kan je van niet slapen een psychose krijgen ?

goedemiddag ik slaap niet . echt vreselijk al vanaf zaterdag nu ben ik vreselijk bang dat ik een psychose kab krijgen wie kan mij geruststellen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Erna55
7 jaar geleden
Je doet er goed aan om naar de huisarts te gaan.
Dit is je al eerder aangeraden.
https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/613197/bestaat-kans-nooit-slaap
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van niet slapen kun je idd een psychose krijgen.
Ik zou maar snel een afspraak maken bij de huisarts. Want niet slapen is zeer zeer slecht voor je.
erotisi
7 jaar geleden
Onduidelijk is nog wat nu wat voorspelt: gaat iemand slecht slapen vanwege de psychose, veroorzaakt slecht slapen misschien wel de psychose, of is slecht slapen een kenmerk van andere onderliggende stemmingsklachten? Normaal gesproken is de kans verhoogd op het krijgen van een psychose door slecht slapen als je er al gevoeliger voor bent om een psychose te krijgen.
http://www.gedachtenuitpluizen.nl/nieuws/slecht-slapen-en-een-verhoogde-kans-op-psychose/ Meestal zal slecht slapen niet tot een pyschose lijden, zeker niet bij gezonde mensen, maar helemaal uitsluiten is niet gedaan:
Erna55
7 jaar geleden
Waarom ben je nog niet naar de huisarts gegaan i.v.m. je slapeloosheid ?
Ritsuka
7 jaar geleden
Niet slapen is niet goed voor de gezondheid, ga naar de huisarts

Antwoorden (2)

Daar hoef je niet bang voor te zin. Allereerst is wat mensen ervaren als niet slapen veelal eerder slecht slapen, dat wil zeggen (veel) minder uren per nacht dan normaal. Soms zijn er periodes waarin je ook minder slaap nodig hebt en dat hoeft geen probleem te zijn.

Als je een tijd echt geheel niet slaapt of dommelt, kan er na enige tijd een gevoel ontstaan dat je als het ware los komt van de werkelijkheid, je wordt een beetje licht in je hoofd. Dit kan uiteindelijk weliswaar leiden tot een psychose, maar zulke ernstige situaties van niet slapen zijn vrij zeldzaam, en zulke gevolgen ook, zeker na zo'n korte periode.

Een paar dagen slecht slapen of wakker liggen vormt in de praktijk niet een noemenswaardig risico. Geeft het slapen je problemen met functioneren, dan is dat wel iets om met je huisarts te bespreken. Uit angst voor een psychose hoef je dat niet te doen, tenzij je daar al verschijnselen van voelt. Om je gerust te stellen kun je ook vragen of huisgenoten je een beetje in de gaten willen houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niemand kan je geruststellen; want je kunt van niet slapen inderdaad een psychose krijgen. ga daarom naar de huisarts.