Hoe kun je beter leren luisteren naar een ander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
itsme
12 jaar geleden
daar bestaan mondelinge cursussen voor
Kimath
12 jaar geleden
wat zei je? ;)
itsme
12 jaar geleden
tja, wel opletten hoor!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je "te goed" bent of wordt in het luisteren..ben je de pineut, want íe-de-reen gooit zijn hele levensverhaal bij je op schoot.....zelfs wildvreemden...kan zeer vermoeiend zijn. Vooral als je dan bemerkt, dat wanneer je zelf spreekt, er eigenlijk niemand écht naar jóu luistert...:-/

Het beste antwoord

Er zijn verschillende oefeningen die je hiervoor kunt doen.
Goed luisteren, betekent dat je op je gemak moet zijn.

-Probeer door te vragen op dingen die de ander zegt, door middel van het stellen van 'open vragen', dus vragen die niet alleen met ja en nee te beantwoorden zijn.
-Je kunt kapstokwoorden uitpakken. Dat zijn woorden als 'leuk, gezellig, slecht, stom'. Dan vraag je bijvoorbeeld hoe het komt dat diegen iets zo leuk vond.
-Samenvatten is ook een goed middel. Je vat dan even kort samen wat de ander heeft verteld, en vraagt vervolgens of dit correct is. Hierdoor geef je de ander het gevoel dat je goed luistert, je brengt voor jezelf structuur aan, en je weet zeker dat je het inderdaad goed begrepen hebt.

Bij het doen van deze oefeningen leer je je concentreren op wat de ander zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Concentreer je op het gesprek en laat je niet afleiden door gedachtes of gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leef je in in het verhaal en je zult merken dat je stukken beter gaat luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door middel van de volgende oefening;

De een gaat heel goed naar de ander luisteren. Twee zinnen of zo. Dan gaat deze luisteraar die twee zinnen exact herhalen, woord voor woord, zonder fouten, alvorens een reactie en/of antwoord te geven. Daarna hetzelfde andersom. De verteller wordt luisteraar en de luisteraar wordt verteller. Weer maar twee zinnen, of drie, vertellen. De toehoorder moet weer eerst exact vertellen wat hij gehoord heeft, woord voor woord, ook zonder fouten. Daarna kan hij ook weer een antwoord geven. En zo steeds om en om eerst het gehoorde navertellen alvorens te reageren.

Je zal merken hoe moeilijk het is om exact na te vertellen wat die ander heeft gezegd! Hoe moeilijk het is om te luisteren......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel een vraag aan je gesprekspartner die van toepassing is op het gesprek. Stel een vraag wat je echt wilt weten.
Zo voelt voelt je gesprekspartner zich gehoord, en kan je makkelijker luisteren naar het antwoord omdat het je interesse wekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg tegen jezelf dat je n vraag moet stellen over wat de ander vertelt, dan moet je wel luisteren. Ga je niet te veel focussen op welke vraag je mort stellen want dan luister je ws niet meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eerst en vooral om zelf zoveel mogelijk te zwijgen.

Houd oogcontact met degene die je iets wil vertellen.

Toon interesse en probeer je in te leven in het verhaal.

Onderbreek zeker nooit zinnen om je eigen ervaring te vertellen.

Stel een vraag over het onderwerp, als de verteller even stilvalt.

Hou je reactie kort, om de ander weer de kans te geven om verder te gaan met zijn verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vaak zijn mensen al bezig met hun eigen verhaal als een ander nog maar een paar zinnen heeft gesproken.
Je kunt je afvragen of je eigen verhaal wel zoveel aan de conversatie toevoegt of dat je vooral jezelf graag hoort praten.
Als je zelf aan het woord bent steek je er in ieder geval weinig van op.
Als je ergens van wilt leren zul je toch echt soms naar een ander moeten luisteren. Wees dus kritisch naar de intentie waarop je zelf aan het woord wilt komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luisteren bestaat uit: belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je luistert, vragen stellen en feedback geven. Luisteren lijkt vanzelfsprekend...maar soms moeilijk.
door te luisteren vergaar je kennis en word je wijzer.

Luisteren: hoe doe je dat?
Geef de ander de ruimte:

laat hem uitspreken
jaag hem niet op
Houd contact met de spreker:

kijk de spreker aan (maak oogcontact)
knik
hum
Kijk verder naar de hieronder vermelde bron, nuttige tips!
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken proberen we altijd eerst begrepen te worden. De meeste mensen luisteren niet met de bedoeling om iemand te begrijpen; ze luisteren om antwoord te kunnen geven. Ze zijn zelf aan het woord of bereiden zich daarop voor.

Als iemand iets zegt, 'luisteren' we gewoonlijk op 1 van de 4 niveaus
1. Negeren, dus helemaal niet luisteren
2. Alsof, dus ja, ja, ja, ja
3. Selectief, we horen alleen bepaalde dingen, als we bijvoorbeeld luisteren naar het gebabbel van een peuter.
4. Met aandacht, we letten vooral op de woorden die iemand uitspreekt.

Er zijn maar weinig mensen die luisteren op het 5e niveau, de hoogste vorm van luisteren: empathisch (meevoelend) luisteren. Empathisch luisteren is luisteren met de intentie de ander te begrijpen. Je verplaatst je in de ander. Je bekijkt de wereld zoals hij/zij hem bekijkt. Je begrijpt wat hij/zij voelt.

Op het moment dat je empathisch luistert, zal je merken dat je dezelfde houding aanneemt als je gesprekspartner, op hogere niveaus word zelfs dezelfde ademhaling aangenomen. Dit wordt spiegelen genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een cursus gesprekstechniek.