Hoe ga je om met het slechthorendheid?

Ik ben klaar mee met het slechthorendheid, vanaf me klein wil ik horende zijn. En ik accepteerde toen wel 1 keer maar dat was moeilijk om door te gaan met accepteren. Het slechthorende maakt mij anders dan de rest. Maakt mij zo verdrietig, niet meer gelukkig, onzekerheid, en teleurgesteld. Ik hoopte toen dat ik kan naar horen kon, maar is onmogelijk en het gaat nooit. Je moet er mee omgaan alleen lukt gewoon niet bij mij. Het maakt mij zo depressief in elke keer geval. Horende mensen denken dat ik niet helemaal kan horen en niet kunnen praten. Zij vragen ook niet naar mij hoe dat komt, en ben niet doof geboren maar later paar maanden later in het ziekenhuis later op het moment met het zware medicatie, had een hersenvliesontsteking, vroeggeboorte. Dus niet iedere slechthorenden mensen zijn doof dus let maar op! Wij zijn niet allemaal hetzelfde, slechthorende hebben niet in het begin met het gebarentaal geleerd, anderen moeten nog leren. Dus wie zegt dat het niet kan? Horende vooral denkt dat zo, en is vervelend dat daar soms vervelende opmerkingen te maken en dat je in de buurt van die mensen. Je hoort het wat ze zeggen en je ziet al ze lachen om je. Dan doet het je zo pijn en het maakt me zo boos en klote..... Hoe ga ik hier mee om en mijn slechthorend?

een jaar geleden
in: Psyche
1.3K
HannekeJanssen
een jaar geleden
Hoe je er mee om leert gaan, dat is voor iedereen verschillend. Heb je goede hoorapparaten? DAt is een begin. BIj een patientenvereniging zou je erkenning kunnen vinden, en mogelijk tips over hoe je kunt reageren als mensen naar doen, of als je iets tegenkomt waar je je geen raad mee weet.
Ik ben al mijn leven lang slechthorend - wel steeds erger naarmate ik ouder word - en merk dat ik na corona mensen weer opnieuw op moet voeden: je moet naar me kijken als je tegen me praat, anders versta ik je écht niet! Nee, ik ben niet dom, alleen versta ik heel veel niet. En: Iedereen heeft wel iets (of krijgt wel iets), bij mij en jou is dat toevallig slecht horen, anderen zien slecht, hebben een mank been, oid.

Antwoorden (3)

Heel vervelend om te horen dat je hier last van hebt. Je kan eventueel kijken of er technologieën zijn die je kunnen helpen mocht je dat nog niet gedaan hebben. Je zou ook gelijkgestemde kunnen vinden om er zo over te kunnen praten. Een voordeel dat dove en slechthorende hebben is dat ze beter lichaamstaal kunnen lezen (gemiddeld) dan een horende. Dit is een enorme voordeel om te hebben to.v. horende. Kijk eens naar de dingen die je wel kunt. Misschien dat je je vervelende ervaringen eens op papier kan zetten om het van je af te schrijven. Enkele gehandicapten hebben zo standup gedaan. Er zijn zelfs dove- en slechthorende die aan zingwedstrijden hebben meegedaan (o.a. Brittains en American got talent). Er is dus zoveel dat je kan doen. Kijk naar het positieve en ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Mooi antwoord.
Z512099
een jaar geleden
Een + van mij.
gwniemand
een jaar geleden
Heb ook een papier geschreven waar ik mee zit maar toch vanbinnen accepteer ik niet. Is niet in 1x makkelijk geaccepteerd. Ik wil gewoon echt horende zijn. Als ik horend ben. Dan is 10x anders en makkelijker communiceren met iedereen vooral in deze horende wereld. Ik ben ook enigste slechthorende of dove uit die familie komt. En horende vrienden reageren anders over. Ben gewoon depressief en echt serieus. Wil niet meer zo leven met slechthorende mens. Maar bedankt voor je positiviteit. Ik kijk soms ook maar heeft mij toch geraakt vanbinnen.
Acceptatie blijft toch het sleutelwoord. Er zijn mensen die in een rolstoel zitten en de hele dag pijn hebben en toch van het leven kunnen genieten (tot mijn eigen verbazing). Het is dus niet onmogelijk gelukkig te zijn ondanks een aandoening.
Je keuze is:
- je blijven verzetten; dat levert je verdriet, onzekerheid en teleurstelling op, zoals je schrijft.
- slechthorendheid accepteren; dit betekent dat je het los kunt laten, je kiest ervoor je leven er niet meer door te laten bederven. Dat is niet gemakkelijk, maar uiteindelijk levert dit ‘het meeste rendement’ op. Zoek hierbij eventueel hulp bij een GGZ- praktijkondersteuner van je huisarts.
SimonV
een jaar geleden
gwniemand
een jaar geleden
Bedankt voor uw tips. Had toen ook veel hulp gekregen en heeft mij niks geholpen. Ze zeggen toen ja wij kunnen jou niet helpen. Je moet zelf alleen accepteren. Niks er aan te doen. Dus slechte ervaringen gehad. En een tijdje wachtlijst en is niet doorgegaan. Jammer. Alles is geannuleerd.
SimonV
een jaar geleden
Hoe bitter het misschien ook is: je hebt geen keus...
Wat al kan helpen is dat je accepteert dat je iets niet kunt accepteren.
gwniemand
een jaar geleden
Ik snap u wat ermee bedoeld. Maar heb zo vaak geprobeerd om te accepteren. Nu is echt voorbij met mij. Ik ga naar anders uitkijken. Gewoon slechthorend voelen en zijn dat ik mag zo zijn. Het is zo en ik leef gelukkig gezond. Alleen behalve mijn gehoor.
Wat je schrijft is voor mij heel herkenbaar. Je hoort niet bij de horenden en je hoort niet bij de doven. Je valt tussen de wal en het schip. Dat kan een erg eenzaam gevoel geven. Voor mezelf probeer ik altijd te zien dat er 2 kanten aan zitten. Ik kan slapen als er veel lawaai is buiten. Ik kan me concentreren in een drukke omgeving. Desnoods die ik die gehoorapparaten uit. Dan zie ik soms wel eens collega's jaloers kijken. Dat tovert dan een glimlach op mijn gezicht. Maar wat me echt geholpen heeft is het ontmoeten van mijn hele lieve vrouw. Ik ben op vakantie gegaan. Een single reis waarin iedereen een gelijke start heeft en contacten moet leggen. Op zo'n reis is ook tijd om elkaar te leren kennen. Tijd om voorbij die handicap te kijken. Of er nu een relatie uit voort komt of niet, of als je niet op zoek bent naar een relatie, je maakt nieuwe dingen mee en houdt soms ook vrienden over die voorbij je handicap kunnen kijken. Kortom zie ook de positieve kanten en trek er op uit!
Z512099
een jaar geleden
Dan hebt u een fijne vrouw gevonden.
gwniemand
een jaar geleden
Het is inderdaad dat ik niet bij hoor de horende en niet ook bij de doven. Maar ik hoor het echt bij slechthorende cultuur. Omdat we zelfde in 1 lijn zitten en we elkaar begrijpen dan wanneer slechthorende naar dove mensen toe. En ja klopt, het is niet fijn gevoel want horende cultuur reageren anders naar slechthorende mensen toe en dan denken ze dat zij helemaal doof zijn maar is niet zo. Wij kunnen praten en hebben sommigen niet gebarentaal geleerd. Toch gaan ze vooroordelen aan ons. Ik heb mijn Ci en gehoorapparaat dus betekent niet dat je niet helemaal hoort? Ik kan al gewoon horen met apparaten implementatie aan. Gehoorapparaat hoor je gewoon met als bij oudere mensen die zo goed minder horen is net als wij met gehoorapparaat en Ci. Die hoor je als met computer geluid net als je volume hoog staan op je pc. Naar muziek aan en dan hoor je zo ongeveer dat hetzelfde geluid en toch zo denken horende mensen dat ik helemaal doof ben en niet hoor? Je hebt mijn gehoortest nog niet gezien..
gwniemand
een jaar geleden
Dus waarom denken dat horende mensen zo? Dat wij in 1 groep zitten nee!, wij zijn niet het allemaal hetzelfde. Zijn er verschillende soorten mensen, net als horende met andere karakter, persoonlijk dingen. Dus het probleem is dat wij niet geaccepteerd door horende mensen en dat maken ze ons moeilijk. Gaan ze ook meer ons afstandelijk, negeren, uitlachen, roddelen met anderen etc
gwniemand
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristalli jouw gebruiksnaam is lang, ik heb nog leuke dingen die op mij wachten, waar het plek dat ik ook ze nieuwe mensen leren kennen. Het komt vanzelf. Weet dat binnenkort het vanzelf gaat en hoop dat ik ook straks een juiste vriend heb ontmoet. Heb nog nooit serieus relatie gehad en dus weet niet. Je weet maar nooit in de toekomst en is voor mij wel onwerkelijk.
En echt fijn voor jou dat je iemand goed ontmoet heb! Succes en heel veel geluk. Weet uw vrouw dat u slechthorende bent?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Z512099
Ik krijg het gevoeld dat u mijn tekst anders interpreteer dan ik 'm bedoel... :-D
Ik wilde schrijven dat ik mijn vrouw op zo'n reis gevonden heb. Eenmaal in een relatie zou ik inderdaad samen in een groepsreis op vakantie gaan. Daar had ik duidelijker in kunnen zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@gwniemand
"Weet uw vrouw dat u slechthorende bent?" natuurlijk... !
En wees niet bang over dat roddelen. Roddelaars roddelen ook over horende mensen. Alleen doen ze dat dan wat verder weg op een plek waar die persoon hen niet kan horen.