Kan je beter worden na psyhische gevolgen van amfetamine gebruik zoals paranoïde wanen?

Bij lange tijd amfetamine gebruik kan je paranoïde wanen krijgen.Kan je daar vanaf komen of is dat blijvend en wat is er dan zoal aan te doen als je beter kan worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Dat hangt er vanaf wat er precies aan de hand is. Soms is het zo dat het gebruik van een bepaald middel (dat kunnen amfetaminen zijn, maar vooral wiet is er ook bekend om) een al aanwezige kwetsbaarheid naar voren laat komen. Bij schizofrenie bijvoorbeeld is het waarschijnlijk zo dat mensen hier een bepaald soort aangeboren en mogelijk genetische aanleg voor hebben. Deze aanleg hoeft niet altijd te resulteren in schizofrenie, maar als er factoren zijn (zoals middelenmisbruik) waardoor dit toch naar buiten komt, dan heb je te maken met iets wat méér is dan alleen een waanstoornis of psychose door middelenmisbruik. Schizofrenie is een chronische aandoening, die soms wel met o.a. medicatie en goede begeleiding goed onder controle te houden is. Het verloop blijft alleen wel erg onvoorspelbaar.

Als je te maken hebt met een eenmalige psychose die gekomen is door gebruik/misbruik van middelen, dan kun je daar zéker wel volledig van herstellen. Het komt vaker voor dat mensen één keer in hun leven een psychose hebben, en dat ze daarna weer volledige klachtenvrij door het leven gaan. Daar hoeft geen blijvend letsel bij te ontstaan.

Wat je kunt doen om beter te worden, is vooral iets wat bij de behandelend artsen ligt. Zonder iemand te kennen en iemands dossier en de ingezette behandelingen te weten kan niemand via internet hier een zinnig advies over geven. In elk geval is het verstandig om regelmatig contact te houden met de betrokken behandelaars, maar of dat in de vorm is van psychiatrische of psychologische behandeling, en welke dan, en of er daarnaast nog thuis begeleiding ingezet moet worden, en of het gebruik van medicatie gewenst is, dát kan alleen de behandelend arts overzien, en dat zul jij, of de persoon over wie deze vraag gaat, dan ook moeten bespreken met die arts.