Hoe kan ik mijn moeder helpen met geldproblemen?

Mijn moeder is niet de slimste maar nu draait ze door. Ik ben Mats, 19 jaar, woon bij beide ouders.

Mijn moeder is vroeger getraumatiseerd, en dit heeft ervoor gezorgd, dat ze nog steeds denkt dat iedereen tegen haar is. Ze vertrouwt de belasting dienst niet meer en betaald ze dus geen belasting meer. Dit baart mij zorgen. Ook zegt ze dat iedereen tegen haar is en kijkt ze overal van dat nieuws dat zegt dat de overheid slecht is, ziekenhuizen slecht zijn, rechters slecht zijn, en nu betaald ze niks meer behalve aan dingen zoals goede doelen die anoniem zijn (en dus niet weten waar het daadwerkelijk naartoe gaat). Ook heeft ze het over dat het steeds slechter gaat met haar mentale gezondheid. Ze wilt niet werken omdat ze gelooft dat ze nog geld krijgt van de overheid. Ik raak eraan gewend en ik begin steeds minder te voelen, maar ik ben bang dat ze uit huis gezet gaat worden. Ze heeft straks geen geld, geen huis, en ik ben langzaam ten einde raad. Weet iemand wat ik moet doen?
Groetjes,
-Mats

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Antoni
2 jaar geleden
Voor adviezen over dit soort problemen kan je terecht bij het maatschappelijk werk in de wijk. Misschien is er een buurtcentrum waar je kan informeren bij wie je voor adviezen terecht kan. Maatschappelijk werkers kunnen je verder op weg helpen naar de juiste hulpverlening. Dus informeer bij het buurtcentrum, zo raad ik je aan. Overigens vermoed ik dat de huisarts ook kan helpen, maar de kans is groot dat deze zal doorverwijzen naar het maatschappelijk werk. Je zou dus ook met de huisarts kunnen gaan praten over de grote problemen die je ziet. Bij dat gesprek kan je moeder ook aanwezig zijn.
Thecis
2 jaar geleden
Dit is een heel moeilijk iets. De moeder is namelijk mentaal al zeer labiel. Dit kan je niet zelf oplossen, daar heb je hulp voor en bij nodig!
Maatschappelijk werk, huisarts, wijkagent, stel partijen op de hoogte zodat je zeker bent dat deze zaken gedocumenteerd wordt. Dit biedt ook eventueel ingangen naar 2e lijns zorg die hierbij nodig is.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Schakel anders een bewindvoerder in! Een bewindvoerder kan (tijdelijk) helpen met geldproblemen en neemt de gehele financiele administratie over. De bewindvoerder zorgt er o.a. voor dat alle rekeningen en vaste lasten worden betaald van een aparte rekening. Jouw moeder krijgt per week of per maand een vast bedrag op een aparte rekening waarvan ze boodschappen etc. kan doen. Voor andere uitgaven, zoals kleding, kan er mogelijk extra geld worden aangevraagd. Aan bewindvoering zijn wel kosten verbonden, maar mogelijk worden deze door de gemeente (gedeeltelijk) vergoed als het inkomen ontoereikend is. Zie voor meer informatie https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Bewind.

Antwoorden (1)

Neem contact op met de huisarts ! Die weet de juiste wegen. Je moeder heeft hulp nodig. Jij ook als mantelzorg!