Hoe kom ik van een narcistische vriendin af? zie toelichting

ik vind het wel moeilijk, maar ik denk dat ik graag van mijn vriendin af wil, ik weet zeker dat als ik met deze 'vriendschap' door ga mezelf in gevaar breng en ook mijn zelfbeeld. ik word voortdurend gekleineerd, genegeerd, belachelijk gemaakt in het openbaar. en dan is het ineens weer over en dan doet ze gewoon weer 'normaal' of overdreven aardig. wat moet ik doen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.1K

Antwoorden (9)

zeg dat jij je er niet prettig bij voelt, leg uit waarom en zet er een punt achter. (nog voordat ze je gaat vermoorden als het even kan..... zie andere vraag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat de vriendschap gewoon verwateren ipv dat je der over de zeik helpt met de waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gast.... het maakt bij dit soort mensen niet uit wat je doet, hoe je het doet.... het is maar net hoe de pet staat, en ook dat kan binnen een seconde veranderen. het is voor haar moeilijk omdat ze het echt niet snappen kan, en voor jou is het moeilijk omdat je niets kan doen zodat ze het kan snappen. dit zijn feiten. als jij er echt niet meer tegen kan, en niet meer verder wil dan zal je dit moeten vertellen.
waarom het voor JOUW niet meer mogelijk is.
in feite maakt het niet uit of ze het snapt of niet snapt, want er is geen mogelijkheid om het aan haar verstand te peuteren. recht door zee, recht voor zijn raap is dus de enige optie. niet de makkelijkste, maar wel de enige helaas. dit breng je nooit op een manier zodat het goed valt, onmogelijk voor iemand die zich niet in een ander kan verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VDB verwateren is niet altijd een optie. helemaal als het alles of niets is. je bent VOOR iemand of je bent TEGEN iemand. er is geen tussenweg.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje
Maar verwateren klinkt wel veilig in deze situatie. Als ik zo eens die vorige vraag ook lees dan is het geen aardig vrouwtje :) Ik zou der niet boos maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adrem ja kan ze het laten voelen idd, maar het zal enkel frustratie en woede opleveren.
begrijpen dat dit is wat je voelt gaat ze de pet te boven. wil je met een narsist om willen gaan zonder gekloot moet je het ALTIJD en OVERAL over met deze persoon eens zijn. als dat niet zo is staat het gelijk aan een persoonlijke aanval, een afwijzing etc. en dat is wat een narcist écht niet kan hebben. VDB
dit soort mensen kunnen aardig zijn om zo te krijgen wat ze willen. ze zijn maar op 1 gebied perfect, en dat iemand naar je hand zetten door manipulatie.
aan de ander de keuze tot hoever je dit laat gaan. doe je niets??? dan zal je 'all the way' moeten gaan bij deze mensen.
ze accepteren enkel een persoonlijke mening als dit in hun straatje past. boos maken doe je ze toch wel vroeg of laat, maar dat is geen reden om over je heen te laten lopen, want ze blijven over je heen lopen (heen en terug, heen en terug etc)
Maak je gevoel naar haar duidelijk. Dmv een brief desnoods als je het niet met haar kan bespreken. Want is ze wel bewust dat ze je afbrand? Wacht haar reactie af en dan kan je beslissen om er verder mee te gaan of om de vrienschap te beeindigen. Maar ga vooral op je eigen gevoel af, wil je idd zo iemand in je leven hebben. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk omdat er nooit een reden/antwoord voor is. dit zal ze zelf wel weten, maar ze weet niet wat haar gedrag veroorzaakt/en of heeft het niet zelf in de hand. je kan dit aangeven als je verteld dat je de vriendschap wil afkappen.
steeds maar afgebrand worden zonder reden, dat trek je gewoon niet meer. niemand zal dat trekken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kies voor jezelf en je eigenwaarde. Volgens mij is het verspilde tijd om met zo iemand verder te gaan. Het is misschien een moeilijke stap maar uiteindelijk zal het jezelf ook rust geven.
vraag aan haar op een nette manier waarom ze jou zo behandeld en of ze je wel echt als een vriend beschouwt mischien kan je bij haar iets los peuteren als jij jou kan bewijzen dat ze echt een vriendschap met je wil en op haar taalgebruik gaat letten kun je haar eventueel nog als vriendin behouden maar als je er klaar mee bent laat je het of gewoon verwateren en spreek je haar niet meer aan enzo net zo als zij bij jou doet gewoon negeren of je verteld haar dat je de vriendschap niet meer ziet zitten en geen vrienden meer wilt zijn aan haar reactie kun je dan wel zien of het echt een vriendin was of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is ( of was?) niet voor niets je vriendin. Je kan bijvoorbeeld met haar naar een druk restaurant gaan of bijv. naar de mac donalds. Dan kun je vragen: "Waarom kleineer je me steeds, of negeer je me of maak je me belachelijk in het openbaar? Als je zo doorgaat wil ik niet meer bevriend met je zijn." Dan is de kans klein dat ze je aanvalt. Het zou natuurlijk kunnen, maar dan heb je genoeg mensen om je heen die je kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook, heb ballen en confronteer haar, moet goed komen! Good luck
Het lijkt me niet echt een vriendin die jou kleineer, negeert e.t.c.. Het is iemand, die op jouw weg is gekomen, en nu je echt haar persoonlijkheid kent, wil je liever zonder. Probeer je op andere mensen te richten, al lijken ze in eerste instantie "niet zo spannend" als je zogenaamde vriendin. Doe het wel op een rustige manier, dus langzaam, maar zeker.
Begin ook om te laten weten, dat je niet accepteert dat je belachelijk word gemaakt, dat is alvast een hint dan in haar richting. Ik wens je sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koekje van eigen deeg geven.
Als hierop reageert dan aangeven dat jij je ook zo voelt als zij dat doet.
Vertellen dat ze jou in je waarde moet laten en respect moet tonen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Stel haar een ultimatum om te veranderen.
Veranderd ze niet dan kun je het beste de vriendschap beeindigen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas werkt dit niet voor dit soort personen, ze maken er een enorm drama van als jij een keer iets fout doet. Voor hun gelden geen regels en jij moet hun regels maar ruiken
Gast ,dit is wel heel erg naar en vervelend voor jou .

Je zult voor jezelf op moeten komen ,anders ga je r aan onderdoor dit is zeker geen gezonde relatie.
En houdt sowieso geen stand .

Stel het niet langer uit en verbreek jullie relatie.
Denk aan je eigen welzijn .

laat je niet lijden of verlammen door je angst .
Gewoon ff flink zijn en duidelijk en kort de waarheid zeggen .

Voeg me verder bij de gegeven antwoorden ,

succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n ''vriendin'' heb ik ook gehad. Echt een nachtmerrie.
Nu ga ik iets aanraden wat erg abrupt is en misschien ook wel moeilijk. Iets anders helpt echt niet, sorry dat ik het zo moet zeggen. Ze bleef me maar claimen en ze accepteerde het niet dat ik iets meer met haar te maken wilde hebben.

Je moet naar haar toestappen en zeggen: Ik wil niets meer met je te maken hebben.
Als je het iets zachter probeert te brengen zal ze blijven proberen om je toch nog te claimen.
Als ze er iets tegenin probeerde te brengen blijf je herhalen Ik wil niets meer met je te maken hebben
Na 5 keer loop je weg, je zegt niets anders tegen haar dan nee en ik wil niets meer met je te maken hebben.

Dan komt de moeilijkste stap: ze zal je gaan spammen met sms'jes, msn, mails, telefoontjes enz enz enz.
Zeg tegen je familie dat je niets meer met haar te maken wil hebben en dat ze ook niets meer tegen haar hoeven te zeggen. Enkel dat je niets meer met haar te maken wilt hebben.

Op school zal het misschien ook moeilijk zijn maar hou vol, praat niet tegen er, probeer het niet uit te praten. Blijven volhouden met: ik wil niets meer met je te maken hebben.
Als er leerkrachten willen praten zeg je tegen ze: ik zie geen oplossing hier meer in dus ik ga ook niet praten. Het is klaar voor mij.

Uiteindelijk zal ze het accepteren maar dat kan lang duren.
Je moet echt volhouden, alle stappen moet je goed hebben doorlopen voordat je echt van haar af bent.
Niet in discussie gaan, niet gaat schreeuwen of huilen, dat doet zij wel voor je.
Geen medelijden met haar hebben, het draait nu om jou!
Je kan nog jaren blijven aanmodderen maar je moet nu echt abrupt er klaar mee zijn. Helemaal geen banden meer met haar onderhouden.

Ik zal nu wel veel minnetjes krijgen maar die mensen weten niet hoe het is om door zo'n persoon geclaimed te worden.

Als je steun nodig hebt of vragen hebt, je weet me te vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je
Waneer je vriendin een echte narcist is dan kun je maar een ding doen en dat is wegwezen.
Maar dan ook geen enkel contact never nooit meer.
Ander telnummer en haar eventueel uit je vriendenlijsten wissen enz.
Waneer je haar toch tegenkomt of zij jou opzoekt, dan totaal negeren alsof ze niet bestaat.
Elk woord wat je haar geeft is voeding voor narsicten en zo hebben ze weer de reaktie al dan wel of niet negatief die ze zo graag van je willen.
Een (kwaadaardige) narcist kan nooit veranderen, op een enkele uitzondering misschien na.
Als je vrienden met een narcist wil zijn dan moet je precies doen wat zij willen maar op een gegeven moment wordt dit ook "niet leuk" meer voor de narcist dat ze zelfs je goeie gedrag de grond in stampen.
Ze kunnen dan genieten van jouw verdriet.
Narcisten zijn vaak moeilijk te herkennen, ze botvieren hun gestoorde aard namelijk niet op iedereen maar vaak op de partner.
Ze lijken zo charmant in het begin en hebben geregeld een charisma waar je u tegen zegt.
Maar van binnen zijn ze alleen maar op zoek naar een applaus en vinden dat ze een bijzondere behandeling verdienen.
Zij lijden vaak aan grootheidswaanzin maar van binnen zijn ze als een kleuter die dramt waneer het geen koekje voor het eten krijgt.
Liegen, saddisme en agressie zijn hun niet vreemd, zij weten echt niet wat liefde en verdraagzaamheid is.
Een narcist straft zijn partner voor zijn eigen leed wat hem is aangedaan (vaak in de jeugd).
En als je afstand van haar doet heb je natuurlijk de kans als het een echte narcist is dat ze dit niet accepteert.
Houd je vast aan je besluit en na een tijd zal ze je met rust laten maar wss wel pas waneer zij helaas een nieuw slachtoffer heeft gevonden.