Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe noem je deze stoornis/gedachtes?

Ik voel altijd mee met levenloze objecten. Als spullen bijvoorbeeld weg moeten worden gegooid en worden vervangen door nieuwe, dan vind ik dat zielig voor de oude spullen die in mijn ogen dan worden gezien als 'niet goed genoeg' en dat vind ik zielig voor ze. Of als er een paar knuffels weg worden gegooid en andere knuffels niet dan vind ik het zielig voor degene die weg moeten omdat ze dan niet 'geliefd' zijn. Nou was mijn vraag of dit een naam heeft en of iemand dit misschien herkent. Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat heet antropomorfisme.
Vrijwel iedereen heeft dit gevoel wel in meer of mindere mate; antropomorfisme is op zich geen stoornis.

Binnen het autismespectrum, met name Asperger, en bij sociopaten neemt dit soms obsessieve vormen aan, maar dan is het een symptoom van de betreffende stoornis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de psychologie wordt dit projectie genoemd.
Van projectie kan sprake zijn wanneer men eigenschappen of emoties van zichzelf tracht te ontkennen, verbergen of verdringen door deze toe te schrijven aan iets (of iemand anders). Het zou dan kunnen zijn dat je je eigen emoties van " niet goed genoeg" zijn of " niet geliefd voelen" , niet onder ogen durft te zien. In plaats daarvan projecteer je ze op levenloze zaken.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ik ken dit. Als een ballpen na jaren trouwe dienst leeg is, mag hij nog een tijdje blijven uitrusten.
Als ik hem dan weggooi bedank ik hem voor zijn trouwe dienst.
Etc.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding