Wat zijn signalen van automutilatie?

ben bang dat een vriendin van mij het doet...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Automutilatie is zichzelf beschadigen.

Dit kan op allerlei manieren plaatsvinden.
Zoals in de eigen huid krassen of snijden (deze manieren worden het meest gebruikt), en dan zou je op armen en benen kunnen letten.

Maar ook schaven, branden, slaan, haren uit trekken, met het hoofd tegen de muren bonken, zichzelf schoppen of zelfs in extreme gevallen, giftige middelen drinken of botten breken, dat komt allemaal voor.

De meeste mensen die dat doen, die doen dat stiekem, omdat ze wel weten dat het niet goed is.
Het kan dus zijn dat er geen signalen zijn.

Maar als het een vriendin is, dan kun je er naar vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan zijn dat je veel krassen en rode strepen aan de binnenkant van haar armen ziet. Ook gebeurt het wel dat iemand zoveel haren uit het hoofd trekt dat er een kale plek komt.
Amadea
12 jaar geleden
Onder kleding verstoppen van bewerkte lichaamsdelen. Bijv. Altijd sokken aan als diegene in haar enkels snijdt. Niet willen zwemmen. Bloed op kledingstukken. Wondjes op ongebruikelijke plaatsen.
En qua persoonlijkheid: teruggetrokken, laat mensen minder dichtbij komen, wil niet over persoonlijke dingen praten, draagt een "masker", praat negatief over zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die echt serieus zichzelf mishandeld en toetakelt om reden zich af te reageren op zichzelf omdat ze het op een normale manier niet kunnen zullen absoluut voorkomen dat iemand dit zal ontdekken.

Als jouw vriendin dus een van deze mensen is zal ze zorgen dat niemand iets ziet, inderdaad lange broeken, truitjes/bloesjes met lange mouwen, niet in het gezicht omdat dit niet te bedekken valt.

Het is dus vreemd dat jij denkt dat zij dat doet, zie jij verdachte plekken op haar huid van branden of schaven of snijden? (In dat geval lijkt het mij iemand die slordig is met het opruimen van bewijs, of iemand die graag wil dat het ontdekt wordt....aandacht misschien) Draait ze haar hoofd weg als jij erom vraagt of buigt ze haar hoofd uit schaamte of verzint ze iedere keer een andere smoes? Is dit ineens of is ze altijd wel wat onhandig geweest.....(veel struikelen of veel stoten of snel dingen laten vallen bijvoorbeeld)?

Het is niet aan jou om meteen te oordelen of je hier te maken hebt met een meisje die automuleert of gewoon onhandig is. Voordat je dit doet kan je haar gewoon vragen hoe ze aan die plekken komt? Als ze er niets over kwijt wil kan je helaas niets doen. Je kan dit het beste aan haar ouders of een leraar overlaten hierover beslissingen te nemen als hun het ook opmerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou vooral om het feit dat in haar tas een standeymes zit (zij weet niet dat ik dit gezien heb) deze zit echt helemaal weggestopt, en ze draagt lange mouwen enz. en is vaak helemaal afgesloten enz. ik maakte me zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat hoeft niet perse met automulatie te maken te hebben. Ze mag gewoon geen wapens op zak hebben ten eerste. Misschien voelt ze zich er veiliger mee, is er iets gebeurd wat haar veilige gevoel heeft aangetast. Je kan haar gewoon vertellen dat jij het gezien hebt (tenzij je achter haar rug om in de tas hebt zitten neuzen zonder toestemming te hebben gevraagd). Lastige situatie. Je kan er met een vertrouwenspersoon naar vragen op school. Deze kan je vriendin wel benaderen of er problemen zijn maar zal jou erbuiten laten. Desnoods schrijf je een decaan of een andere persoon die je vertrouwd een anonieme brief zodat jij buiten spel bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller vraagt hier naar signalen van automulatie omdat ze de indruk (ook wel oordeel genoemd ) heeft dat zij dit doet enkel omdat ze een mis in haar tas heeft gevonden. Vandaar dat woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch fijn dat ze bezorgd is over haar vriendin. dat is beter als dat het haar niets kan schelen.
je antwoord namelijk nog al alsof je aangevallen word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MRJN, Tuurlijk is het fijn dat ze bezorgd is, maar daarom hoeft iemand niet meteen aan automulatie te denken bij het zien van een mes in haar tas zolang ze niet zelf zegt aan automulatie te doen. Nu doen die mensen dat zo en zo niet over het algemeen, maar er zijn mensen die een aardappelschilmesje bij zich hebben om een appel mee te eten (zoals ik doe), er zijn mensen die zich veiliger voelen met een wapen...er zijn van allerlei redenen. Om te weten waarom zou je het in eerste instantie kunnen bespreken wat je denkt alvorens je dit meteen denkt. En nee, ik voel me niet aangesproken, ik geef enkel en alleen antwoord op de vraag zoals ik denk dat goed is. Dat is weer zo'n oordeel....niet iedereen die een vraag beantwoord voelt zich meteen aangesproken of aangevallen. Ik kan jou ook vertellen dat jij je aangesproken voelt, misschien heb jij iets en is er niemand die zich om jou bekommert voor jouw gevoel?