Is euthanasie voor mij mogelijk?

Kan je als 16-jarig meisje euthanasie laten doen?
Dit is geen schreeuw om aandacht of hulp, ik heb er lang en goed overna gedacht, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het liefste mijn leven wil beëindigen. Dit is geen impuslieve beslissing, maar ik ben het leven zat en heb hier al een helee tijd over na gedacht. Nou kan ik het mijn familie niet aandoen om zelfmoord te plegen, maar ik vroeg me af of euthanasie mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (7)

Nee, omdat je het leven zat bent, mag een arts bij een jong meisje geen euthanasie toepassen, dit mag alleen als de patiënt ernstig ziek is, zonder uitzicht op herstel en in de laatste fase van zijn/haar leven is.
Zoek hulp, je bent nog jong. Voor jou is er nog een toekomst mogelijk. Doe dit jezelf en je familie niet aan, pak al je kansen aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry hoor, maar nergens in de tekst kan ik opmaken dat 'xxxchocolaatje' niet ongeneeslijk ziek is! Dus hoe weet u dat? En soms wordt er ook weleens euthanasie toegepast bij ondraaglijk psychisch lijden! Maar ik ken haar situatie natuurlijk niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, als ze dat geweest was, had ze dat er wel bij gezet. Soms wordt er inderdaad wel euthanasie toegepast bij jongeren, maar dan moet er echt niets meer aan te behandelen zijn. Bovendien staat euthanasie zeker niet in positief te boek op het moment, het wordt zwaar opgenomen. De ouders zullen zeker een onderzoek starten naar de arts die dit uit zou voeren. Geen arts die dat risico aandurft.
Chocolaatje heeft de liefde van haar familie nog en voelt dat ook, anders had ze deze vraag niet gesteld, ze is geestelijk dus nog niet dood, ze wil wel leven (maak ik op uit de vraag), maar denkt dat niet meer te kunnen. Dat is vreselijk, maar geen reden voor euthanasie. Chocolaatje vertel tegen je familie dat je hulp nodig hebt, laat hen je helpen je er weer bovenop te komen. Ik begrijp dat dat heel moeilijk is, maar met hun hulp is het vast makkelijker, je kunt dit niet alleen.
Je hebt de toestemming van je ouders nodig om dat je minderjarig bent.
En andere manier is te overleggen met je huisarts.

Toegevoegd na 21 uur:
Een onderdeel van de weg er na toe zijn gesprekken met psychologen en artsen. Ook gesprekken met leeftijdsgenoten met dezelfde wensen kan er onderdeel van de weg er na toe zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In geval van ondraaglijk en langdurig psychisch lijden zonder uitzicht op verbetering mag euthanasie uitgevoerd worden (zie link).

Maar als ik jouw verhaal lees, lijkt het me meer een depressie die bij de puberteit hoort. En geen psychische stoornis waardoor je leven voor altijd uitzichtloos zal zijn.

Vraag je huisarts om hulp, met professionele ondersteuning kom je hier waarschijnlijk wel overheen.

Sterkte!
SimonV
10 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk ,je lijkt te lijden onder een zware depressie en die valt niet onder de kwalen die ongeneeselijk en onmenselijk lijden met zich meebrengen. Je schrijft bovendien dat je je familie het niet kunt aandoen om zelfmoord te plegen en dat is in fetie niets anders dan euthenasie (dit is in feite zelfmoord met hulp van een arts.)Wat je nodig hebt is een behandeling tegen je destructieve gedachten door een psycholoog en of een psychiater die de behandeling eventueel met medicijnen ondersteunt. Ik ben niet iemmand die een overdreven waarde hecht aan het leven ,de dood hoort tenslotte bij het leven zoals de zon hoort bij het zonnestelsel en de dood is niet te vermijden maar door op deze jonge leeftijd afscheid te willen nemen van het leven duid op een depressie die onmiddelijke behandeling nodig heeft. Je doel in je leven is zeker nog niet bereikt, en je bent aan jezelf verplicht om meer van je leven te maken dan een vrijwillige dood op deze jonge leeftijd. Het leven heeft vele verassingen in petto en deze zijn zeker niet alle even leuk maar je leven moet eigenlijk nog beginnen en er komen zeker nog vele goede en gelukkige momenten in de toekomst .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een arts is niet verplicht om een euthanasieverzoek uit te voeren. Je vraag of euthanasie voor jou mogelijk is, is hier dus niet echt te beantwoorden. In de eerste plaats vertel je niet waar je lijden uit bestaat, dus hebben we zelfs nog niet de kleinste aanwijzing of jouw lijden – zoals de euthanasiewet formuleert – “ondraaglijk en uitzichtloos” is. Maar dan nóg kan alleen je arts je hier een antwoord op geven. Daar komt bij dat tot je 18e je ouders of voogd ook bij de beslissing betrokken zijn.

Voor euthanasie moet een medische reden zijn. Hoewel je ongetwijfeld lijdt, is mij niet duidelijk of je ziek bent. "Het leven zat zijn” is geen medische reden. Nu is psychisch lijden óók medisch en kan zeer ernstig zijn, maar artsen zijn terughoudender bij psychische problematiek. Het is dan moeilijker om te bepalen of er echt geen behandeling meer mogelijk is. En bij depressie bijvoorbeeld hoort bijna per definitie een doodswens. Knapt de depressie op, dan verdwijnt de doodswens ook. Het is dan niet juist om op die wens in te gaan die een direct symptoom is van die ziekte en niet een gevolg van het lijden eraan.

16 jaar is ERG jong om het leven zo zat te zijn dat je dood wilt. Ik zeg niet dat het niet reëel is puur om je leeftijd, want ook op jonge leeftijd kunnen mensen ernstig lijden. Maar je moet wel weten dat de dood dan een permanente oplossing is voor een tijdelijk probleem. Wat cru gezegd: als je een kwaadaardige moedervlek hebt op je been, laat je toch ook je been niet amputeren? Natuurlijk: de moedervlek is dan weg. Maar als je alleen de moedervlek laat verwijderen, kun je erna nog normaal lopen.

Zoek dus liever een gerichte oplossing voor je probleem dan de meest definitieve en heftige na te streven. Ga naar je huisarts en vraag om hulp. Ik weet niet waaróm je dood wilt, maar omstandigheden veranderen. Zelfs je eigen gevoelens en gedachten veranderen of kun je leren te beheersen. En zowel fysieke als psychische pijn is soms behandelbaar met medicatie. Dat lost de oorzaak niet op, maar kan je wel een dusdanig beter leven geven dat je helemaal niet meer aan euthanasie denkt. Op deze leeftijd is het eigenlijk onmogelijk om op psychologisch gebied "uitbehandeld" te zijn. Al was het maar omdat zowel je brein als je persoonlijkheid nog volop in ontwikkeling is.

Ga jij de uitdaging aan? Het zal niet makkelijk zijn, maar ik denk dat leren léven uiteindelijk veel waardevoller is dan proberen dood te gaan. Doodgaan kan altijd nog: het léven heb je nu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk.
Het moet dan gaan over een zeer ernstig uitzichtloos lijden, zonder enige hoop en mogelijkheid op enige verbetering.
Maar aan de ander kant is het jouw overtuiging en jouw weloverwogen wens, om uit het leven te mogen stappen.
Mogelijk heb je deze wens al vanaf je 12 de jaar.
Dus loop je er nu al 4 jaar mee.
Dat is dus al een groot deel van jouw leven.
Ik neem jouw wens zeer serieus en begrijp het ook.
Maar er moet ergens een oorzaak zijn, zo te denken.
En is die oorzaak gevonden, dan is er ook mogelijk een oplossing, zodat je je anders gaat voelen.
Bestaat er geen oplossing voor en blijft jouw wens voor langere tijd bestaan, ga dan kijken naar de gevolgen voor jouw omgeving indien je uit dit leven zou stappen.
Vergeet niet dat of euthanasie, of zelfdoding, vrijwel de zelfde impact heeft op je dierbaren die achter blijven.
Probeer een vertrouwenspersoon te vinden, die neutraal is, en waar je alles mee kan bespreken.
Dan sta je er niet alleen voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Technisch gezien kan er op 16 jarige leeftijd euthanasie worden gedaan.

Maar hier zitten heel erg veel haken en ogen aan. Uit jouw post is de achterliggende reden van je doodswens niet duidelijk. Er is dus niet te beoordelen of het bij jouw specifieke situatie ook zou kunnen.
Mocht je motivatie voortkomen uit psychisch lijden, neem dan eens contact op met het Klaverblad, super goede stichting, die hier verstand van hebben.
Het zal niet snel zo zijn dat bij een 16 jarige om psychisch lijden euthanasie word gedaan.
Mocht er een achterliggende ziekte zijn, bespreek het dan eens met je behandelend arts.