Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je als je ADHD hebt juist ook heel teruggetrokken/stil zijn in sociale situaties?

Ik vroeg me af of als je ADHD hebt, ook juist heel angstig en stil kunt zijn in sociale situaties, zoals op school of op de werkvloer.
Wij vermoeden bij mijn zusje wel eens ADHD, vooral omdat ze moeite heeft met concentreren en vaak erg druk is in haar hoofd (maar niet zo gedragsmatig). Ze kan wel druk zijn, maar dat is alleen wanneer ze zich echt op haar gemak voelt bij mensen.
ik vroeg me af of dit dus kan, omdat ik bij ADHD toch het beeld heb van iemand die heel druk aanwezig is, waar dan ook.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt mij meer op pdd-nos .hebben mijn kinderen , de een is druk en lastig de ander rustig en lief en kan zich niet concentreren, dus daar zit ook dat verschil in.maar dat kan alleen met uitgebreid onderzoek worden aangetoond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mel89: om zeker te zijn zal je zusje naar een deskundige moeten om testen te laten doen.
Vermoedens hebben is zeer vaag, dat leidt tot helemaal niks.
Deskundigen, zoals psychologen en psychiaters, hebben hiervoor langdurig gestudeerd.
Wij op GV, zijn allemaal ondeskundig. En zelfs als een psycholoog/psychiater hier antwoord geeft, kan hij/zij nog niks zinnigs zeggen, omdat je zusje persoonlijk gezien en getest zal moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor jullie reacties! Inderdaad merkte ik ook dat sommige kenmerken van adhd ook bij autisme voor komen.
inderdaad is het verstandig voor uitgebreider onderzoek, want aan vermoedens heeft niemand wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes!!!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Er zijn heel veel vormen van ADHD. Een van de minder bekende vormen is ADD, Attention deficit disorder.

Natuurlijk moet je neit zelf de diagnose stellen, maar lata dit door een erkent (ADD/ADHD) psycholoog doen. Er zijn grote verschillen tussen karaktertrekken en ADD 'symptonen'

Kijk voor meer informatie hierover:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_disorder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeer zeker. Klinkt mij persoonlijk heel bekend in de oren. Was precies het zelfde.
Al is het natuurlijk moeilijk te zeggen of dat angstig en stil ADHD is of gewoon heel erg verlegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet echt verlegen, wel heel erg onzeker.
ze zou ADD kunnen hebben ? dat is zeg maar de rustige variant van ADHD
maar dit is natuurlijk niet zomaar even te stellen
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Voor ADD wordt de DSM-IV criteria van de ADHD gebruikt, maar dan zonder de hyperactiviteit. Volgens de DSM-IV zijn de kenmerken van het type ADD:
Het kind is snel afgeleid door dingen en geluiden die niet belangrijk zijn voor waar ze mee bezig zijn (bijv. mensen die buiten aan het werk zijn);
Het kind heeft moeite met dingen plannen en het organiseren van bijvoorbeeld werk of taken;
Het kind heeft problemen met het afmaken van taken en op tijd klaar kunnen zijn;
Het kind kan zich niet goed concentreren op details en maakt hierdoor slordige fouten;
Het kind kan bijna nooit de uitleg goed opvolgen en zal dingen missen;
Het kind verliest of vergeet van alles, zoals sleutels, portemonnee, en spullen die nodig zijn om een opdracht uit te voeren.
Aan een diagnose zoals heb je eigenlijk niks. je kunt kijken waar je zusje wel goed in is. bv sport of zingen Je kunt proberen haar aandacht te oefenen. Omgeving makkelijker maken, niet teveel aan spullen, spulletjes op een vaste plaats leggen , sleutels aan een keycord. Stilzitten is voor de meeste kinderen echt moeilijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan idd als ze zich thuis zo vertrouwd voelt dat ze kan, mag en durft te zijn wie ze is: druk met een hoge wiebelfactor.

druk in het hoofd zijn alle ADHD-er, maar het gecombineerde type (met ADD of overwegend ADD) laat dit niet naar buiten zien door druk te doen met het lijf om het maar even zo te zeggen.

het kan dus zijn dat ze de kat uit de boom kijkt, niet durft te reageren omdat ze weet dat ze dan op zal vallen en commentaar op aan/opmerkingen zal krijgen.
het kan ook zijn dat ze mega onzeker is of zelfs een faalangst wat veelvuldig voorkomt bij de AD(H)D-er (net zoals dyslexie bv een van de comorbiditeiten is/kan zijn)

op een andere manier kan een ADHDer zich ook terug trekken. dan zitten ze helemaal in gedachten verzonken maar een hyperfocus kan bv ook de rest van de wereld even laten verdwijnen waardoor je stil en teruggetrokken overkomt.

nogmaals: het #kan# maar of het zo is dat zou moeten blijken uit onderzoek.

dat een ADHDer enkel alleen maar druk is dat is een beeld wat de lading totaal niet dekt (maar wel logisch is)

meer info via de link (het gaat over ADD maar dit is -hetzelfde als- ADHD, los gezien van de mate van 'stuiteren')
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding