel van de oplossing. Elk geval van asperger in uniek en verschilt een beetje van elkaar. Daarnaast hebben mensen met asperger ook lang niet allemaal dezelfde symptomen. Om je vriend het te laten begrijpen moet jij hem uitleggen waar jij in het dagelijks leven meer moeite mee hebt zodat hij zich daarop kan aanpassen. (Naast je vriend ook andere mensen waar je veel tijd mee doorbrengt)

Structuur is belangrijk omdat je daardoor rustiger kan worden in je hoofd. Als je echt structuur wilt aanbrengen moet je heel kinderachtig beginnen. Maak samen met je vriend een schema In het begin zal hij je moeten helpen om je hieraan te houden maar als het goed is wordt jij rustiger van structuur waardoor je het uit jezelf makkelijker gaat vinden om het bij te houden. Je kunt het tot op zeker hoogte jezelf aanleren.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

groet, mede A.S.Ser
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik heb hier zeker wat aan gehad alleen ben nog niet helemaal overtuigd omdat ik zelf ook al bezig ben geweest ben schema's en een dagbesteding, agenda bijhouden, overal alles opplakken als een klein kind om het bij te houden zodat ik het altijd zie. Maar dan gaat het alsnog niet. Met medicatie heb ik de bedoeling dat ik dan rustiger in mijn hoofd ben zodat ik beter en rustiger kan nadenken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is misschien een teken dat je omgeving je niet genoeg pushed om je aan het schema te houden. Vraag of ze hierin wat strikter kunnen zijn. Pas als alles makkelijk volgens schema gaat kunnen ze je meer ruimte geven.
Hallo.
Ik ben al kinderhulpverlener vaker op zoek geweest naar goede boeken voor ouders die ontdekten, ver in hun volwassenheid, dat zij (zelf ook) Asperger hadden (net als hun kind dus). Ik vond dit wel een mooi boek en het staat gewoon op Internet. Het is bedoeld voor de partners maar je hebt er zelf ook veel aan denk ik.
Ik weet dat het je dagelijkse problemen niet oplost, maar je hebt je partner om je daarbij te helpen. Dit boek legt veel op een heldere manier uit.
Succes.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=asperger%20volwassenen%20hulp&source=web&cd=8&ved=0CC4QFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.boompsychologie.nl%2Fdocumenten%2Fnieuwezijds%2F9789057122682.pdf&ei=_fSlU7fcKcTkOuWDgdgP&usg=AFQjCNFLWklMRF0p6AHrX-_AOA-xV9ZePg&sig2=jaPvkr0D19J1SHvAdxTx3A&bvm=bv.69411363,d.ZWU
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De link uit je antwoord wijst mij door naar deze URL: http://www.boompsychologie.nl/documenten/nieuwezijds/9789057122682.pdf Die is gelukkig wat korter!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe korter, hoe beterm vind je ook niet;))
Antoni
9 jaar geleden
Je kan trouwens maar acht pagina's van het boek lezen via die link. Misschien is het dan toch handiger om hier de gegevens te vermelden, zodat de vraagsteller het boek kan kopen: "Als je partner Asperger-syndroom heeft, een praktische gids met relatieadvies" van Maxine C. Aston Ook verkrijgbaar bij Bol.com: http://www.bol.com/nl/p/als-je-partner-asperger-syndroom-heeft/9200000026018572/