Hoe lang mag een arts slaappillen voorschrijven aan een patient?

Moet hij niet na een bepaalde periode de patient het gebruik laten afbouwen om er vervolgens helemaal mee te stoppen?

Toegevoegd na 11 minuten:
En als de arts ervan op de hoogte is gesteld dat de patient (met alcoholverlaving) die slaappillen in combinatie met alcohol neemt, waardoor de patient valt en gewond raakt?

Toegevoegd na 11 uur:
De patient krijgt al ruim 12 jaar deze pillen (temazepam) voorgeschreven door dezelfde arts. De patient neemt zijn/haar eigen verantwoordelijkheid niet. Is hier verder niks aan te doen?

Bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.7K

Het beste antwoord

In principe wordt zo`n middel voorgeschreven voor twee weken. Dit kan ook uitlopen op twee maanden maar de kans op verslaving is dan erg groot. (Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarbij mensen maandenlang zo niet langer benzodiazepines voorgeschreven krijgen maar dat zijn zoals gezegd uitzonderingen)
Sowieso is het advies om slaapmedicatie niet elke nacht te gebruiken maar om steeds een paar nachten over te slaan. Dit om verslaving te voorkomen.
De werking van dit soort middelen neemt af naarmate je het langer gebruikt dus je zult er steeds meer van nodig hebben om hetzelfde effect te bereiken.
Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op maar als het goed is gebeurt dat in nauw overleg met de psychiater die in de gaten houdt hoe je het gebruikt en of je tekenen van verslaving vertoont.

Als een arts weet dat iemand een alcoholprobleem heeft en toch slaappillen voorschrijft, zal hij extra alert moeten zijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat zo`n arts toch die pillen voor blijft schrijven als hij weet dat de patiënt door alcohol te combineren met dit medicijn valt en gewond raakt. Als hij dat wel doet, vind ik dat zeker geen goede zaak. De slaapmedicatie zou gestaakt moeten worden en er zou een andere oplossing gezocht moeten worden voor de slaapproblemen. Dit ervan uitgaande dat patiënt in kwestie zijn alcoholprobleem niet onder controle kan krijgen en houden.

Toegevoegd na 16 uur:
Twaalf jaar is erg lang en ik neem aan dat dit middel nog steeds voorgeschreven wordt om andere reden(en) dan om te kunnen slapen want na twaalf jaar zullen deze pillen echt niet meer werken of de dosering zou met de jaren steeds verhoogd moeten zijn.

Natuurlijk kunnen wij als buitenstaanders weinig zeggen over wat er precies voor afspraken zijn tussen de arts en de patiënt en weten we ook niet wat de motivatie is van de arts om dit middel voor te blijven schrijven.

Toch waag ik het me een mening hierover te vormen omdat de feiten (twaalf jaar dit middel in combinatie met een patiënt die geen verantwoordelijkheid neemt met betrekking tot gebruik van alcohol met verwondingen door valpartijen tot gevolg) ernstig zijn: ik zou als patiënt serieus overleggen met de arts of er een mogelijkheid is om dit middel af te bouwen en op een andere manier om te gaan met de problemen die het al dan niet slikken van temazepam met zich meebrengt. Ook lijkt het me belangrijk serieus te kijken naar het alcoholgebruik en met name het gebrek aan het nemen van verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een arts kan er eindeloos mee door gaan. Vooral als er per telefoonbeantwoorder vervolg recepten kunnen worden aangevraagd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arts mag voorschrijven wat hij/zij goed en verstandig vind.
En soms zijn dat niet altijd de beste oplossingen.

Maar een arts is ook maar een mens.
Een goede arts zal heel uitgebreid met de patient overleggen over wat hij voorschrijft en voor hoe lang.
Maar helaas doen niet alle artsen dat.

Bovendien heb je als patient natuurlijk ook nog je eigen verantwoording.
Hoe sterk dringt die patient aan op juist die middelen?

En ik dacht dat slaapmedicijnen niet zomaar op herhaalrecept gegeven worden, maar ook dat kan afhangen van het beleid van de arts en/of de apotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een arts is verplicht om goede geneeskunde toe te passen. Natuurlijk zijn er richtlijnen maar daar mag van afgeweken worden als dat noodzakelijk is. De meeste slaapmiddelen behoren tot de benzodiazepinen. Na twee à drie weken neemt de effectiviteit van die middelen meestal af door gewenning, terwijl de bijwerkingen blijven optreden. Daarom kunnen die middelen beter niet langer worden voorgeschreven, in ieder geval niet voor dagelijks gebruik.

Alcohol versterkt de werking van slaap- en kalmeringsmiddelen. Als de arts weet van alcoholgebruik dan zou de patiënt gewaarschuwd moeten worden voor de effecten van de combinatie alcohol en medicijnen. Niet voorschrijven of die patiënt laten kiezen zijn de meest voor de hand liggende opties. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Verslavingen zijn hardnekkig en tasten verantwoordelijkheidsgevoel aan maar maken de persoon in kwestie niet meteen handelingsonbekwaam.

Toegevoegd na 5 uur:
Als iemand al 12 jaar dagelijks temazepam gebruikt weet je zeker dat hij én verslaafd is aan het spul én alleen maar last van de bijwerkingen heeft. Slaap krijg je er dan echt niet meer van. Iedere arts weet dat maar artsen hebben ook heel vaak te maken met patiënten die medicijnen afdwingen. Houdt de dokter zijn poot stijf dan kan er heel goed een verstoorde relatie zijn. Of dat een goede reden is om met het middel door te gaan kun je betwijfelen maar je moet ook niet uitsluiten dat dokter en patiënt in goed overleg besluiten om door te gaan omdat de onthoudingsverschijnselen nog erger zijn of iets van die strekking. Een oordeel over wat er zich in de spreekkamer van de dokter afspeelt is nooit echt te geven omdat er factoren kunnen meespelen waarvan jij en ik niet op de hoogte zijn.