Door zwart wit te denken komt het door dat je vanuit jou eigen standpunt dingen bekijkt en dat het juist daar niet eens over gaat omdat het jou waarheid is en niet van een ander het kan zijn dat jou waarheid ook bij een ander dat ook is maar bij jou waarheid geef jij meer de hoogtepunt dan die van een ander en dat is het... en het is meer interessant als je dan aan een ander vraagt waarom het juist voor hem of haar dat waarheid waar is en en ga dan niet in discussie want het is belangrijk dat je ook eens naar een ander luistert van wat die te zeggen heeft en dat je dan daarop reageer .... dan kom je langzaam af van dat zwart wit denken het is een process die je mee maakt en soort reis want het is iets wat jij van jezelf gemaakt heb en dat je daar aan gewend ben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

door positief te gaan denken...
nu denk je alleen negatief....
de mooie kant van t leven te gaan zien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
relativeren is hierbij de oplossing. Aan alles zitten meer kanten dan alleen zwart en wit
13 jaar geleden
door te beseffen dat aan alle voordelen nadelen zitten en aan alle nadelen voordelen. het ligt eraan in welke zin je zwart-wit denkt. als je dat over mensen doet: door te beseffen dat iedereen goede en slechte eigenschappen heeft en dat ook die eigenschappen hun plus- en minpunten hebben. relativeren dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je goed te informeren.

Onderzoek je mening. Lees veel over dat wat je boeit. Praat met mensen over van alles en nog wat.

Kennis breng nuances aan in je denken.
13 jaar geleden
Haal een voorbeeld in herinnering waarin je zwart-wit dacht, ga na wat er zwart-wit aan was en formuleer een alternatieve (realistische en/of genuanceerde) gedachte. Oefen dat elke keer als je daar weer tegenaan loopt.
Het kan zijn dat het altijd je valkuil zal blijven, maar door het oefenen leer je in tweede instantie, maar misschien ook wel in eerste instantie, genuanceerder denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi zwart wit denken het lig nog vers in mijn geheugen ik heb het 5jaar gehad en ben met hulp anders gaan zien. hoe ik het ook deed bv als de zon scheen ,zei ik er boven op hu straks regen t toch weer ik genoot niet van de momenten en de mensen ,en mijn denken ,je moet echt proberen ,de positieve dingen te gaan zien ,bv als er iemand zeg he de zon schijnt dan moet jij leren om te zeggen ja he heerlijk .begrijp je het een beetje ,het zal niet makkelijk zijn hoor maar kop je kan het wel .succes,kitty
13 jaar geleden
Probeer zaken altijd ook van een andere kant te zien. Dus als je een bepaalde stelling in neemt, probeer je dan ook in te leven in iemand die er anders over denkt.

Het is altijd goed om ook eens een andere stelling in te nemen (je hoeft het niet echt te doen, maar je gaat proberen de stelling te verdedigen..gewoon in gedachten). Probeer ook eens te achterhalen wat voor een verschillende meningen heersen mbt het onderwerp

Het laat je nadenken over wat je vind en waarom. Als je meteen al een mening hebt, wordt je "lui" in je meningsvorming..

Stel, jij hebt een streng religieuze achtergrond. Je kunt je bedenken dat er nog andere religies zijn. Kijk eens naar de verschillen en overeenkomsten. Ik denk dat je juist dan nog een beter beeld krijgt van jou eigen religie, zonder dat je daar perse afbraak aan doet.. Het weerhoud je van een eenzijdige, zwart/wit denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem het eens letterlijk. Met een doos kleurpotloden of een verfsetje kom je een heel eind.
Maak een tekening op ruim formaat, met aan de ene uiterste kant een zwarte balk, en aan de andere een witte (dus niets).
Werk alle nuances van het zwart naar het wit op je gemak uit, en kies de vorm die je leuk vindt.
Je kan dit vormgeven als balken, maar ook als dag- en nacht, of aarde en sneeuw, duif en kraai, of via de menselijke rassen op de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk denk ik!!!!

Je doet het niet voor niks, mensen zijn nu eenmaal verschillend. Ik denk dat je door al die tips in de andere antwoorden toe te passen jezelf een heel eind kunt helpen door te oefenen.

Echter, en dat bedoel ik niet om zwart te kijken maar juist om te helpen, als je hetvolgende van te voren realiseert valt het hopelijk minder tegen als het eens gebeurt.

Het gaat misschien een tijd beter maar dan gebeurt er iets heftigs, of wat je heel belangrijk vindt, en dan reageer/denk je weer heel zwart/wit. En vervolgens denk je dan (ook heel zwart/wit): zie je wel, ik leer het nooit!!!

Ook dat hoort erbij, het is niet zo dat je jezelf heel makkelijk kunt veranderen helaas
13 jaar geleden
Volhouden met jezelf, hier bedoel ik mee dat je met alle bovengenoemde tips aan de slag kunt, maar je het hierbij niet op moet geven. Want zwart wit denken gaat niet alleen over anderen en over piekeren, maar ook over..ik kan het/ het lukt me toch niet. Geef jezelf de tijd, leg de lat niet te hoog. Want wat je voor jezelf doet en tot gewoonte maakt wordt ook een gewoonte richting andere mensen en zaken. Het zal steeds minder moeite kosten en iedereen heeft wel eens een pleures bui waarin de dag helemaal zwart is, net als iedereen wel eens te enthousiast ergens aan begint. Wat voor mezelf heel goed werkt is jezelf te dwingen niet te piekeren door tegen jezelf te zeggen: 'dit wordt te negatief of dit wordt buiten proportioneel positief, ik ga eerst slapen/ iets anders doen, dan mag ik er weer aan denken." Zo denk je aan het zelfde met een ander humeur en wordt het wat genuanceerder. Wat ok goed helpt is het over denken met andere mensen. Die hebben meestal net een andere visie en nuanceren daarmee jouw gedachten een beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwart-wit denken is erg lastig. Er is in jouw ogen geen grijs, terwijl dat er wel degelijk is.
Hier kom je niet meteen af, je zou moeten relativeren.
Ga eens echt bij je gedachtens stilstaan, en denk er eens goed over na waarom het in jouw ogen zo is.
Ook helpt cognitieve therapie hierbij. Misschien is dat een optie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te lachen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens na te gaan hoe perfectionistisch jij bent. Veel zwart-wit denken komt doordat mensen alles perfect willen hebben. Bedenk voor jezelf eens dat goed goed genoeg is. Dan komen er vanzelf ook andere oplossingen in beeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door wat meer kleur in je leven te brengen , en niet te kritisch te zijn .