Kunnen apen een persoonlijkheidsstoornis hebben?

Een vraag die bij ons aan de eettafel aan het licht kwam.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (3)

Nee, het begrip persoonlijkheid is een eigenschap die we aan mensen toedichten. Het is geen biologische eigenschap, maar een psychologische.

Binnen de gedragsleer (biologie) is er een regel dat je menselijk gedrag niet zomaar moet projecten op diergedrag. Simpelweg omdat we niet kunnen meten en daarmee weten wat een dier bedoelt of hoe het zich gedraagt. In dat opzicht kan je nooit de diagnose stellen.

Je kunt natuurlijk van een dier zeggen dat het natuurlijke gedrag gestoord is, of dat een dier zich anders gedraagt dan de andere leden van de groep. Je kunt zelfs het gedrag van een dier beschrijven als "persoonlijkheid", dat wil zeggen een aantal gedragingen of manier van gedragen die eigen is aan het dier. Maar het gaat te ver om het stempel persoonlijkheidsstoornis te gebruiken vind ik.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je dit een leuk onderwerp vindt kan ik je aanraden om het boek "Chimpansee politiek" van Frans de Waal te lezen. Deze gedragsbioloog is beroemd vanwege zijn studies van apengedrag.

Toegevoegd na 46 minuten:
Zie ook de documentaire: http://www.nederland2.nl/programmas/1173-profiel?airing_id=13197&gemist=true
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar omdat we het niet kunnen meten is het niet zo? Veel dieren tonen afwijkend gedrag net zoals mensen dat doen. Ik snap dat je er geen diagnose aan kan stellen maar je kan wel zoiets veronderstellen toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we het niet kunnen meten kan je er geen stikker op plakken. Dieren tonen zeker afwijkend gedrag t.o.v. hun omgeving, dat geef ik ook in mijn antwoord aan. Ik ben alleen van mening dat "persoonlijkheidsstoornis" een begrip uit de psychologie is (en niet uit de biologie) en daarom strikt voorbehouden aan menselijk gedrag (als etiket). Maar ik verwijs ook bewust naar Frans de Waal omdat hij evolutionaire patronen van gedrag bestudeerd. Dus ook van afwijkend gedrag en vooral ook sociaal gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de links een artikel op wikipedia over Frans de Waal en persoonlijkheidsstoornis in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frans de Waal is van mening dat ons gedrag ook een evolutionaire oorsprong heeft en daar kan ik me wel in vinden. Ik zou dus alleen oppassen met het etiketje erop plakken. Ik hoop dat mijn antwoord daarmee wat duidelijker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
een aap die zijn leven lang in een klein hok heeft gezeten zonder soortgenoten kan wel degelijk psychische problemen krijgen (neurotisch gedrag, zeer angstig, agressief)

soms moeten apen weer leren aap te zijn, maar in de vrije natuur komen deze dingen niet voor.
alhoewel......
alfa mannetjes kunnen wel heel erg narcistisch zijn maar deze persoonlijkheidsstoornis is in dit geval uiteraard een natuurlijk en instinctief gedrag :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Apen kunnen wel degelijk een persoonlijkheidsstoornis hebben (Personality Disorder).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante link! + je