Bestaat er een anti-pieker pil ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pil van drion. Maar dan doe je niks meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een zelfmoordpil,onzinnige reactie dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook nodig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oxazepam is een kalmeringsmiddel/slaapmiddel ofwel benzodiazepine. Zijn er 100den van. Bij flinke pieker helpt t niet.
Gelukkig heeft t jouw wel geholpen, vast ook omdat je zulke middelen niet gewoon bent. Gecondoleerd ook! Pil van drion is voor JOU een onzinreactie, gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oxazepam zou niet een eerste keus moeten zijn. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jij last van piekeren hebt. Maar soms wil Valeriaan ook al wat rust geven. Dat kun je gewoon kopen bij elke drogist. Bij mij scheelt het altijd wel iets, omdat ik dan het piekeren iets makkelijker "uit kan zetten". Heb je echt structureel erge last van piekeren, is een anti-depressiva mogelijk een optie, zoals hieronder al in een antwoord werd beschreven. Maar dat kun je uiteraard het beste overleggen met je huisarts.

Het beste antwoord

Niet letterlijk. Maar een aantal SSRI's (de moderne generatie antidepressiva) is ook geregistreerd voor de gegeneraliseerde angststoornis. De gegeneraliseerde angststoornis (GAS) kenmerkt zich door overmatig piekeren, zich zorgen maken over alles maar niets in het bijzonder, en tobben. In die zin zou je kunnen spreken van een anti-piekerpil wanneer iemand met GAS een SSRI slikt dat hier specifiek ook werkzaam op is.

Daar hoort wel de kanttekening bij dat piekeren natuurlijk niet altijd betekent dat iemand GAS heeft, en dat GAS ook heel vaak vanzelf overgaat, en ook zonder medicatie te behandelen is. En gewoon af en toe piekeren, of een keer wakker liggen omdat je je zorgen maakt over een moeilijke kwestie in je persoonlijke leven, is normaal. Dat is dus ook niet iets waar je pillen tegen zou moeten slikken.

In sommige gevallen worden ook benzodiazepinen gebruikt bij extreem piekeren/GAS, dat werkt ook angstdempend. En als iemand lichte klachten heeft of zo eens een keer last heeft van overmatig piekeren, kan soms valeriaan of een ander natuurlijk middel goed werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en nav bovenstaand antwoord: bij 'racing thoughts' of extreme angsten met psychotische kenmerken, kan ook een antipsychoticum de gedachtenstroom c.q. het piekeren positief beïnvloeden. En er zijn wat middelen die soms off-label worden voorgeschreven, maar dat is niet erg gangbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat weet ik niet, maar er bestaat wel Risperdal, dat remt bepaalde gedachten ook heel erg, en Ritalin wordt ook gebruikt voor ADD, dus ik denk dat dat ook helpt. Anti-depressiva helpen ook tegen negatieve gedachtes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oxazepam is geindiceerd bij angstgevoelens.
Werkt bij de een wel en de ander niet. Werkt bij gepast gebruik niet verslavend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover mij bekend is er geen enkele anti-pieker pil zonder ongewenste bijwerkingen in de handel. Dus blijft het altijd een inschatting risico tegenover opbrengst.

Tegelijkertijd is ons lichaam heel goed in staat de stoffen te produceren die piekeren tegengaan. Bijvoorbeeld door te luisteren naar bepaalde muziek danwel iets als een hoorspel, veel vormen van meditatie, zelfhypnose, autogene training, alpha training als Silva Mind training, enz.......