ben je niet jezelf als je wat vrolijker voor doet bij vrienden dan je je eigenlijk voelt=

Beetje moeilijk verhaal. Maar ik kamp met depressieve stoornis. Als ik alleen ben dan ben ik gewoon lekker mezelf, voel ik me down, dan doe ik lekker down.
Maar als ik dan met vrienden afspreek dan doe ik wel wat vrolijker dan ik eigenlijk ben. Betekent het dat ik dan nep doe en mezelf niet ben. Of probeer ik er gewoon wat van het gevoel te negeren.
Ik pieker hier over want ga dan twijfelen of ik wel mezelf kan zijn bij een aantal mensen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn vrienden zijn wel op de hoogte van mijn depressieve stoornis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Ik denk dat je je vrienden wil beschermen voor jezelf, dit komt omdat jij een beetje down bent en jij dit niet wil overbrengen aan je vrienden.

Weten je vrienden dat je down bent? zo nee dan zou ik gewoon eens proberen om jezelf te zijn en dan kijken hoe dit uitpakt, misschien kunnen je vrienden je wel helpen bij je depressie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent wel degelijk jezelf. Het is jouw blikje vrolijkheid wat je open trekt. Het hoort ook bij de socialisering. Mensen die altijd depressief zijn, kunnen dat alleen in een kring van zeer dichtbije personen uiten, en zelfs dan gaat het wel eens vervelen.
Doe thuis bij jezelf lekker down als je dat wilt.
Zeg tegen je vrienden, nou zo vrolijk voel ik me eigenlijk niet, maar ik zet het opzij.

Alles wat je zegt, en alles wat je doet, ben je zelf.
Je kan het wel!!

Toegevoegd na 12 minuten:
Dan is het des te makkelijk om even te zeggen: vandaag weinig lol in mijn lijf, vrolijk me maar op. En daarna je blikje vrolijkheid aan te boren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, niets aan toe te voegen: PLUS
Een mens is een ui met allemaal laagjes.
In het midden zit de ware jij.
Door vaak down te zijn bij je vrienden maak je jezelf niet leuker, en bepaal je vaak de sfeer.
Als je ervoor kiest iets vrolijker te zijn ben je nogsteeds jezelf. Maar gewoon in een andere laag.
Dat geeft niet. Het is ook zelfbescherming.
Ik hoop dat je met iemand praat over je downheid.
Dan op een dag zal je gewoon je vrolijke zelf weer zijn.

Je bent echter niet jezelf als he constant vrolijk doet of druk aanwezig. In zo een geval heb je een echt masker op. En ben je ver van jezelf.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die last van depressie hebben doen in bijzijn van anderen vaak een masker op. Dit is een normaal verschijnsel wat bij depressie hoort. Het beschermt je tegen bemoeienis van Jan en alleman. Het is ook niet zo erg. Ik doe het zelf ook. Alleen bij mensen die je voor 100% vertrouwd lukt het om dat masker af te zetten. Wanneer je een masker voorzet bij een groep vrienden kan het geen kwaat. Het zou wel mooi zijn wanneer je enkele mensen hebt bij wie je dat masker af durft te zetten. Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt dit soort vragen een beetje tricky om hier te beantwoorden. Hoe weet je dat je een depressieve stoornis hebt? Weet je dat van je psychiater of arts? Het is echt veel beter als je die dan over dit probleem inlicht. Het is geen onderwerp wat in een oogwenk is op te lossen. Ga serieus praten met mensen die je ook serieus, onder vier ogen en dus persoonlijk willen zien. En onthou een ding, echte vrienden nemen je zoals je bent. Soms denken ze dat ze dat doen, maar haken later af. Maar daar staat tegenover dat je ook weer nieuwe mensen, vrienden zult maken. Mensen die jou accepteren zoals ze jou zien op het moment dat je ze voor het eerst ontmoet.

Dus blijf jezelf en geef jezelf de best mogelijke aandacht en haal er een vakman bij.

Veel succes.