Hoe overwin je een opdracht waar je heel erg tegenop ziet?

Ik heb dit jaar als opleiding commercieel medewerker gekozen, het is me al snel duidelijk geworden dat dit niet mijn ding is. Ik vind het werk niet leuk en nu krijg ik de volgende opdracht:
Het bellen van bedrijven om te vragen of ze onze diensten af willen nemen.

Ik staar al de heledag naar mijn beeldscherm en kan mezelf er werkelijk niet toe zetten. Toch wil ik het doen, uit respect voor me begeleider, voor me diploma en omdat het al niet zo best gaat met de zaak waar ik stage loop!
Hoe kan ik mezelf hiertoe zetten, want ik kan niet nog een dag naar mijn beeldscherm staren met dit gevoel in me maag. Ik ben er letterlijk ziek van, ik heb buikpijn, geen eetlust, etc.
Ik heb hetzelfde gevoel bij presentatie's en het doen van bijv. een sollicitatie. Hiertoe kan ik mezelf nog wel zetten, maar dit lukt me op een of andere manier niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Bordensteker
9 jaar geleden
Beste Jeroen, het zou natuurlijk best kunnen dat je de achtergrond (voorgeschiedenis) goed onder woorden gebracht hebt en dat dit écht je ding niet is. Doorleren voor iets wat je helemaal niet ziet zitten (met een blits pakkie aan achter een mooi bureau tussen hippe collega's met pc en telefoon "mensen omver proberen te praten", even wat aangedikt neergezet) kan wel eens erg contraproductief werken. Ziende dat veel goedbetaalde account managers nog de meeste lol beleven aan in hun vrije tijd in een oude spijkerbroek met een dure SUV naar de weinige vrije bosweggetjes te rijden om zich daar een beetje uit te leven, ben ik steeds meer naar zelf met techniek omgaan toe gegroeid. Ik heb lang een witteboordenbaan gehad, in een technische omgeving, en erg interessant bovendien.
Maar ik kon daar ook ontdekken dat ik nóg meer plezier had in zelf buiten zijn en dingen tot stand brengen. Uiteindelijk ben ik de laatste jaren nog alleen maar bezig geweest met zelf vuil en moe te worden als machinist van goederentreinen. Dat had ik eigenlijk beter meteen kunnen gaan doen! Mijn buren denken vanwege mijn gele werkpak op maandag dat ik bij de ambulance werk, en de rest van de week hopen ze in stilte dat het toch beter de vuilniswagen mag zijn of zo, want het pak blijft niet schoon, maar nu ga ik elke dag met plezier naar mijn licht avontuurlijke, vermoeiende en door wisseldiensten nogal uitputtende werk, maar ik heb het vrijwel elke dag naar mijn zin. Probeer te bedenken waar je zelf écht warm voor kunt lopen. _Misschien_ is dat wel héél iets anders.
Bordensteker
9 jaar geleden
Sorry dat ik per abuis "Beste _Jeroen_" schreef!
Dat komt door je achternaam, ik heb tussen 1998 en 2007 parttime zelf regelmatig met rijdende machinetechniek mogen werken bij de marktleider op het gebied van industriële veilingen. Bij de Europese tak daarvan werken twee broers met diezelfde achternaam, en eentje daarvan heet Jeroen!

Het beste antwoord

Door het gewoon te doen ! Dan valt het meestal heel erg mee. Er dus niet tegen aan blijven hikken zo maak je de aversie alleen maar groter . Maak een lijst van de plus punten van je product of diensten . En benader de klant met respect en op een manier zoals je zelf ook benaderd zou willen worden en zo dat als hem of haar zou tegen komen dat je jezelf niet zou hoeven schamen . Blijf bij je zelf . Vraag of het de klant schikt of dat je straks mag terug bellen enz en vraag of er behoefte aan info is over die dienst , zo ja dan pas ga er in . Zo niet dan vraag je hoe ze het nu oplossen :) ja dat geeft dan vaak een opening zo niet bedankt ze voor het de aandacht en vraag of je niet nog een keer mag terug bellen . En doe dat ook ja stap voor stap gaat het soms . Of je begin dat je een kleine groep klanten wat extra info mag geven maar vraag altijd komt het gelegen of zou ik terug bellen dat is zo mooi dan maak je gelijk een telefoon afspraak . Maar er tegen aan hikken is zo onhandig ( contraproductief ) ook voor je stemming je wordt daar alleen dommer van :( in ieder gesprek kan je wat leren en breng het zo dat iedereen vrolijk wordt ja dat helpt . Eerst even een mopje lezen lachen en bellen en blijf glimlachen zo wordt je de ster van de afdeling . Maar als een sukkel op je scherm kijken daar wordt helemaal niemand blij van en zeker je chef niet . Zie het zo tijd gaat altijd voorbij het is aan jou om het positief te vullen doe je dat niet dan wordt het meestal negatief behalve als je gaat slapen maar denk dan van te voren ook aan iets positiefs dan slaap je beter . Kom op doe het !!!! Zie het zo dat je anders mensen een kans ontzegt als je ze niet gebeld hebt . Kom uit je comfort zone wees geen lafaard .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lieve mensen,
Ik wil iedereen bedanken voor hun reacties, ze hebben me een duwtje in de rug gegeven. Ik ben op mijn baas afgestapt en heb het er met hem over gehad. We werken nu samen aan een andere manier om onze producten aan de man te brengen. Hij snapt me bijzonder goed en ik ben maar een stagaire. Volgens jaar iets anders doen, maar jullie lieten me wel inzien dat ik iets moest doen. Staren kom je niet verder mee.

Andere antwoorden (2)

Heb je een scenario voor wat jij zegt en wat de veel voorkomende antwoorden daarop zijn?
Misschien is er een collega die wil oefenen met je.
Of wees eerlijk tegen je begeleider en vraag of die wil oefenen met je.
O ja en ga er van uit dat de mensen die je belt jou niet persoonlijk afwijzen als ze geen interesse hebben.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hai Annelies,
Ik snap wat je bedoelt en met mijn begeleider kan ik lachen. Ik kan zo met hem oefenen. Het probleem is, het lukt me nu gewoon niet om te bellen. Hij weet dat ik het niet kan maar hij dringt er toch op aan dat ik het doe. Logisch, maar zoals ik al zei, als ik die hoorn pak of er naar kijk krijg ik meteen de zenuwen...
Amadea
9 jaar geleden
Bedenk dat de persoon die de telefoon zal opnemen niet weet wie jij bent. Ook al moet je je naam misschien noemen in dat gesprek, dan blijft die toch niet hangen. Alleen je stemgeluid, verder niks. Dus er is niemand die jou er om zal aankijken als het gesprek niet goed verlopen is. Jij bent gewoon anoniem, maar doet je best voor het bedrijf waar jij voor werkt!
Wellicht dat jij jezelf moet afvragen waar je precies bang voor bent. Je komt met goed verstand, redelijke vraag en de juiste intenties. Niks om je onzeker of bang over te voelen. Het is altijd even vervelend, maar de mensen aan de andere kant van de lijn hebben er echt geen baat bij om heel vervelend te doen.

Zorg dat je van te voren een goede opening hebt.

Zeg wie je bent (Naam, org naam.)
Wat je wil (iemand spreken die gaat over....)

Zodra je de juiste persoon hebt herhaal je nogmaals wie je bent en van welke organisatie je belt.
Vervolgens vertel je wat je organisatie doet en vertel je waarom je denkt dat jouw product/dienst een meerwaarde kan hebben voor de org.

Probeer niet voor succes te gaan, probeer het als een spelletje te zien, heb een beetje lol erin. 99% Van de keren krijg je toch een néé te horen.

Mochten ze een vraag stellen waar jij het antwoord niet op weet, zeg dan: ''Ik begrijp uit uw vraag dat er enige interesse is, helaas ben ik pas sinds kort hier aan het werk en weet ik het antwoord hierop niet. Ik zal dit even aan een collega kunnen vragen als u een ogenblik geduld heeft.''

Succes!