Bestaat er een school speciaal voor angst?

Ik ben nu al 7 jaar in therapie voor o.a mijn sociale angststoornis en faalangst. Nu ben ik anderhalf jaar geleden gestopt met mijn MBO opleiding, omdat mijn angsten toch te groot werden voor presentaties en omgaan met mensen. Nu zit ik dus met een uitkering en heb ik op het moment geen behandeling meer ( mijn laatste klinische psychotherapie is misgelopen doordat ik mezelf blijf aanpassen, dus de perfecte client probeer te spelen) Dit lukt me niet om aan te passen. Nu wil ik dus eigenlijk heel graag met mijn angsten verder gaan om weer naar school te durven, maar vroeg ik me af of er een speciaal onderwijs is voor mensen met die angst. Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (2)

Ik herken je situatie erg goed.

Een concreet antwoord op je vraag kan ik je niet geven, maar wel mijn advies.

Je beschrijft dat je angsten jou in de weg staan om binnen een opleidingsetting te functioneren.
Daarnaast geef je aan dat de behandelingen die je tot nu toe hebt gehad niet heeft geholpen omdat jij je als cliënt bleef aanpassen.

Voordat je aan een opleiding kunt beginnen zou ik echt zorgen dat je de juiste behandeling krijgt. Ik zou als ik jou was samen met een eerstelijnspsycholoog eerst goed gaan kijken welke vorm van therapie voor jou situatie het beste werkt.
Er bestaan verschillende therapieën die gebruikt kunnen worden voor dezelfde problemen. Mijn tip is dan ook, probeer hier toch open voor te staan. Zorg er ook voor dat er iemand naast je staat die jij vertrouwt en die objectief over je schouder mee kijkt wanneer jij je 'aanpast'.
Ik zeg dit omdat ik me in precies dezelfde situatie bevind en ik zelf ook een cliënt wil zijn die geen aandacht vraagt en het liefst onzichtbaar is. Ik merkte dat, op het moment dat mijn pleegmoeder, iemand met wie ik altijd erg goed heb kunnen praten en wie de laatste jaren ook een soort van vriendin is geworden, over mijn schouder mee is gaan kijken, er qua behandeling meer mogelijk was en ik ook beter in staat was om met mijn problemen naar buiten te komen.

Door de manier waarop je het beschrijft krijg ik het idee dat je juist erg vatbaar bent voor omgevingsfactoren. Hierdoor heb ik het vermoeden dat je ook binnen het speciaal onderwijs vast gaat lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een speciale school voor angstige mensen is er niet. Wat ik heel vaak hoor is dat mensen die in behandeling komen hun school opgeven of staken. erg jammer want is genoeg aan intelligentie, vakmanschap en talent dat nu verloren gaat. ik vind het probleem ernstig genoeg, je zou eigenlijk zelf een school moeten stichten. Tot zolang, blijf leren en lezen, laat het er niet bij zitten. Een schriftelijke studie is een mogelijkheid . Overigens vind ik de behandeling waarbij je je hebt aangepast eerlijk gezegd niet goed, het zou juist andersom moeten zijn om jou te leren meer te durven en weer onder de mensen te krijgen. ik wens je nog veel succes