Waarom krijg ik van slecht weer een slecht humeur?

Waarom krijg ik van slecht weer een slecht humeur? Ook als ik er niet uit hoef merk ik vaak dat ik somber of geïrriteerd ben bij slecht weer en dat niet heb bij mooier weer.

2 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
popeye
2 jaar geleden
Ik vind het juist erg prettig als het grauw buiten kijkt en een beetje mieselt. Dan zijn er minder mensen buiten en dat vind ik erg prettig. Ik houd van sombere dingen, want dat maakt mij weer minder somber.

Het beste antwoord

dat het in veel gevallen genetisch bepaald :
Volgens meerdere onderzoeken verschilt het heel erg per persoon. Bij sommige mensen hoeft een regenbui nog niet de reden te zijn van een slecht humeur terwijl het bij anderen toch wat meer doet. Toch lijkt het wel of het weer altijd een beetje invloed heeft op mensen. Volgens een recent onderzoek van Universiteit Utrecht bleek zelfs dat er qua weersomstandigheden drie groepen mensen zijn: de regenhaters, de zomerhaters en de zomerliefhebbers. De regenhaters krijgen hun slechte humeur wanneer het regent, de zomerliefhebbers kregen een beter humeur wanneer het zonnig en warm was terwijl de zomerhaters juist een slechter humeur kregen; zij vonden het juist prettiger wanneer het koud en bewolkt was. Ook is er via dit onderzoek gebleken dat het in veel gevallen genetisch bepaald is. Om hierachter te komen zijn 400 jongvolwassen en hun moeders gevraagd om op verschillende momenten aan te geven wat hun humeur was. Uit veel gevallen is gebleken dat de moeders en hun kinderen vaak hetzelfde humeur hadden bij de weersomstandigheden. Best gek, hé? Maar dit kan juist wel heel fijn zijn. Wanneer het buiten keihard aan het regenen is, kun je tenminste gezellig met je moeder klagen over het weer, met natuurlijk een warme kop chocolademelk!
fremar