Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe wordt bepaald welke persoonlijke stoornis je hebt?

Ik wilde eerst vragen, verandert de situatie nadat er een persoonlijk stoornis ontdekt is? maar dan vraag ik naar mening en dat mag dus niet.
Ik heb namelijk altijd het gevoel gehad dat ik anders ben dan andere.

De vraag gaat vervolgens luiden:
Hoe wordt bepaald welke persoonlijke stoornis je hebt? Hoe kom je daar terecht?(zonder dat me ouders dat weten) Is dit op een lange of korte termijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hebt uitteraard verschillende soorten persoonlijke stoornissen. De enige die dat kan vaststellen is een psycholoog of een psychiater. Waarschijnlijk om dat te kunnen bepalen, zal je eerst moeten praten en vragen beantwoorden. Hij of zij zal zien naargelang u gedachtengang, of je eventueel symptomen hebt ja of nee. ze zullen ook kijken welke soort reacties je geeft en de manier waarop....(lichaamstaal) Weet je , dan mag je eventueel symptomen hebben, wil nog niet zeggen dat je een stoornis hebt hé Kijk verder naar onderstaande link succes! PS: een dokter heeft beroepsgeheim, maar je hoeft je zeker niet te schamen hoor, zeker niet tegenover je ouders.

Een persoonlijkheidsstoornis (ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt) wordt vastgesteld aan de hand van daarvoor opgestelde normen (DSM-IV). Een psychiater of psycholoog houdt zich daarmee bezig. Heel vaak zijn er echter meerdere, dicht bij elkaar liggende, diagnoses mogelijk. Aan de hand van de diagnose kan vervolgens een behandelplan worden opgesteld. Eigenlijk verandert de situatie niet echt nadat je een diagnose gehoord hebt. Misschien is er aan wat onzekerheid een einde gekomen omdat je nu weet dat er een naam is voor jouw, in jouw ogen 'andere', persoonlijkheid, maar met het geven van een label ben je er natuurlijk nog niet. Sterker nog: de strijd begint dan pas goed. Wil je veranderen, er mee leren omgaan, het leren accepteren? Zeker voor persooonlijkheidsstoornissen geldt: hoe ouder je wordt, hoe moeilijker je er iets aan veranderen kan! Als je hier echt iets mee wilt kun je gewoon naar de huisarts gaan om je te laten doorverwijzen. Hij of zij kan je dan adviseren over de juiste aanpak. Als je 16 jaar of ouder bent kan dat overigens helemaal zelfstandig buiten je ouders om. De huisarts (of wie dan ook) mag je ouders dan ook niet inlichten zonder jouw toestemming. Misschien blijk je helemaal geen persoonlijkheidsstoornis te hebben, maar het feit alleen al dat je het gevoel hebt dat je anders bent dan anderen is een reden om er eens met een deskundige over te praten. Sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100