Staat depressie (vaak) i.v.m. stress en onzekerheid?

Heb er zelf last van. Valt hier meer over te vertellen? Is er ooit onderzoek naar gedaan? Is het herkenbaar voor mensen?

11 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (6)

Daar wordt nog steeds onderzoek naar gedaan, omdat de oorzaken van depressiviteit nog niet 100% duidelijk zijn. Er zijn wel linken te vinden tussen depressiviteit, stress en onzekerheid (laag zelfbeeld).
Veel mensen geven aan stress te hebben en daardoor depressief te zijn geworden, dat is ook op Internet te vinden, dus dit zal voor velen herkenbaar zijn.

Hieronder een link naar onderzoeken betreffende depressie en stress:
http://www.kennislink.nl/publicaties/depressie-cellen-onder-stress

En info over depressie en onzekerheid:
http://www.pk2.nl/content/onzekerheid-en-depressie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord is gebaseerd op de bijbel, maar het is een antwoord op de vraag.
Depressies kunnen voortkomen uit een gebrek aan zelfrespect wat gerelateerd is aan onzekerheid. Overmatige Stress is daar weer een gevolg van.

De Bijbel vertelt ons dat we vervuld moeten zijn van vreugde en lof (Filippenzen 4:4; Romeinen 15:11). Dus het is duidelijk dat God de bedoeling heeft dat we allemaal vreugdevolle levens leiden. Vreugde krijg je o.a. door God´s werken te doen. Dit heeft vooral te maken met je omgang met andere mensen. Het belangrijkste gebod van de bijbel is het liefhebben van je naaste als jezelf.
Wanneer een persoon een depressie heeft is hij/zijn dus psychologisch vaak niet in staat om een goeie sociale omgang met mensen te hebben dat kan een verklaring zijn voor het gebrek aan vreugde in iemands leven.

Alle mensen voelen zich doorgaans aangetrokken tot iemand die vrolijk, blij en positief is. Dit type is vaak ook zelfverzekerd, hulpgevend en populair.

In de bronvermelding een zeer interessante site die oorzaken en oplossingen geeft.

Toegevoegd na 28 minuten:
Je vroeg ook naar persoonlijk ervaring. Een psycholoog of psychiater zal het mischien onbewezen onzin vinden wat de bijbel verkondigt. Voor mij heeft het gewerkt. Voor mij geen twijfel en onzekerheid meer. Tegenwoordig ben ik een blij en tevreden persoon. Ik heb geleerd om mensen te liefhebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zelf 1,5 jaar behoorlijk depressief geweest (ook 1,5 jaar anti-depressiva gebruikt , maar heb totaal geen last gehad van onzekerheid .

Volgens mij ben je stressvol of een onzekertype mens en die kunnen ook depressief worden , maar bij mij was het depressief zijn totaal niet in combinatie met stress of onzekerheid.
Ik ken best wel zeer stressvolle tijden, maar ik vindt persoonlijk dit ver afstaan van depressief zijn.
Ik persoonlijk, ben liever stressvol als ik het voor het kiezen zou hebben , dan dat ik depressief zou zijn , want depressief zijn is in mijn beleving van een geheel andere orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Depressie kan ook genetisch bepaald zijn. Er zijn zeker genoeg voorbeelden waar depressies onstaan vanuit stress en traumatische ervaringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stressvolle gebeurtenissen kunnen een factor zijn bij het ontstaan van een depressie. Levensgebeurtenissen zijn echter niet losstaand, vaak zal er sprake zijn van een samenspel tussen genetische invloeden en omgevingsinvloeden. Hiernaast oefenen negatieve omgevingfactoren vaak niet eenmalig invloed maar voortdurend invloed uit. Een voorbeeld van een negatieve omgevingsfactor kan een slecht huwelijk zijn. Veel zal afhangen van de context waarin een gebeurtenis zich afspeelt en van de betekenis die het individu eraan geeft. Ook zal veel afhangen van wat er na een stressvolle gebeurtenis in het leven gebeurt. (Verhulst, 2006)7
Nu zal ik hieronder ingaan op het tweede aspect van je vraag of het samen gaat met onzekerheid. Net zoals bij angst speelt bij de depressie ook de manier waarop bepaalde negatieve gebeurtenissen geïnterpreteerd worden een grote rol. Er zullen dan ook een aantal cognitieve vervormingen en eigenschappen gevonden kunnen worden bij volwassenen met een depressie. Hierbij kan gedacht worden aan: een laag zelfbeeld, het te laag in schatten van prestaties op het werk, het richten van de aandacht op de negatieve aspecten van de gebeurtenis, het negatief beoordelen van het eigen handelen.
Ook heeft men vaak de innerlijke overtuiging dat externe gebeurtenissen niet te beïnvloeden zijn en dat wat men ook doet dit toch altijd tot falen zal leiden. De depressieve cognities geven blijk van een negatieve kijk op zichzelf, de wereld en de toekomst.
Het is echter niet duidelijk of deze cognitieve vervormingen oorzaak of gevolg zijn van de depressie. De cognitieve vervormingen spelen een belangrijke rol bij de behandeling van depressie. Men ziet dan ook dat deze vervormingen normaliseren op het moment dat de symptomen van de depressie afnemen. (Dalgleish, 1998)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, het hoort vaak bij elkaar.
Grotendeels heeft het te maken met je aangeboren karakter.
Mensen die regelmatig stress ervaren, stoppen daar zo veel energie in, dat ze zelf energie te kort komen.
Hierdoor worden ze erg onzeker, kunnen fobie's krijgen, slaapproblemen, depressies, eetproblemen enz.
Het is dus vooral door je karakter, dat je dit soort problemen hebt. ( niet door een slechte jeugd, of wat dan ook )
Zoek tijdig hulp hiervoor, voordat je hele wereld instort.
Zoek een vertrouwenspersoon, waar je mee kan praten en doe dat dan ook.
Als je hulp kunt accepteren, kan je er goed mee leren leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens Ed: depressies, onzekerheid en stress kan weldegelijk voortkomen uit jeugdproblemen en hoeven niet aangeboren te zijn.
Uiteraard kan het ook aangeboren zijn, dus genetisch bepaald, maar zeer zeker niet altijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja hoor, dat weet ik Wendy, dat jij er anders over denkt.
Ook euca, denkt er anders over, maar die zie ik al een tijdje hier niet meer.
Maar kijk eens om je heen en zoek eens iemand uit met een vervelend karakter en vind je dat niet terug bij een van de ouders?
Je jeugd is een medeoorzaak, je aangeboren karakter de hoofdoorzaak.
Zie het als een goede zanger, de kans is erg groot, dat een van de ouders, ook een goede zanger is, of kijk naar hoever men muziekaal is, opvliegerig, bazig, depressief, creatief, aanleg voor dik worden, of juist broodmager, voor kaal, of juist veel krullen enz. enz.
Allemaal voor het grootste deel genetisch bepaald.
Sommige oorzaken van buitenaf hebben wel degelijk ook invloed, denk maar aan een traumatische ervaring.
Daarom zei ik ook :grotendeels heeft het te maken.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)