Is er iemand met goede ervaringen met Sint Janskruid, en zo ja: welk merk/ welke hoeveelheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
24.3K

Antwoorden (8)

Bij mij heeft het goed gewerkt tegen onrust en spanningen. Ik gebruikte de kruitvat versie(dosering op verpakking). Je moet het alleen wel een paar weken gebruiken voor je resultaat ziet en ook niet zomaar stoppen. Mijn psychiater zei dat het heel goed spul was, maar dat het iets lichter is als hun anti-depresiva. Je kunt het beste wel even met je huisarts overleggen. Mij heeft het heel erg geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima middel maar pas op met de combinatie met reguliere geneesmiddelen:
Gebruiksduur:
Onbeperkt. Als de symptomen langer dan 4-6 weken aanhouden is medisch advies gewenst.
Contra-indicaties en waarschuwingen:
Wisselwerking St Janskruid met geneesmiddelen.
Een wisselwerking wil zeggen dat middelen bij gelijktijdig gebruik elkaars werking en/of bijwerking beïnvloeden. St Janskruid kan de werking van geneesmiddelen nadelig beïnvloeden. St Janskruid versterkt de werking van het leverenzym cytochroom P450 waardoor een aantal geneesmiddelen sneller wordt afgebroken en daardoor een geringere werking hebben. Bij gebruik van een geneesmiddel in combinatie met een middel met St Janskruid wordt u geadviseerd om contact op te nemen met uw arts of apotheker die u nadere informatie kan geven of de combinatie tot een dergelijke wisselwerking kan leiden of niet. Dat geldt als u wilt beginnen met St Janskruid maar ook als u het gelijktijdig gebruik van St Janskruid met één van onderstaande middelen wilt stoppen. Waargenomen is dat St Janskruid de werking van de volgende geneesmiddelen kunnen verminderen:
· Remmers van het immuunsysteem bijvoorbeeld bij orgaantransplantaties en autoimmuunziekten: ciclosporine;
· Antistollingsmiddelen van het coumarinetype, zoals acenocoumarol (o.a. Sintrom) en fenprocoumon (o.a. Marcoumar);
· Anti-epileptica: fenobarbital en fenytoïne;
· Luchtwegverwijders: theofylline;
· Hartglycosiden bij hartfalen en hartritmestoornissen:digoxine;
· Remmers van het hiv-virus: indinavir, efavirenz, evirapine
. simvastatine
. middelen tegen neerslachtigheid zoals amitriptyline en nortriptyline
. benzodoazepinen toegepast als slaapmiddel zoals midazolam
. diverse triptanen tegen neurologische aandoeningen
. middelen toegepast bij kanker zoals imatinib en irinotecam

St Janskruid kan ook de werking van geneesmiddelen tegen depressiviteit van het SSRI-type beïnvloeden. Gelijktijdig gebruik wordt afgeraden.
Bij gelijktijdig gebruik van St Janskruid en bepaalde types van de anticonceptiepil (combinatie ethinyloestradiol en desogestrel, ook wel sub 50 genoemd) zijn in een incidenteel geval doorbraakbloedingen geconstateerd. Als er een doorbraakbloeding optreedt, kan er sprake zijn van een verminderde bescherming tegen zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Bronvermelding is wel voorgeschreven, als je zo'n heel verhaal ergens van kopieert.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron: http://vita-info.nl/2009/01/st-janskruid/
Ja, ik heb ook goede ervaring met St. Janskruid. Ik had dat kruid zelf gewoon in een zakje bij een natuurdrogist gekocht. Merkloos dus. En daar thee van getrokken, elke dag één kopje ervan gedronken. En na een tijdje was mijn lichamelijk probleem(pje) verholpen. Het is te lang geleden om te kunnen vertellen hoeveel kruid ik gebruikte voor één kop thee, maar dat kan men je bij de natuurdrogist vast wel vertellen.
Amadea
13 jaar geleden
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op deze link kun je hier alles over lezen.

http://www.mijnmedicijn.nl/depressie-antidepressiva-overig/sint-janskruid.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het zo'n 2 jaar dagelijks gebruikt en mijn ervaring is dat het je zeker alles wat zonniger laat inzien. Maar het effect is niet zo heel groot en wordt niet meer, door meer te gebruiken.
Ik haalde het toen altijd bij de Peperbol in de Albert Cuypstraat in Amsterdam. Daar scheppen ze gewoon de hoeveelheid die je wilt uit een grote kist in een papieren zak en ook voor een fractie van de deprimerende prijs die je betaalt voor zo'n doosje met een paar theezakjes overal anders.
Ik zette er altijd thee van met zo'n thee-eitje in een steelpannetje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi
Het Sint janskruid van het merk Solgar werkt heel goed. Je moet één capsule per dag nemen bij een maaltijd.
Het staat wel in het Engels op het potje: St. John's Wort '300'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al eerder opgemerkt maar voor dit ondersneeuwt, pas op met Sint Janskruid i.c.m. andere medicijnen/middelen. Ook wanneer je andere natuurmiddelen gebruikt is het raadzaam om hier aandacht aan te geven.
De combinatie van Sint Janskruid i.c.m. andere medicijnen/middelen kan zelfs levensbedreigend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb goede ervaringen met de pillen van het Kruitvat.
Aan de antwoorden van de anderen kan ik nog toevoegen:

het middel heeft o.a. als bijwerking dat het vochtafdrijvend is. Vooral in het begin moet je vaak naar de WC. Dit heeft ook tot gevolg dat je huid wat droger wordt. Kijk dus uit met in de zon zitten, je verbrandt eerder.
En als je er mee begint: meldt het even bij je huisarts, ivm de wisselwerking met andere medicijnen (nu of in de toekomst).