Als iemand met suïcidale neigingen zich meldt bij een huisarts en vraagt om een vrijwillige opname hoe serieus wordt dat dan gewoonlijk genomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Het beste antwoord

Een huisarts is heel sterk gericht op interventies op de korte termijn. Een langdurig gesprek met iemand in psychische nood zit er gewoon niet in als er een zieke kleuter met 40 graden koorts, iemand met een brandwond en nog 10 patiënten met ernstige of minder ernstige kwalen in de wachtkamer zitten.

Natuurlijk moet een huisarts een kwaal, een verhaal en een noodkreet altijd serieus nemen. Als er sprake is van suïcidaliteit is het bijna altijd verstandig om de crisisdienst (van het RIAGG) in te schakelen. Door die huisarts, bedoel ik, want die is altijd je eerste aanspreekpunt in niet al te acute situaties.

Natuurlijk hangt het van de nood af en of er afspraken te maken zijn over een verwijzing op korte termijn naar het RIAGG. De deskundigheid van de huisarts en de band met de patiënt spelen daarbij natuurlijk ook een rol. Maar een huisarts doet er in mijn ogen altijd het beste aan de persoon tegenover zich heel serieus te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zal een uitgebreid gesprek volgen, maar opname zal niet direct geregeld worden. Daar gaat een zorgvuldig traject van screening aan vooraf. Eerder medicatie en/of doorverwijzen naar een psychiater.

Maar belangrijk dat die persoon gaat praten met de huisarts. Niet in je eentje doortobben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen medicatie hoop ik want dat is vragen om zelfmoord...
Helaas niet altijd serieus.

Mijn oude buurmeisje heeft zich herhaald gemeld dat het niet goed ging. Ze leed aan een zware postnatale depressie.

De laatste keer dat ze zich meldde was op een zaterdagmiddag, ze vertelde dat ze zelfmoordneigingen had en graag opgenomen wilde worden.
De arts zei dat ze dinsdag maar terug moest komen...

Dezelfde avond is ze voor de trein gesprongen.
De arts in kwestie had na een simpele blik in het dossier kunnen zien dat haar moeder destijds al enkele jaren opgenomen was geweest ivm een zware post-natale depressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heftig zeg :O
Dat is echt afschuwelijk, maar een + voor het mooie voorbeeld, in hoeverre je het mooi kunt noemen. :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier wordt ik erg ongerust van..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi niet nee. Nu zit er een klein meisje van amper één jaar zonder moeder...
En een man zonder vrouw. De moeder van mijn buurmeisje is na dit gebeuren weer opgenomen. 't Is echt een heel verschrikkelijk verhaal.
(en ik blijf me afvragen wat er gebeurt zou zijn als ze niet op zaterdag, maar op een werkdag langs was gekomen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@congoleo: sorry, het is niet mijn bedoeling je ongerust te maken. Er zullen ongetwijfeld ook verhalen zijn waar de artsen wel de ernst goed inschatten en direct alles in gang zetten om de patient te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat artsen veel te traag en laat in actie komen. Daar moet echt iets aan gedaan worden om dit soort situaties te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijft mensenwerk :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat afschuwelijk en in-in triest verhaal. In allereerste instantie afschuwelijk voor de nabestaanden, maar dit zal de betreffende arts ook zeker niet in zijn koude kleren gaan zitten.
Hij /Zij zal eerst door heel veel vragen proberen de situatie in te schatten en aan de hand daarvan krijg je een antwoord.

Maar hier kan nooit te licht over worden gedaan en de patient geeft zelf ook aan hoeveel hij / zij aankan , maar als de patient zich vrijwillig wil laten opnemen zou de huisarts dat in werking moeten zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mi kan deze persoon zich beter melden bij een RIAGG en/of bij een spoedarts ambulante zorg.

Hier is meer kennis en kan de patiënt evt worden opgenomen in een crisiskamer/bed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RIAGG staat nu bekend als GGZ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GGZ is de verzamelnaam van alle Geestelijke GezondheidsZorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarvoor zal je toch een verwijsbriefje van je huisarts moeten hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor dubossies, zonder verwijsbrief doen ze niks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RIAGG/GGZ kennen een zgn Noodopvang en Noodartsen. Waar jij je altijd toe kunt wenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. In accute gevallen kun je je wel rechtstreeks tot de GGZ wenden.
Uiteraard blijven artsen ook altijd mensen. En mensen kunnen nou eenmaal fouten maken. Terwijl een dokter eigenlijks geen fouten kán maken. Maar als de dokter een goede conclusie kan trekken uit het verhaal wat de patient verteld, zal hij ws. de crisisdienst van het RIAGG o.i.d. inschakelen.

Het is vooral belangrijk dat je in de korte tijd die je hebt bij een spreekuur van de huisarts je zo duidelijk en uitgebreid mogelijk je verhaal vertelt. Heel erg zwaar en vooral heel erg moeilijk, maar het is denk ik het enigste wat je in dit geval kan doen. Heel veel succes!