ik zit heel erg in mezelf. herhaal woorden of zinnen in mijn hoofd. wat kan dit zijn?

als ik ergens mee bezig ben, bijvoorbeeld werk of sport, kan ik mijn hoofd er niet bij houden. ik "praat" als het ware in mezelf. herhaal in mijn hoofd de dingen die ik hoor. wat is dit en hoe kom ik hier vanaf?? is het schizofrenie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
10.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou als ik jou was niet te snel met deze aandoening roepen, dat je dit doet komt niet door schizofrenie. Volgens mij doet iedereen dit wel.

Het beste antwoord

Het kan zijn dat op dit moment je concentratie wat minder is dan normaal. Misschien omdat je het op dit moment druk hebt of het is gewoon erg druk in je hoofd doordat je niet lekker in je vel zit.

Kijk het even aan.. meestal gaan dit soort dingen wel over maar als het je echt beperkt in je prestaties of het blijft aanhouden zou ik even naar de huisarts gaan.

Schizofrenie is ver van wat jij hebt vandaan hoor. Schizofrenie is meer dat je echt verward bent en volgens mij ook stemmen in je hoofd hoort die helemaal niet gaan over wat je zojuist hebt gehoord. Dan lijkt het meer of je geesten in je hoofd hoort en als het zover is dan moet daar wel heel wat aan vooraf zijn gegaan ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Schizofrenie is iets heel anders. Dan hoor je vreemde stemmen in je hoofd. Jij hoort je eigen stem. Waarschijnlijk loopt je hoofd gewoon over. Te druk en probeer jij je hoofd erbij te houden. Veel mensen praten met zichzelf of in zichzelf. Vaak in de vorm van zelfkritiek. Maak letterlijk wat ruimte in je hoofd door afspraken te verzetten en minder hooi op je vork te nemen. Je kunt ook altijd gaan praten met een psycholoog om je hierbij te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is dit een mechanisme wat je onbewust begint te gebruiken wanneer je hoofd 'overloopt'.
Misschien heb je het op dit moment erg druk of ben je bezig om allerlei dingen die je hebt meegemaakt 'op een rijtje' te zetten.
Wat kan helpen is een simpele meditatie oefening, zoal bijvoorbeeld de Shu meditatie die is gebaseerd op je eigen ademhaling. -link staat hieronder, het is de bovenste meditatie van de rij-. Dat maakt je hoofd rustig, je gedachten worden minder druk.

Als je een psychiatrische achtergrond hebt lijkt het mij goed om sowieso met je arts te overleggen. Wat je daarnaast zou kunnen doen is een heel goed vitamine-mineralen preparaat innemen, wat het zenuwstelsel ondersteunt. Ik heb prima ervaringen met Lenkei vitaminen, omdat deze hoog gedoseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder invloed van HF straling (afkomstig van Dect, Gsm, Wifi) krijgen veel mensen last van overmatig piekeren en moeite met niet constructieve gedachten.

Zou me er eens in verdiepen.
Had er zelf ook veel last van :-(
Door het maken van enkele bewuste keuzes kun je deze 'stralingsbelasting' vaak al tot 90% reduceren.
Doe je dat niet, dan nemen de klachten geheid toe.
Trek stekker van je Dect eruit, zet internet uit op je mobiel en Wifi enkel wanneer je het gebruikt aan.

Zie voor meer informatie stralingsklachten op Google of bijvoorbeeld op http://www.beperkdestraling.org/
Of voor wetenschappelijke onderbouwing.. http://www.bioinitiative.org/
Nederlandse verzamelsite http://www.stopumts.nl

Om te kijken of dit inderdaad een belangrijke oorzaak van je klacht is, ga eens naar een stralingsvrije plek (de bossen, sommige grote gebouwen) en zie of het hier stopt.

Veel succes!

Een stralingsvrije groet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is een natuurlijk proces dat mensen inzichzelf of met zichzelf praten, de één is zich hier meer bewust van dan de ander. De één doet dit vooral met beelden, de ander met woorden, en weer een ander vooral met gevoelens, en weer een ander met alle drie door elkaar ;)
Dat is gewoon onderdeel van het menszijn.

Schizofrenie betekent min of meer dat je vol overtuiging gelooft in hallucinaties die je zelf maakt zonder dat je het doorhebt dat het hallucinaties zijn. In erge gevallen groene monster uit de muur of andere rare verschijnselen. Ook dat valt of staat bij de gratie dat je gelooft in de echtheid van de wereld die je jezlef onbewust en geheel onschuldig voorschotelt.

Als je er 'last' van hebt, betekent het dus dat er ergens iets is dat aandacht nodig heeft. Misschien neem je dingen (zoals dit) te serieus, ben je te druk en neem je te weinig tijd om even lekker 'niets' te doen (ook niet tv kijken). Veranderen kan je het niet, je kan het wel gewoon lekker laten zijn en niet zo serieus nemen. Ik weet uit eigen ervaring dat dit makkelijk gezegd klinkt, maar het is echt zo makkelijk. We hebben vaak geen vrije wil in wat we ervaren, maar wel in hoe we ons verhouden tot wat we ervaren. Dus we hebben een vrije wil in of we iets serieus nemen of niet. Mijn ervaring leert; als je iets niet zo serieus neemt komen er vanzelf andere gedachten en verdwijnt datgene (die gedachten) waar je last van had...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herken mezelf in dit verhaal! Dit
is 1 van de trekken die horen bij
ASS oftewel Autisme Spectrum Stoornis! Ik heb ook het probleem dat ik zinnen en woorden continu herhaal! Had er zoveel last van dat ik het besproken heb met mijn psychiater! Die kwam dus met ASS!

Toegevoegd na 7 minuten:
Ze geven je de naam van ASS, omdat dit 1 van de trekken is die bij deze stoornis hoort! Je hebt het niet! Ik ook niet, maar op deze manier kun je er info over zoeken! Meestal gaat deze stoornis vanzelf weer over, maar het heeft echt zijn tijd nodig! Gun jezelf die tijd ook!!! Ook al heb je er veel last van! Ik heb nu al 3 maanden er last van, maar het gaat nu al wel beter dan destijds! Acceptatie is ook heel belangrijk