een vriendin van mij dacht vanavond dat ze de hele tijd rode wijn dronk en werd dronken, maar ze had druivensap, hoe kan dat?

ik heb een klein testje gedaan met mijn vriendin, ik heb haar ipv wijn de hele avond druivensap gegeven, na 2 glazen zei ze aangeschoten te zijn. na een heel pak was ze stom dronken, zelfs toen ik haar aan het eind vertelde dat ze zelf kon rijden omdat ze druivensap had bleef ze giegelen en dronken(doen)
hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Dat is het bekende Placebo-effect. Daarnaar is veel onderzoek gedaan en het is zeker dat het bestaat maar hoe het precies werkt is eigenlijk nog onbekend. Geef mensen een zoutoplossing, maak ze wijs dat het een medicijn is en zie: ze worden beter. Dat is het placebo-effect in een notendop. Vaak wordt er gezegd dat het ‘tussen de oren’ zit en dat klopt ook wel. De werking van een placebo is zelfs aantoonbaar in de hersenen, blijkt uit nieuw onderzoek.

Je vriendin heeft zich dronken gedragen omdat ze dacht daadwerkelijk dronken te zijn. Ook nadat je haar vertelde dat het niet zo was kon ze niet zomaar terug schakelen.
Ik heb zelf ook weleens met een klein groepje vrienden jointjes gemaakt waar helemaal niets in zat, die hebben we gegeven aan een andere groep en die werden waanzinnig stoned, toen we naderhand zeiden dat het een placebo was geloofden ze ons niet. Heel bizar om te zien.

Hieronder zie je een filmpje die nog beter uitlegt hoe het placebo-effect werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het placebo-effect bij nep-drank is inderdaad duidelijk aanwezig. Ik ben meerdere onderzoeken tegengekomen waarin men vaststelde dat (groepen) mensen die denken dat hun drankje alcohol bevat zich gaan gedragen alsof ze dronken zijn. +1

Andere antwoorden (7)

Ze zal vast een spelletje met je gespeeld hebben. Doen alsof...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat ze gewoon super melig was, ze heeft gewoon geen drank nodig om zo te zijn. Ze speelde het spelletje leuk mee, je proeft toch direct dat er geen alcohol in zit. Waarschijnlijk had ze jou gewoon goed te pakken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een placebo-effect en/of grapje met jou.
En het is denk ik ook zo dat als mensen (denken) drank op te hebben dat ze zichzelf 'toestaan' wat meer te giechelen e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit inderdaad tussen je oren zelf ook met een alcholvrij biertje gedaan bij een maatje die dacht nog zelfs dat er meer alchol in zit dan normaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
hoezo een min???
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook + van mij
Als druivensap gaat gisten kan er alcohol ontstaan. Als je druivensap niet vers was, kan er dus wel degelijk (wat) alcohol in gezeten hebben. Echter, alle bovenstaande antwoorden lijken me wel waarschijnlijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is natuurlijk wel goedkoop als je op stap gaat:P
Maar idd, ik denk ook wel dat je dat toch moet proeven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zit ook nog gigantisch veel druivensuiker in, kan je een heel hoge suikerspiegel van krijgen, bij mij werkt dat wel met een dronken gevoel...