Kan iemand van Narcisme, of die trekken afkomen cq/ genezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.3K

Het beste antwoord

Afhankelijk van de oorzaak, het kan door nature . nurture en culture versterkt worden, is het moeilijker tot makkelijker aan te pakken.
Zit het in nature, dat wordt dat heel moeilijk, zijnt het in culture, daar is oa. de inburgeringscursus voor BIJ WIZE VAN SPREKEN.
Een narcist van nurture (opvoeding) kan alle kanten op, net als de narcist ontstaan door culture.
Is het nature, dan zit het zi verweven in iemands persoonlijkheidsstructuur dat je dat er moeilijk of niet uit krijgt.
Je kunt dan alleen wat symptoombestrijding toepassen.
Een narcist kan zeer beminnelijk en aimabel zijn, heeft vaak een vermogen mensen te charmeren, ze het gevoel te geven dat je hun beste vriend bent, maar is je EN jouw belangen vergeten als je zijn (mentale ) gezichtsveld verlaat.
Derhalve zijn het mensen die zeer beschadigend kunnen zijn, als je geen rekening houdt of onbekend bent met deze persoonlijkheidsstoornis.
Koester niet de illusie dat je hem kunt genezen, vooral NIET als het je toekomstige partner zou worden.
Dat wordt dan op voorhand helaas een mislukking.
De narcist in de persoon charmeert, gebruikt en stoot de leeggebruikte medemens (voormalig beste vriend/partner ) af als deze laatste zich niet goed indekt.
Vergis je niet, een narcist kan erg altruïstisch zijn en een enorme wereldverbeteraar lijken en daarmee veel mensen achter zich aan krijgen, kijk maar in de politiek van Nederland, daar loopt een vleesgeworden voorbeeld van een narcist rond die al miljoenen mensen op het verkeerde been gezet heeft.
Indien mogelijk, laat je niet betoveren en houdt veilige afstand.
Zit je al in het web, probeer je los te werken.
Totdat je dat gedaan hebt moet je het wisselvallige gemoed staan en je afschermen.
Dit is een persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, door de persoon te confronteren met al het leed van anderen om hem/haar heen. Dan gaat er wel een lampje branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die persoon er zichzelf van bewust is en er wat wil aan doen dan kan een psycholoog of psychotherapie hem wel hulp bieden
fremar
13 jaar geleden
Behandeling van een narcistische persoonlijkheidsstoornis is een moeilijke zaak.

Het lastige is dat openlijke narcisten zich zelden of nooit voor behandeling melden. Als ze zich al melden, dan is dat vaak omdat een narcistische krenking heeft geleid tot
ineenstorting van het kaartenhuis, leidend tot gevoelens van waardeloosheid of zinloosheid.

Omdat het karakter van deze mensen vaak grotendeels gebaseerd is op de narcistische afweerstructuur, is een behandeling moeizaam als deze gericht zou zijn op
verandering. Vandaar dat er meestal wordt gezocht naar herstel van het narcisme. Bij verborgen narcisme ('thin-skinned') ligt dit anders, want verborgen narcisten lijden nogal eens aan gevoelens van leegheid en depressie en zijn wel gemotiveerd voor behandeling. Echter ook hier geldt dat de verborgen grootheidsfantasieën vaak moeilijk te bereiken zijn in een behandeling en erg lastig toegankelijk voor verandering.

Kortom, het blijft tobben. Een behandeling is vaak langdurig, maar kan wel tot resultaten leiden.
13 jaar geleden
Nee, meestal niet! Naast narcisme gaan ze meestal ook gebukt onder: Fanatisisme.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ge moet eerst bekijken of het wel als ziekte beschouwd kan worden.
Er bestaat ook gezond narcisme ... en daar is mijns inziens niets mis mee.
Eigenlijk heb ik wel iets voor narcisten ,maar ik ben er zelf geen.
Sommige narcisten zijn wel vlug gekrenkt in hun ego... en ik denk dat daar eerder aan moet gewerkt worden: vooral dat ' mensen laten vallen als een baksteen' wanneer de narcist zich gekrenkt voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behandeling is gewenst.
intern op een psychiatrische afdeling
of via een dagbehandeling.
genezen, mwah, wel beter mee om leren
en kunnen gaan is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel moeilijk, zo niet onmogelijk (zeker als de persoon het zelf niet inziet).