hoe reageer ik op razende woede?

Net een telefoon gekregen van iemand uit de doelgroep voor wie ik werk. We hadden hem verwijderd van de facebook pagina van het project omdat hij onjuiste berichten op de site plaatste.
De man was eerst lid van de kerngroep van het project maar is opgestapt omdat hij zijn slag niet thuishaalde ivm een discussie. Sindsdien verschijnt hij wel nog op diverse activiteiten, en ook daar hitst hij mensen tegen elkaar op.
Hij wil nu naar alle betrokkenen (lees: onze directie, het stadsbestuur, de minister...) een brief sturen om te melden dat het project ondemocratisch is omdat hij zijn mening niet mag geven.
Helaas is er hier ooit een precedent geschapen doordat onze directie is ingegaan op een gelijkaardig signaal van een andere ex-deelnemer (wat ik toen ook niet begreep, vermits deze man een psychiatrische problematiek heeft en dat bekend is). Door dit precedent krijgen deelnemers m.i. het idee "als ik brieven schrijf krijg ik aandacht".
Het is een man waar totaal niet mee te praten valt, hij gaat rechtdoor zonder omkijken. Reden waarom veel kerngroepleden opgelucht adem haalden toen hij niet meer kwam. Sindsdien is ook de dialoog met enkele probleemoplossers fors verbetert. Hier ligt dan ook de kern van het probleem volgens mij : hij is rancuneus omdat het project in een stroomversnelling komt sinds hij weg is.
Hoe reageer ik best op iemand die zo razend is? Wachten tot hij gekalmeerd is, is geen optie. Ik ken hem als iemand die boos blijft...

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het leest alsof je professioneel met dit soort mensen omgaat, hebben jij of je collega's geen opleiding om hiermee om te gaan?
liveisgreat
12 jaar geleden
ja hoor, wij hebben maatschappelijk werk gestudeerd, waar psychologie een groot vak was. maar dit geeft niet altijd pasklare antwoorden want naast professional ben je ook n mens die moet omgaan met n anders mens natuurlijk.

Het beste antwoord

mensen drukken zich uit, om ander vaak weer te willen indrukken.
Maar eigenlijk gaat het alleen om de energie: uitdrukken.
Op jou drukt dit in, en je denkt dat je hier weer reactie op moet geven door het ingedrukte weer uit te moeten drukken. Zo werkt dit qua energie wat betrefd heftige emoties.
Maar doe dit niet naar hem. Het is alleen maar zijn noodzaak om uit te drukken, respecteer dat.
Vandaaruit zou je kunnen zeggen; "ik hoor hoe boos je bent/ ik bemerk hoe kwaad je je daarover maakt."
Verder niet, geen uitleg, geen Maar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
hej, vanuit mijn job kon ik niet anders dan hem bellen vandaag. maar ik heb je raad dus gevolgd en de dingen gezegd die je suggereerde. hij ontkende dat hij kwaad was
:-D.
Door hem te blokkeren van facebook heb ik duidelijk zijn "uitdrukken" belemmerd wat m.i. tot gevolg heeft dat hij zich dan elders wil uitdrukken (zie hoger : minister etc.) Hij zei dat hij "wel een beetje andere contacten had dan ....(de organisatie waarvoor ik werk)". En die zou hij dus inzetten etc. Dus duidelijk een terug positie innemen nadat hij het gevoel had dat deze hem werd ontnomen.
Ik herken wat jij schrijft bij vele mensen uit mijn doelgroep, ook bij hem. Goede tip om niet het uit-drukken te respecteren. Ik denk dat ik het daar eigenlijk heel moeilijk mee heb, ook in mijn persoonlijk leven. Tegelijk merk ik dat vele mensen behoefte hebben aan dit "uit-drukken" maar dat maakt me ontzettend moe omdat ik er zo'n weerstand tegen voel. Weet zelf niet hoe dat komt maar het vreet gewoon energie (allicht meer door die weerstand dan door de actie van de ander)
Ik vermoed dat een reden zou kunnen zijn dat ik niet weet in hoever ik moet meegaan met dit "uit-drukken", waar dit eindigt, een soort angst voor controleverlies.
In ieder geval interessant uitgangspunt, dat ik zal meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha ja, maar dat blokkeren van facebook is ook weer (jouw vorm van) uitdrukken.
Ik bedoel dit komt van beide kanten en gebeurt steeds over en weer. Het er ontzettend moe van worden en er weerstand tegen voelen is weer jouw indruk, wat zich uitdrukt als moeheid/weerstand) Maar dit indrukken zit in jou. En het uitdrukken ook.
Dit gewoon respecteren, er is gewoon altijd actie-reactie. Onvoormijdelijk is dit. Dit hoort blijkbaar ook bij je werk.
En bij het leven ;-)
Angst voor controle verlies zijn voornamelijk de indrukken (van vroeger) die onvoldoende uitgedrukt zijn.

Andere antwoorden (2)

Iemand die woest is daar reageer je niet op
want hij kan niet logisch en constructief reageren
in gesprekstechnieken en conflict hantering blaast iemand zich zelf op binnen een paar minuten.
kijk je wel eens cesar milan ? het brein kan dit maar een paar minuten aanhouden dus als jij rustig en assertief blijft dan houdt dat vanzelf op

Dus inhoudelijk gewoon niet reageren

maar ook zelf eerst even nadenken welke boodschap jij kwijt wilt. en waar je voor moet gaan staan
Het blijkt wel dat het project beter loopt nu hij weg is en dat is zeker het verdedigen waard. dat haal ik uit je verhaal

dus laat je niet verleiden tot inhoudelijke discussies
en zeker niet over de oude discussie waar je het over hebt.

je/jullie besluit is dit,............. en daar moet hij het maar mee doen.
Dus mededelen en verder niet op ingaan
dat hij boos wil blijven is zijn zaak niet de jouwe.

Als kerngroep hebben jullie dit vast wel besproken ?
dus als jullie een positief effect bemerken dan is dat zeker waard te noemen in de groep zodat ook zij wanneer hij weer gaat hitsen dat zij dezelfde reactie kunnen geven.
en hij dus ook geen andere ingang vind

Als jij zeg maar de spits bent dan krijg jij misschien de meeste heat over je heen maar
vertrouw en speel je middenvelders aan
als je onder druk staat
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
het is (nog) niet besproken met de hele kerngroep, dat gebeurt volgende week. Samen met hem. Ik ben benieuwd. Wat ik zelf doe heb ik min of meer in de hand maar wat de kerngroep zal doen wordt sowieso afwachten...:-I
Neem contact op met de man.
1Hoor hem aan en schrijf op wat hij wil.
2Dan ga je zeggen en doen dat je overleg gaat plegen met de andere partijen om te bekijken hoe we samen het probleem op gaan lossen.
3. Werk uit wat is begrip:
Begrijp je wat hij zegt en wat er dus gebeurd. Niet je eigen gekleurde idee maar objectief.
Mensen die fanatiek zijn reageren vaak erg boos als het niet lukt. Dat kan ook een heel goede eigenschap zijn. Je moet het alleen kanaliseren.
4. Werk het inzicht uit:
Begrijp jij waarom hij zo reageert? Hoe ziet hij jullie?
5. Bedenk dan eens hoe je zelf zou reageren?
6. Hoe zou jij willen als jij hem was, dat er gereageerd gaat worden. Dat is namelijk RESPECT.
7. Kies dan de weg van wijsheid. Kortom help die man om beter om te gaan met zijn energie. Hij doet het niet alleen om jullie te etteren. En bedenk ook: Wat leren we van die man? De wereld is gewoon een spiegel, kijk dan ook in die spiegel.
8. Als het dan nog niet oplost:
Dan kan of: Hulp zoeken bij iemand die wel meer ervaring heeft met dit soort ontwikkelingen.
Of je doet wat Jezus zei: Als ze je slaan op je rechter wang, keer ze dan de linker toe. Dus niet veroordelen. Wacht af. Ik vind de laatste de minste oplossing. We zijn er ten slotte om van elkaar te leren en te helpen. De basis is Respect.