Bestaat er een soort van hulp, therapie of iets dergelijks om oude (negatieve) ervaringen/herinneringen die invloed hebben op je leven nu te wissen?

Bij bepaalde therapien kunnen ze je toch helemaal terug halen in je vroegere jaren.. Ik vraag me af of je gebeurtenissen ook ongedaan kan maken met behulp van een bepaalde therapie of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Kimath
12 jaar geleden
Doet mij denken aan de film Eternal Sunshine of the Spotless Mind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Kimath, inderdaad!
@snoepje, herinneringen wissen lukt alleen met een hersenoperatie. Lijkt me wat al te drastisch, he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heet het posttraumatische stressstoornis dan wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft helemal niet zo te zijn SnoepjeP.
Dat is een diagnose, die een psycholoog je kan geven.
Hier wat meer info over PTSS:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Posttraumatische_stressstoornis

Antwoorden (10)

Er zijn geen therapieen die negatieve ervaringen/herinneringen "wissen", zoals je het schrijft in je vraag. En dat is ook wel verklaarbaar. Je bent immers het product van je (levens-)ervaring, en ook kun je je geheugen niet wissen. Om het maar wat simpel te zeggen: je kunt niet meer terug.

Wèl zijn er talloze soorten therapieen, die je allerlei zaken laten herbeleven, met als doel, deze negatieve gebeurtenissen alsnog beter of goed te verwerken. De ervaringen/herinneringen wis je er niet mee, maar je kunt er daarna in veel gevallen veel beter mee omgaan, ze relativeren, of geheel anders tegenaan kijken.

Toch werkt het niet bij iedereen. Het zal afhangen van de aard en ernst van deze negatieve ervaringen en ook van je persoonlijkheid. Bij sommige mensen werkt het juist averechts; door de herbeleving kunnen allerlei vervelende gebeurtenissen ook juist veel scherper op je netvlies komen te staan, en dan ben je nog veel verder van huis.

Voor je zo'n therapie begint, is het dus belangrijk je heel goed te laten adviseren door een deskundige. Een goede start is dan vaak je huisarts, die je kan doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!!
Ja t heet EMDR, helpt je met je herrineringen en traumatische gebeurtenissen. Hoe t precies werkt moet je even ergens anders zoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat gedaan. Maar dat werkte niet hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EMDR wist geen ervaringen of herinneringen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er nog mee bezig, en het werk in mijn geval wel. Je moet wel open staan voor EMDR anders lukt het niet. Het neemt niet het probleem weg, het verleden kan je niet veranderen, maar je leerd er goed mee om gaan. Google naar ptss of emdr en dan weet je veel meer over deze behandeling. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehm herinneringen etc. kun je niet wissen je kunt er hooguit me leren leven en omgaan
Uitwissen zal niet gaan, wat er gebeurd is gum je niet meer uit. Wel kun je het gebeurde een plekje leren geven met hulp van een psycholoog of maatschappelijk werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die negatieve ervaringen na ongeveer je 6e jaar hebben plaatsgevonden en je het je kan herinneren is het niet zo moeilijk om er van af te komen. Je kan het dan zien als een belangrijk leermoment in je leven. Als iemand anders je wat heeft aangedaan kun je die persoon vergeven voor wat hij/zij heeft gedaan toentertijd, en beseffen dat die persoon ook maar een mens is die soms fouten maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een therapie die ervaringen/herinneringen van vroeger wist of ongedaan maakt bestaat niet.
Wat wel bestaat is EMDR:
http://www.emdr.nl

"Tegenwoordig is er steeds meer bewijs dat het ook bij andere klachten effectief kan zijn, zoals bijvoorbeeld bij meervoudige trauma’s, angstklachten en bij chronische pijn. Ook wanneer iemand last heeft van een negatief zelfbeeld kan EMDR als deel van een totaalbehandeling worden toegepast."

Met deze vorm van therapie leer je om te gaan met problemen uit je verleden. De gebeurtenissen blijven in je herinnering, maar de heftigheid ervan, de emotionele lading zeg maar, die wordt minder of gaat weg.
Het is (mede) aan de behandelaar om te bepalen, of deze (best zware) vorm van therapie ook voor jou werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1! deleten is geen mogelijkheid zoals we weten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Thanx
Familieopstellingen helpt om bepaalde zaken met je familie uit het verleden op te lossen. Bv dat je moeder altijd... En dat je broer altijd... Het werkt echt ookal is je eigen familie er helemaal niet bij! Als je familieopstellingen googelt dan vindt je waar en wanneer je dit kunt doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het gaat eigenlijk niet om mijn familie? Die staan daar buiten. Dus wat heeft een familieopstelling dan ermee te maken?
wissen? nee helaas niet

er zijn wel mogelijkheden om het op een andere manier te beleven zodat het niet zoveel negatieve impact op je heeft. er zijn al vele antwoorden gegeven waarin men spreekt over EMDR.

een heftige ervaring kan een eigen kluwen van emotie en problemen worden, zo ingewikkeld en heftig dat je er niet mee aan de slag durft. door toch deze confrontatie aan te gaan kan je ontdekken dat onder die verstikkende laag van emotie en angst waar je bang voor bent omdat je niet weet wat er precies onder die deksel van die beerput zit wel degelijk een probleem zit waar aan te werken is.

soms zie je door de bomen het bos niet meer omdat je het totaal plaatje beleeft, maar echt overal is aan te werken.
al druist het tegen je gevoel in en lijkt het onmogelijk en niet haalbaar, het tegendeel is al vaak bewezen.

wissen van een herinnering kan niet, maar uit ervaring weet ik dat het negatieve wat bij een ervaring zit wel te wissen is doordat je het in een ander daglicht kan zien.

soms lijken mensen dingen te kunnen wissen als het te heftig is. maar het is niet gewist, het zit er nog wel degelijk maar weggestopt en geblokkeerd. vroeg of laat krijg je hier last van, maar hoe langer je wacht, hoe groter het probleem uiteindelijk zal worden.
het komt een keer vanuit het onderbewuste naar boven dobberen naar het bewuste.

bij ernstige gehoorbeschadigingen is het mogelijk dat er dingen gewist zijn (geen aanrader overigens).

bovendien werken de hersenen zo complex en heeft het lange termijn geheugen ook heel veel te maken met emotie icm met de opslag van ervaringen, dus zou er geen manier zijn om enkel de ervaring te wissen.
je zou meer dan alleen een herinnering wissen en je bent niet meer de persoon die je was. (kijk bv naar mensen met dementie, deze vergeten in een vergevorderd stadium ook dingen uit het lange termijn geheugen, maar het hele karakter veranderd, ze gaan uiteindelijk terug naar de kinderjaren zeg maar)

door dingen te wissen zou je dus ook schade aanbrengen in je brein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we zitten het weer met elkaar eens te zijn he?? :O))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt vervelend hè??? ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeeeeeeeel erg zelfs
(NOT!!!) :))
Ja dat kan.
Maar de methode wordt alleen toegepast op mensen die er vreselijk onder lijden, en die niet met andere methoden te helpen zijn. Die worden onder narcose gebracht, krijgen spierverslappende middelen, en krijgen stroomstoten van 140 Volt door de hersenen. Die 'resetten' de hersenen, en de cliënt kan er weer fris en fruitig tegenaan. Maar waarschijnlijk zijn ook prettige herinneringen gewist. De methode heet elektroshock.

Jouw probleem is echter niet de herinnering zelf, maar de emotionele waarde die je eraan toekent.
Het is goed om te beseffen dat dit laatste iets is, wat jij toch echt zelf doet.

Er zijn methoden om dit 'labeltje' te vervangen door een ander labeltje. Genoemd is al EDMR. Maar ook met NLP kan dit.

Waarschijnlijk ben je al een heel eind geholpen met het besef, dat jijzelf en niemand anders beslist hoe je je onder die herinneringen voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfffffff ja..... dat is inderdaad zo, die elektroshock.... maar dat moet je toch ècht niet willen lijkt mij....
+++!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oef, heel drastisch!! hoeveel ampère knalt er door die walnoot bij die 140 volt? mag toch hopen dat deze aangepast is! :)) ben het helemaal met je eens dat het de emotionele waarde is die problemen kan veroorzaken. plusssssss 1 :)
Zoals Paquita hierboven schrijft:
Familieopstellingen is een goede manier.
De naam klinkt misschien wat raar, maar de manier is heel doeltreffend.

Dit kan je als een workshop doen.
Je leert jouw situatie nu en jouw verleden zien vanuit een ander standpunt, zo kun je je 'bagage' een plek geven.
Ik heb het zelf ook gedaan. Ik vond het bijzondere ervaring.
Een hoop van jouw eigen-aardigheden worden duidelijk en je leert veel over jezelf. Waarom je de dingen doet die je doet, waarom je reageert zoals je reageert. Waarom je je (negatieve) ervaringen nog je heden laat beinvloeden.
Als je dit inziet heb je ook de mogelijkheid om iets te veranderen aan jezelf.

Echt de moeite waard!

Toegevoegd na 1 minuut:
Wissen kan niet, wel de manier waarop jij er mee om gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
..kan je veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je jezelf daar op kunt trainen, de meeste mensen onthouden negatieve dingen beter omdat dat inspeelt op hun zelfvertrouwen en die is bij veel mensen niet heel hoog.

Wel is bewezen dat herinneringen vaak congruent zijn aan de stemming, dit noemen ze mood-congruent-memory of stemmingscongruent geheugen.
In het kort gezegd komt het hier op neer: als je in een negatieve stemming bent zul je je vooral negatieve dingen herinneren. Ben je in een opgewekte stemming dan zul je je vooral vrolijke dingen herinneren.
Bij mensen met depressieve klachten overheersen vaak negatievere autobiografische herinneringen
Het is dus te verwachten dat als je stemming verbeterd (en ook bepaalde zaken beter hebt verwerkt) je meer aandacht krijgt voor positievere herinneringen

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik krijg de link niet meer open, misschien jij het eens intikt bij google, succes