Hoe zorg je ervoor dat je minder bezig bent met wat anderen van je vinden en dat je je zelf kan én durft te zijn bij anderen?

Bij alles wat ik doe gaan er eerst talloze gedachten door mij heen met wat anderen daar wel niet van zouden kunnen vinden. En dat zou ik graag anders willen zien. Hierdoor vermijd ik ook sociale contacten en afspraken.
Ik heb het idee dat ik hierdoor niet optimaal van het leven kan genieten, en dat is iets waar ik sinds lange tijd wel weer behoefte aan heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
supergoeie vraag! + 10 als t kon... nu moet je het met 1 doen ;-)

Het beste antwoord

Aan je vraag te lezen is het al aan het werken; je wordt ouder en komt er vanzelf achter dat het belangrijk is om te bedenken wat JIJ wil en niet altijd een ander op de eerste plaats te zetten.

Bedenk je ook vooral dat die spoken die je je in je hoofd haalt over 'wat een ander er van zal denken' meestal nergens op gebaseerd zijn. De meeste mensen hebben helemaal niet zo'n diepe gedachten over wat een ander allemaal doet of zou moeten doen.

Het grootste deel van de mensheid laat het volkomen koud hoe jij bent of hoe jij doet. De mensen die belangrijk voor jou zijn, denken er het hunne van, maar blijven je toch wel aardig vinden, met jouw eigen rare trekjes of grappige hobby's.

Dus leef je leven, want je hebt er maar een.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Door een alto te worden. Ik was er ook een tijd mee bezig, maar op een gegeven moment gewoon de knop omgezet. Ging alternatieve muziek luisteren en kleden en kreeg een mentaliteit van "Wat maakt mij het uit dat je me raar aankijkt als ik met bandshirts loop en meebrul met de muziek?"

Het is je angst onder ogen zien en gelijk aanvallen, exact het tegenovergestelde.

De verlossing die je hiermee krijgt is zo geweldig dat het vanzelf gaat. En je krijgt de mensen te zien die om je geven om wie je bent, niet perse om hoe je eruit ziet. Want daar kom je snel achter, de mensen met de Alternatieve looks zijn (gebaseerd op mijn ervaring) de meest vriendelijkste en aardigste mensen die er zijn.

Natuurlijk kan je ook de tips van je angst onder ogen zien zonder alto te worden of te doen, maar het hielp mij, en ik hou ervan. Je kan dus proberen om gewoon de negativiteit te negeren en waarde te hechten aan de momenten dat je jezelf bent. Rem jezelf niet, laat jezelf eruit.

Er is niets zo fijn als jezelf zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet gewoon bedenken dat jij ook wel iets over anderen te zeggen hebt. Elk mens heeft zijn goede en slechte dingen. Niemand verwacht van jou dat je perfect bent. Doe gewoon jezelf, niet in allerlei bochten wringen om aardig gevonden te worden. Maak je afspraken en zorg voor sociale contacten. Jij vindt vast ook iedereen niet even aardig, of ziet de foutjes, dat zien ze van jou ook. Maar dat geeft niks, dat maakt jou juist jou!

Niet onzeker zijn, gewoon staan voor wie je bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent jij. En altijd hebben mensen commentaar op anderen. De beste stuurlui staan aan wal...Maar daar moet je je oren voor sluiten. Als jij doet zoals jij het het beste vindt, dan is dat goed.

Over onzekerheid kun je misschien eens een goed boek lezen. Een zelfhulp boek. Kom je vaak ook een stukje verder mee.

Je schrijft dat je weer behoefte krijgt aan sociale contacten. Wat fijn! Denk eens over een sportclub of dansles. Meedoen aan een gemeenschappelijke factor is een goede basis voor uitbreiding van je kennissenkring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door wat meer te ontspannen.

Ik heb er zelf ook last van gehad. Maar op een gegeven moment dacht ik, Als mijn vrienden mij niet zouden respecteren zoals ik ben dan kun je het ook geen vrienden noemen. En toen viel alles op zijn plek.

Je moet er gewoon niet te veel over nadenken.
En als je je onzeker voelt kun je ook denken: het leven is maar kort, en dan ga ik me hier druk over maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga dagelijks even 5 tot 30 minuten mediteren. Dus eigenlijk zo lang je zelf wilt. Zo krijg je wat meer ruimte in je hoofd en ook meer de kans om dingen van een ander perspectief te zien. Er zijn nog meer bijwerkingen die ervoor zorgen dat je jou leven een stuk fijner zal ervaren ;)

- Uitleg over meditatie:
http://bit.ly/igCOsy

- Eenvoudige beginnerstechnieken:
http://bit.ly/gjVnPI

Verder kan je vrij eenvoudig van piekeren afkomen. Een goede methode daarvoor vind je in dit filmpje van Joost van der Leij. Zo vaak mogelijk doen wat in het filmpje gezegd wordt, dus telkens als je aan het piekeren bent en je zult zien dat je er binnen vrij korte tijd vanaf bent :)

- Link naar de pagina waar het filmpje op staat:
http://bit.ly/gZKFLe

Ik hoor graag van je of je hier baat bij hebt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door zekerder van jezelf te worden, dus je eigenbeeld op te vijzelen. met meer zelfvertrouwen en staat een stuk steviger in je schoenen.

kijk bij de link voor meer info of google onder' hoe krijg ik meer zelfvertrouwen'

succes!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft primair met jouw zelfvertrouwen te maken . Welk beeld heb je van jezelf . Schrijf op 'n papiertje ( net als bij boekhouden ) links en rechts (debet en credit) ,wat jij vindt wat je sterke- , en wat je zwakke kanten zijn . Je moet werken met je sterke kanten . Als je blind bent kan je nooit piloot worden. Je hoeft niet overal goed in te zijn .Houd je bezig met waar je goed in bent . Aan de zwakke kanten kan je gaan werken als je wilt . Daarvoor kan je bij mij of anderen die er verstand van hebben , advies vragen . Als je korte armen hebt moet je geen glazenwasser worden . Houd je bezig met je sterke aspecten . Je zult zien dat het 'n plezierig gevoel geeft . De topmensen in de wereld , zitten daar omdat ze willen laten zien wie en wat ze zijn . Meestal zijn ze lelijk , omdat ze moeite hadden met hun uiterlijk . Je vraag is goed . Het duimpje staat er in 10 seconden .