Hoe kan ik het beste omgaan met verwarrende emoties ten opzichte van mijn ouders?

Ik heb hele verwarrende emoties ten opzichte van mijn ouders. Zoals ik al in eerdere vragen verteld heb, ben ik alleen nog in het weekend bij ze. Er is in het verleden best wel het een en ander gebeurd, maar nu gaat het in het algemeen goed.

Ik zie ook dat ze hun best doen. Twee weekenden geleden heeft mijn vader een leuk uitje met me ondernomen en vandaag heb ik 50 euro gekregen omdat ik geslaagd ben voor 1 vak VWO. Dat vond ik heel aardig, want twee vakken heb ik niet gehaald en dat nemen ze me ook niet kwalijk.

En toch, hoe naar ik het ook vind om toe te geven, kan ik me maar gewoon niet aan ze hechten. Ik mis mijn ouders nooit en heb vaak ook helemaal geen zin om in het weekend naar ze toe te gaan. Nu moet je niet denken dat ik alleen maar een vervelend puber ben, ik doe heus mijn best en doe echt aardig tegen ze.

Ik twijfel constant aan mezelf. Dan denk ik waar maak je nu nog een probleem van als het nu goed gaat? Toch brengt naar mijn ouders gaan me elke keer weer emotioneel van de kaart. Naar mijn omgeving toe doe ik ook heel raar, het ene moment lever ik kritiek op mijn ouders, het andere moment verdedig ik ze keihard. Ze doen zo aardig en toch wil ik er niet naar toe en afstand nemen en daar voel ik me zo rot over.

In het verleden hebben we wel bijna OTS gehad en dat is niet voor niks geweest denk ik dan wel eens, maar ik ben emotioneel helemaal over de rooie omdat ik niet weet hoe ik me moet opstellen tegenover mijn ouders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd, weer een vak binnengehaald!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Hippo!
Was een extra vak, vorig jaar al heel mijn diploma gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar, je verhaal.

Het beste antwoord

ik lees nergens iets over praten met elkaar. je ouders doen hun best maar dat doe jij ook als ik het zo lees.

je krijgt wat centjes (dat is ook erg aardig) en je hebt een leuk uitje gehad.

maar kan je praten over je gevoel? is er weleens over het verleden gesproken? OTS krijg je niet zomaar, ook niet 'bijna'

ik denk dat hier nog veel angst zit om je emotioneel te binden aan je ouders, je niet jezelf kan/mag/durft te zijn door er alles uit te gooien wat je wil zeggen, weten en vragen.

je wil er wel zijn, maar je hebt er niet zoveel mee.
in het algemeen gaat het goed, dus er zijn nog hobbeltjes die overwonnen moeten worden. geef je dit aan? weten ze hiervaan?of kijken jullie naar de prestatie.... samen tijd door brengen zonder toestanden?

wat zou er volgens jou voor nodig moeten zijn om je bij je ouders goed te voelen? wat zou graag zien in je ouders?
als je hierover kan praten kan je proberen hier samen (of met hulp) uit te komen, maar dan moeten jullie het elkaar wel kenbaar maken uiteraard.

er is iets wat niet snor zit maar wat je misschien onderdrukt hebt en hier geen vinger op kan leggen. het zorgt echter wel voor een bepaald gevoel.
probeer dit boven water te krijgen. als het recht zou kunnen zetten kan je ook anders naar je ouders kijken en ervaar je het zonder die rompslomp aan onverklaarbare dingen vanuit jezelf.
er is een oorzaak waarmee je het kan verklaren, maar je moet deze zien te vinden zodat je het achter kan laten en met je ouders een start kan gaan maken om het emotioneel ook op de rit te krijgen (je er meer bij betrokken voelen bedoel ik, op een manier die voor jou een stuk beter voelt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje, heel erg bedankt voor je verhelderende antwoord. Ik merk dat ik uit elke antwoord hier wel wat oppik. Je kunt wel degelijk bijna OTS krijgen hoor. Er is in ieder geval mailwisseling geweest over dat er misschien OTS zou moeten komen. Evenals een jeugdzorgpapier waarin staat dat er preventief een voogd moest worden ingezet. Ook dit is uiteindelijk niet gebeurd, maar snap je nu wat ik bedoel met 'bijna'? Praten is voor mij helaas niet mogelijk. Een keer ben ik mijn emotie geschoten en heb ik gezegd dat het me nog dwars zat, toen kreeg ik als reactie van mijn moeder alleen maar: vergeet niet dat je daar zelf ook een heel groot aandeel in had. Ik weet wel wat ik nodig heb om me helemaal goed te voelen bij hen. Namelijk een onvoorwaardelijke acceptatie van mij en dat ze zich stabiel gedragen. Met stabiel bedoel ik dat ik ook weet waar ik aan toe ben. Want dat is soms frustrerend. Het ene moment zijn ze echt heel begripvol, bijvoorbeeld toen ik dus zakte voor een paar vakken. Maar op een ander moment krijg ik dus zo'n reactie van mijn moeder of wordt mijn vader zo laaiend op mijn zusje omdat ze per ongeluk een ruitje breekt. Ik ben iemand die niet zomaar de makkelijkste weg kiest. Maar we hebben al heel wat begeleide gesprekken gehad samen, en zonder echt resultaat. Ik probeer heel hard, maar ik merk dat ik op het moment echt afstand moet nemen. De situatie is ook heel lastig. Ik weet dat mijn ouders mensen zijn die zeker het beste met mij voorhebben, maar gewoon te veel met zichzelf te doen hebben. Dus krijg ik materieel gezien alles, nou ik ben niet het verwenste kind ooit, maar heb altijd ruim zakgeld gekregen en we gaan twee keer per jaar op vakantie. Maar op emotioneel vlak dus niet. En ik kan met andere mensen ook heel moeilijk hierover praten, want het zijn zulke sluimerende onderhuidse dingen. Als ik zou zeggen ik wordt geslagen dan snappen mensen waarom je van streek bent. Maar hier zien mensen alleen maar dat we op vakantie gaan en dat mijn ouders heel gezellig zijn op visite. Maar gelukkig heb ik wel 1 vriendin die me heel goed begrijpt. Nu gaat het goed in de zin van dat ik weinig akkefietjes met mijn ouders heb, ik hou het oppervlakkig. Ondertussen moet ik wel elke weekend zo enorm huilen omdat dat huis me op de een of andere manier knettergek maakt. En ja, die reactie vind ik zelf nogal overdreven. Maar goed, positief blijven is altijd het beste wat je kunt doen, daar geloof ik echt in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over pos zijn ben ik het helemaal met je eens!
ik vind je een hele wijze meid, dat moet ik gewoon even zeggen. wat ik bedoelde is dat je niet zomaar bijna OTS krijgt omdat er dus wel degelijk genoeg redenen zijn geweest om dit te overwegen. dat doen ze niet omdat ouders te hard zingen in de kerk of zweetvoeten hebben. er moet iets zijn wat toch een stuk ernstiger is, dus ik geloof wat je zegt hoor, mij hoef je niets te bewijzen :)) ik vind de reactie van je moeder ronduit belachelijk. ten eerste toont ze geen begrip voor jou beleving, ten 2e krijg je geen uitleg over hoe en wat, ten 3e krijg jij het gevoel dat je niet begrepen wordt. ten 4e legt ze het bij jou want JIJ hebt hier ook een grote rol in gespeeld. (duh, als ouders dingen niet in de hand hebben is het logisch dat kinderen hier niet makkelijker van worden, al wil dat niet per definitie zeggen dat ze brutaal zijn of dat ouders hier geen grip op hebben, begrijp me niet verkeerd :))
het enige wat een kind doet is domweg een situatie overleven op de manier die het kind bekend is.
ten 5e vind ik het gewoon emotionele verwaarlozing en dus echt niet gek dat je geen band op kan bouwen met je ouders. het is vaak zo dat mensen dit soort dingen compenseren met materialisme, maar het compenseert dus helemaal geen hol als ik het zo mag zeggen. het benadruk enkel een gebrek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dus dat je moeder wat van je wijsheid mee zou moeten krijgen want je bent stukken slimmer en verder ontwikkeld dan haar (het spijt me, het niet gemeen bedoeld) ze is verantwoordelijk voor HAAR aandeel in wat er mis is gegaan en wat er nu nog mist. zelf motiveer ik het praten over gevoel en gedachten bij mijn kinderen want ik vind het belangrijk (iets wat ik vroeger zelf ook niet kon dus) ze heeft kansen die ze laat lopen. ze hoeft zich enkel in je te verdiepen. ieder heeft een aandeel, en een volwassen (vaak ook een relativerend persoon) ziet dat het een samenloop is van omstandigheden. als het probleem van vroeger al niet erkend word, er geen begrip is, hoe moet je hier dan verder mee? wat valt er dan te herstellen (in de zin van voorkomen en een andere weg in te slaan) hoe kan jij het dan afsluiten? allemaal vragen die bij me op komen bij het ene zinnetje 'vergeet niet dat je daar zelf ook een heel groot aandeel in had' echt, van een moeder kan ik dit niet begrijpen om je kind als persoon zo te ontkennen, want naar mijn idee is dit precies wat er gebeurd. echt niet gek dat je geen band op kan bouwen dus.
als je moeder niet kan veranderen hierin is het denk ik het beste om dit te accepteren, ook dat er geen band is, en deze er waarschijnlijk nooit zal zijn als de situatie niet veranderd. je kan het proberen met een brief gewoon om haar dingen duidelijk te maken zonder dat ze het de kop in kan drukken. maar of het haar een anders inzicht zal verschaffen.... ik weet het niet, maar hoop het voor je. en jij kan niet meer doen dan je best. en als ik het zo lees doe je zeker je best. het andere aandeel ligt niet bij jou..... ik vind dat je het allemaal heel goed op een rijtje hebt dame, petje af hoor!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank wel je wel Alexa :) ik herken wat je schrijft. ik heb het ook een keer gehad om wat afstand te nemen vroeger. ik heb tijdelijk het contact met mijn moeder verbroken (paar maand) om het voor mezelf op een rijtje te zetten. hierna heb ik het contact opgepakt en kon er anders tegenover staan. maw. het contact bleef eigenlijk hetzelfde, maar kon het zelf beter plaatsen en hier mee omgaan. het frustreerde me dus ook niet meer zo en vergde een stuk minder energie van mezelf. eigenlijk zoals Lotte ergens anders aangaf in haar reactie op haar vraag. het anders invullen voor jezelf, er een ander label aan hangen. tot op de dag van vandaag is het contact nog steeds oppervlakkig, maar weet er nu mee om te gaan. wat ruimte en vrijheid nemen voor jezelf kan dus echt een prima optie zijn (al wil ik niet zeggen dat het net als mij meteen voor een paar maand moet zijn, het gaat om de ademruimte die je zelf nodig hebt als het water bij de wijn niet genoeg blijkt te zijn en je jezelf voorbij loopt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie, Eucalypje. Zelf vond ik die reactie van mijn moeder ook helemaal niet leuk nee. En later op de dag vraagt ze dan nog of ik erover wil praten, maar ik denk dan van nou nu hoeft dat dan ook niet meer. Want het ene moment als zij driftig is krijg je alles over je heen en het volgende moment komt ze het goed maken door je 1000 complimentjes te geven. En nou ben ik best vergevingsgezind hoor en tuurlijk iedereen is wel eens driftig en flapt er dan iets uit, maar die manier waarop bij haar vind ik niet normaal. En ook wel een gebeurd dat ik wel een klap heb gekregen, dat gebeurt zelden, ik denk maar 1 of 2 keer per jaar. (Al is het de laatst 2 jaar niet meer gebeurd volgens mij) En die klap is in mijn gezicht en doet ook niet echt pijn of zo. Maar het gaat erom dat je je een beetje vernederd voelt. En als ze dan later sorry komt zeggen dan vergeef ik het wel, maar als dat een keer of 7 gebeurt is begint je geduld op te raken. En op andere momenten is ze heel lief en aardig hoor, maar dat is net het moeilijke, dat is de kant die alleen de buitenwereld ziet, en dan ga ik me rot zitten voelen omdat iedereen zegt van wat een lieve moeder heb jij. Tuurlijk, ze heeft ook dingen die ik waardeer. Maar op deze manier weet je nooit waar je aan toe bent. Mijn vader is ook een beetje zo. Die is redelijk wanneer je denkt dat hij boos wordt, en wordt boos op momenten dat je denkt dat hij redelijk is. Sorry, mijn boosheid moet er even uit, maar ik vind het niet normaal dat je achter een zestienjarig kind (lees: mijn zusje) aanrent omdat de computer is vastgelopen en ze een beetje brutale mond geeft. En haar dan heel boos vastgrijpt op de trap, zij zich lostrekt, hij weer achter haar aanrent, zij haar kamer in vlucht en de deur snel blokkeert met haar bureau. En hij dan op de deur gaat slaan. En dat soort dingen gebeuren zeker niet wekelijks, maar dat is net het punt, zo'n klap van mijn moeder gebeurt ook maar jaarlijks, maar het is net een optelsommetje van allerlei dingen bij elkaar. En ik hou er eigenlijk niet van om dit soort dingen op internet te zetten, maar voor mij is dit de enige plaats waar ik het kwijt kan, aangezien ik niet keihard mijn ouders ga afvallen in mijn omgeving. En tuurlijk moet je dit ook relativeren, want we hebben zeker ook gezellige momenten met elkaar, maar op het moment ben ik het even zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
n op het moment wil ik dus afstand. En dat gaat ook gebeuren, want ik ga verhuizen naar Drenthe. (woon in de provincie Utrecht). Niet uit boosheid hoor, maar door een samenloop van omstandigheden was dat toevallig zo. Mijn moeder moest heel erg huilen toen ze dat hoorde omdat ze me zo gaat missen. En dat is heel moeilijk om te zien ja.
Maar voorlopig accepteer ik, zoals jij zegt, dat het contact oppervlakkig is. En ja, zoals Alexa al zegt, ik wil ook afbouwen inderdaad. Ik verbreek het contact zeker niet hoor, maar voor mij is zo nu en dan wat leuks samen doen genoeg. En dat mijn moeder huilt vind ik natuurlijk heel rot, maar ja ik ben net 19 geworden en ik denk wel eens hoe lang moet ik nog zo loyaal blijven dat ik er elk weekend kom? Ik heb toch de leeftijd om mijn eigen leven te gaan leiden? En knap van je Eucalypje, hoe jij met je situatie om bent gegaan. Knap van je dat je je niet meer laat frustreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff eergisteren een laatste gezinsgesprek gehad bij de GGZ, daarna wordt ik uitgeschreven. Ik moest mijn best doen om niet heel boos te worden, want mijn moeder zei: ja tuurlijk als Lotte over het verleden wil praten kan ze altijd bij me terecht... Dat wringde nogal.

Andere antwoorden (6)

Je hebt een haat/liefde verhouding met je ouders. Ergens houd je van ze en zij van jou, maar kunnen jullie dat niet uiten. Doordat je nooit de echte liefde hebt ervaren, heb je je er ook voor afgesloten. Dat is ook waarom je ze niet echt mist.

Ik denk dat jullie samen aan het herstel moeten werken. Liefde geven begint bij je gevoelens naar elkaar kunnen en mogen uiten. Verder is het echt heel belangrijk dat jullie lichamelijk contact maken. Elkaar voelen, knuffelen en gewoon vasthouden. Vooral moeders en dochters kunnen zo veel meer oplossen dan met woorden.

Het gaat erom dat jij je ouders moet leren 'voelen' en dat jouw ouders jou hun liefde geven.

Hiervoor kun je in therapie gaan, maar je kunt het ook gewoon zelf doen. Het kost tijd en denk niet dat alles dan weer koek en ei is, maar je kunt er in ieder geval voor zorgen dat het weer prettig is om bij ze te zijn.

Heel veel sterkte en een knuffel van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O dat is vrij normaal hoor kritiek op je ouders hebben, maar ze verdedigen tegen de "buitenwereld". Ik zeg ook wel eens iets over mn familie wat niet zo aardig is, maar als iemand van buiten de familie hetzelfde zou zeggen, dan ga ik ook in de verdediging.
En probeer wat minder aan jezelf te twijfelen, en steeds na te denken over waarom je bepaalde dingen denkt en doet. Misschien verandert er nooit iets ten opzichte van je ouders, misschien wel maar gaat het dan zo langzaam dat je pas volgend jaar verschil merkt als je je post van nu nog eens naleest.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het wat verder gaat dan kritiek en het niet om een dwarse puber gaat (integendeel) deze jonge dame kan heel goed relativeren en dingen in een juist perspectief zien, en neem aan dat de uitleg bij haar vraag ook duidelijk aangeeft dat het een stuk verder gaat dan wat twijfel over de vraagsteller, eens een keer zeggen wat niet zo aardig is (heb het niet gelezen overigens) ze staat wel degelijk stil bij het hoe en waarom, daarom juist deze vraag zonder welk oordeel over haar ouders dan ook. :)
Heel herkenbaar! Ik heb zelf een jaar lang geen contact gehad en daarom heen heel moeizaam contact met mijn ouders. Ik kon het nooit hebben als anderen (therapeuten/ vrienden of famlilie) slecht over ze spraken terwijl ik zelf geen goed woord voor ze over had.

Ik kan je alleen maar vertellen dat het over gaat. Ik ben nu 10 a 14 jaar verder en ik kan het mijn ouders vergeven. Vergeten niet maar ik kan het een plekje geven. Mijn relatie met hen en mezelf is nu stukken beter. Soms ben ik nog wel eens onzeker maar gelukkig heb ik een fijne man die mij erdoor heen helpt. Praten helpt ook enorm. Praat er veel over en probeer niet in jezelf te keren. Je bent niet de enige en je bent het waard om voor te vechten!

Ik hoop voor jou ook dat je het je ouders kan vergeven en dat je iemand tegen komt waarbij je jezelf kan zijn en die van je houd om wie jij bent. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Gelukkig heb ik heel veel lieve mensen in mijn leven.
Ik ben blij om te horen dat het over gaat.
Zelf ben ik 19 en dat vind ik een beetje moeilijke leeftijd daarin.
Mag ik vragen waarom jij zulk moeizaam contact had met je ouders?
Had jij ook dingen meegemaakt met hen?
Hoi Lotte,

Of 19 nou een moeilijke leeftijd is of niet, je bent duidelijk toch al heel volwassen in een boel dingen. Dat je het gevoel hebt emotioneel constant op de wip te zitten, is absoluut niet leeftijd-gebonden! Dat kent iedereen, van welke leeftijd dan ook.
Wat ik je echter aan wil raden, is te proberen om de situaties waar je mee zit anders te gaan bekijken. Het kost je wat oefening, maar kan je een hoop opleveren. (zie bron 1, het artikel 'moeten')
Verder wil ik nog even iets kwijt over je vaders opmerking 'dat jij wel de aanleiding was'. STOP HIER!!!
Het was de uiting van je vader, die depressief was. En een kenmerk van depressiviteit is, dat je anderen mee wilt trekken in jouw neerslachtigheid om je eenzaamheid te verlichten. Helaas spreek ik nu uit eigen ervaring, en ik schaam me nog steeds om dingen die ik toen heb gezegd en gedaan. Iemand die depressief is, is niet echt te bereiken door de buitenwereld, en 'slaat om zich heen' - vooral naar hen die ze emotioneel kunnen raken. Een ander kenmerk is dat je geen verantwoording wilt dragen voor wat er gebeurt; dingen overkomen je, iedereen is tegen je, de wereld deugt niet, enz. enz.
Probeer dus alsjeblieft om dit soort opmerkingen naast je neer te leggen.

Het is geen makkelijke opgave om wijs te worden uit je eigen verwarring. Een knoop in een bol wol bijvoorbeeld is tastbaar en kun je letterlijk ontwarren door hem stukje bij beetje uit elkaar te trekken. Met een emotionele warboel is dat eigenlijk hetzelfde, maar vaak heb je daar iemand anders bij nodig die je vertelt aan welk draadje je nu even moet trekken.

Verder kan ik je nog verwijzen naar bron 2, waar je gratis een paar dingen kunt downloaden die je misschien kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vraagt hoe je NU met je ouders om moet gaan.
maar soms zijn er zoveel dingen gebeurt dat nu te vroeg is.
sommige dingen hebben tijd nodig, en rust.
als je nu wilt, dan ga je dingen forceren, en dat is niet goed. probeer het per keer te bekijken.

vertrouwen in elkaar moet weer groeien, en pas dan zal /kan het weer soepeler gaan verlopen.
Stel je verwachtingen bij, accepteer dat niet alles gegaan is hoe het hoort.
verwacht niets en kijk wat er nu gebeurt,en probeer daar naar te handelen.

wie heeft de schuld? kan ik vergeven?dat moet losgelaten worden als je weer een goed contact wilt hebben.
soms doen mensen dingen die niet horen maar door bepaalde omstandigheden, toen DE manier leken.
als je daar in blijft hangen kan je daar over in gesprek gaan, je hoeft het niet met elkaar eens te worden. soms kun je gewoon begrijpen/ snappen waarom dingen gegaan zijn als ze gegaan zijn. en dan kun je het loslaten.

ik begrijp dat de wil er is, van beide kanten, dat is positief.

tijd tijd tijd, succes meisje!
misschien kun je de wijze raad van iedereen aan je ouders laten lezen.................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt hoe je het beste kunt omgaan met deze gevoelens. Dat is de hoofdvraag. Ik heb de indruk dat je boos bent om dingen, op je ouders. De woede zet zich snel om in teleurstelling, frustratie, ergernis... die kloof van negatieve gevoelens gaapt tussen jou en je ouders in als je bij ze bent. Mogelijk breken die gevoelens je al heel snel op als je bij ze bent, of bij een van hen, en mogelijk heb je ook de ervaring dat de problemen (ook van vroeger) niet uit te praten zijn omdat het dan toch weer in ruzie en verwijten eindigt. Misschien zeg je: nou, daar herken ik helemaal niks van... dan kan je mijn antwoord verder gewoon negeren. Maar als je het wel herkenbaar vindt, probeer dan eens eerst voor jezelf op te schrijven waar je je aan ergert, wat je boos heeft gemaakt en wat jij graag anders zou zien. Dat opschrijven kan enorm opluchten. Een klein deel van je wensen kan je misschien realiseren door met een van je ouders zo nu en dan een uurtje iets te gaan doen, bijvoorbeeld koffie drinken op een terras. Iets kleins, iets kortdurend, iets wat je kunt overzien en iets wat echt alleen voor gezelligheid is, niet om over problemen te praten. Liever een kortgoed moment, dan een middag vol stress.
Dwing jezelf niet tot lange bezoek maar probeer het eerst kort en positief te houden, waarbij je het verleden laat rusten (bij wijze van training). Ik weet niet wat je ouders voor fouten hebben gemaakt, maar uit je verhaal maak ik op dat er veel gebeurd is. Je staat er nu al jong 'alleen' voor, wat ook niet altijd makkelijk zal zijn. Mogelijk ben je boos, en moet j eerst uitpluizen waarom je boos bent, en je kunt daarmee leren omgaan met of zonder hulp. Aan je intelligentie zal het in elk geval niet liggen, want je komt heel pienter over. IK schrijf je dit trouwens met op de achtergrond mijn eigen ervaringen, die toen ik zo jong was als jij, net zo verwarrend waren. Ook helaas door een zeer moeilijke thuissituatie. Accepteer in elk geval dat je ook boos mag zijn op je ouders en dat je tegelijkertijd ook om ze mag geven.Als je je hart lucht tegen vrienden en je vrienden zeggen dan iets negatiefs over je ouders terug, dan kan dat laatste schuldgevoel oproepen bij jou. Je wilt je hart misschien wel luchten maar je wilt misschien niet dat anderen je ouders te negatief afschilderen. IN elk geval hoop ik voor jou dat het contact met je ouders in een soort rustfase en balans zal komen. Soms moet je kijken naar wat er WEL is, en minder naar wat er NIET kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je leerzame antwoord.
Van alle antwoorden hier steek ik veel op, omdat jullie in hetzelfde schuitje hebben gezeten maar al een stuk verder zijn dan ik, gewoon omdat jullie ouder zijn. Ik negeer je antwoord dan ook zeker niet, want ik herken echt wat je zegt. Het klopt inderdaad dat ik best boos ben soms op mijn ouders. En schrijven doe ik ook een soort van, ik heb hier op goeievraag meerdere vragen al gesteld om dingen van me af te schrijven. En heb op meerdere manieren nog geschreven. Dat helpt wel. Die kleine, kortdurende dingen wil ik zeker met mijn ouders blijven doen. Nu ben ik alleen nog er een heel weekend altijd en dat wil ik eigenlijk niet meer. Mijn ouders willen dat wel heel graag en ik wil ze dan niet kwetsen. Maar op negentienjarige leeftijd vind ik het ook normaal om alleen nog af en toe langs te komen en niet elk weekend daar meer te zitten. Ik probeer dan ook af te bouwen, zodat het voor hen allemaal redelijk verloopt. Want als ik iets niet wil is het wel dingen op de spits drijven. Wat jij zegt over dat schuldgevoel klopt ook helemaal. Ik wil mijn hart luchten en enerzijds wil ik dan ook heel graag erkenning, dat mensen zeggen: ja jou ouders hebben echt fouten gemaakt. Maar anderzijds wil ik dat juist weer niet, wegens het schuldgevoel inderdaad. Verder wil ik nog zeggen dat ik vooral je laatste zin zal onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je iets aan mijn reactie hebt, Lotte. En verder zou ik nog willen zeggen: ouders maken fouten. Er zijn geen ouders die geen fouten maken. Er zijn geen uitzonderingen. Niet alle ouders kunnen hun fouten toegeven. Dat is al een luxe want dan heb je erkenning voor hun imperfectie.
Vaak willen (we als) ouders, de fouten van onze ouders niet herhalen in onze eigen opvoeding. We doen daar zo ons best voor dat we aan de andere kant wel weer een steekje of wat laten vallen. Zo maken we vervolgens andere fouten. Mijn ouders zijn overleden toen ik ongeveer 8 jaar ouder was als jij nu bent. Heel kort na elkaar. Zomaar. Pats, boem, weg... Ze waren nog geen 60. Door hun verdwijnen leerde ik ze opnieuw kennen. Waarom? Ik kon ze objectiever bekijken want ze waren weg en ze bleven weg en ze zaten dus niet meer op mijn lip, en terwijl het verdriet om het verlies sleet, herinnerde ik me steeds meer goede dingen. En nog belangrijker: ik begreep beter waarom ze soms van die stomme fouten hadden gemaakt. Ik zag ze meer als mensen met hun eigen pijn om hun eigen jeugd, hun eigen ouders en hun eigen godvergeten fouten.
Ik kreeg zelf kinderen, toen leerde ik mijn ouders nogmaals opnieuw kennen. Ik merkte uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om je kinderen zo op te voeden dat ze evenwichtig opgroeien en ook een leuk sociaal leven hebben, en toch niet te veel risico's lopen. De balans vinden is niet makkelijk. Je moet je kinderen laten gaan, maar je moet ze ook vaak tegenhouden en je moet hun vertrouwen verdienen en hun pijn als leerschool zien terwijl je ze het liefst voor altijd zou beschermen. Heel vaak denk ik nu aan mijn ouders. Hun fouten kan ik goed verdragen nu, ook al hebben die fouten mij ook mede gevormd tot wie ik nu ben. En wat schuldgevoel betreft: op een bepaald moment zeg je tegen jezelf dat schuldgevoel niets toevoegt aan jullie relatie, het vertraagt de weg naar een soort evenwicht alleen maar. Je houdt van je ouders, maar niet van alles wat ze denken of doen. Dat is een heel eerlijke manier van houden van. :) IK vergelijk het wel eens met houden van een bloem. Je kan d ebloem mooi vinden, en hij kan je blij maken, maar ook die bloem kan stekels hebben. Misschien horen ze bij die bloem. Dan nog kan je houden van die bloem maar die stekels zullen je altijd pijn doen en die stekels zal je altijd terecht verafschuwen. Dat mag. So be it... :)