Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe overwin je een opdracht waar je heel erg tegenop ziet?

Ik heb dit jaar als opleiding commercieel medewerker gekozen, het is me al snel duidelijk geworden dat dit niet mijn ding is. Ik vind het werk niet leuk en nu krijg ik de volgende opdracht:
Het bellen van bedrijven om te vragen of ze onze diensten af willen nemen.

Ik staar al de heledag naar mijn beeldscherm en kan mezelf er werkelijk niet toe zetten. Toch wil ik het doen, uit respect voor me begeleider, voor me diploma en omdat het al niet zo best gaat met de zaak waar ik stage loop!
Hoe kan ik mezelf hiertoe zetten, want ik kan niet nog een dag naar mijn beeldscherm staren met dit gevoel in me maag. Ik ben er letterlijk ziek van, ik heb buikpijn, geen eetlust, etc.
Ik heb hetzelfde gevoel bij presentatie's en het doen van bijv. een sollicitatie. Hiertoe kan ik mezelf nog wel zetten, maar dit lukt me op een of andere manier niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door het gewoon te doen ! Dan valt het meestal heel erg mee. Er dus niet tegen aan blijven hikken zo maak je de aversie alleen maar groter . Maak een lijst van de plus punten van je product of diensten . En benader de klant met respect en op een manier zoals je zelf ook benaderd zou willen worden en zo dat als hem of haar zou tegen komen dat je jezelf niet zou hoeven schamen . Blijf bij je zelf . Vraag of het de klant schikt of dat je straks mag terug bellen enz en vraag of er behoefte aan info is over die dienst , zo ja dan pas ga er in . Zo niet dan vraag je hoe ze het nu oplossen :) ja dat geeft dan vaak een opening zo niet bedankt ze voor het de aandacht en vraag of je niet nog een keer mag terug bellen . En doe dat ook ja stap voor stap gaat het soms . Of je begin dat je een kleine groep klanten wat extra info mag geven maar vraag altijd komt het gelegen of zou ik terug bellen dat is zo mooi dan maak je gelijk een telefoon afspraak . Maar er tegen aan hikken is zo onhandig ( contraproductief ) ook voor je stemming je wordt daar alleen dommer van :( in ieder gesprek kan je wat leren en breng het zo dat iedereen vrolijk wordt ja dat helpt . Eerst even een mopje lezen lachen en bellen en blijf glimlachen zo wordt je de ster van de afdeling . Maar als een sukkel op je scherm kijken daar wordt helemaal niemand blij van en zeker je chef niet . Zie het zo tijd gaat altijd voorbij het is aan jou om het positief te vullen doe je dat niet dan wordt het meestal negatief behalve als je gaat slapen maar denk dan van te voren ook aan iets positiefs dan slaap je beter . Kom op doe het !!!! Zie het zo dat je anders mensen een kans ontzegt als je ze niet gebeld hebt . Kom uit je comfort zone wees geen lafaard .

Heb je een scenario voor wat jij zegt en wat de veel voorkomende antwoorden daarop zijn? Misschien is er een collega die wil oefenen met je. Of wees eerlijk tegen je begeleider en vraag of die wil oefenen met je. O ja en ga er van uit dat de mensen die je belt jou niet persoonlijk afwijzen als ze geen interesse hebben.

Wellicht dat jij jezelf moet afvragen waar je precies bang voor bent. Je komt met goed verstand, redelijke vraag en de juiste intenties. Niks om je onzeker of bang over te voelen. Het is altijd even vervelend, maar de mensen aan de andere kant van de lijn hebben er echt geen baat bij om heel vervelend te doen. Zorg dat je van te voren een goede opening hebt. Zeg wie je bent (Naam, org naam.) Wat je wil (iemand spreken die gaat over....) Zodra je de juiste persoon hebt herhaal je nogmaals wie je bent en van welke organisatie je belt. Vervolgens vertel je wat je organisatie doet en vertel je waarom je denkt dat jouw product/dienst een meerwaarde kan hebben voor de org. Probeer niet voor succes te gaan, probeer het als een spelletje te zien, heb een beetje lol erin. 99% Van de keren krijg je toch een néé te horen. Mochten ze een vraag stellen waar jij het antwoord niet op weet, zeg dan: ''Ik begrijp uit uw vraag dat er enige interesse is, helaas ben ik pas sinds kort hier aan het werk en weet ik het antwoord hierop niet. Ik zal dit even aan een collega kunnen vragen als u een ogenblik geduld heeft.'' Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100