Niets af kunnen maken of kunnen volhouden? Wat kan ik eraan doen? Tips?

Ik vind heel veel dingen leuk om te doen, maar het is altijd maar voor even. Ik ben iemand die van de hak op de tak gaat! Ik vind het leuk om stukjes te schrijven. Nu heb ik een eigen blog, maar een week houd ik het vol en dan lukt het mij niet meer. Zo heb ik ook al 100x geprobeerd een dagboek te beginnen. Schrijven is voor mij een uitlaat klep, maar ook dat is eens in de zoveel tijd. Verder speel ik graag spelletjes(Frontierville, Myfreefarm, farmville), maar ook daar is snel het nieuwe er vanaf. Zo kan ik nog tientallen andere dingen opnoemen! En zo ben ik dus met van alles nog wat bezig en alleen maar zoekende. Wat school betreft gaat het precies hetzelfde. Afwisseling en uitdaging is zeer belangrijk voor.

Wat kan ik eraan doen om wel gefocused te blijven? Wie heeft er tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
6.5K

Het beste antwoord

Ik denk (maar daar is vast niet iedereen het mee eens) dat je ook niet te streng voor jezelf moet zijn, misschien heb je gewoon je DING nog niet gevonden!!!!

Zo heb ik nl jaren gezocht naar een leuke hobby, alles was ik na korte tijd zat maar als ik HEEL eerlijk was vond ik het gelijk al niks, ik WILDE het alleen leuk vinden omdat ik zo graag ook een leuke hobby wilde.

Nu heb ik iets wat ik ECHT leuk vind en het is heel anders, ik krijg er geen genoeg van en maak wel alles af waar ik aan begin.

Dus mijn tip: geef jezelf een schop onder je kont voorzover het echt moet, een studie of huiswerk MOET af, geen gezeur. Als je de keuken poetst kun je ook niet halverwege stoppen (kan wel maar dat is dan dubbel werk) maar voor de rest, als het niet hoeft, relax waarom zou je een computerspelletje blijven spelen waar de lol af is????

En accepteer dat er een fase in je leven is waar je een beetje aan het freewheelen bent. Als je jezelf dat toestaat kun je een aantal zaken in je leven nu, zoals bijv school mogelijk WEL serieus benaderen, maar voor de rest HOEF je dan gewoon niet zoveel van jezelf

succes met je vrijheid, je kunt nog lang genoeg "beteugeld en serieus" zijn.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+waar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 :)

Andere antwoorden (6)

Concentratie en discipline opbouwen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Discipline is echt een probleem voor mij. Sommige mensen zeggen die het nou gewoon, maar dat werk gewoon niet. Ik moet erg gemotiveerd zijn, mocht het echt gaan werken. Hoe zou ik concentratie en discipline kunnen opbouwen?
MissBiggie
13 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen: ga in het leger maar das wel erg drastisch. Misschien sommige dingen met zn 2-en doen. Dan kan die ander altijd zeggen van: "nog even volhouden" of "nog een paar minuutjes doorgaan"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hah maar dat is een hele andere soort discipline. Dan word je geleefd. Ik heb een aantal jaren geleden orientatiejaar van de landmacht gevolgd waarbij ik 3 weken heb meegelopen op de kazerne. Ik vond het erg leuk en had geen moeite met de discipline daar. Je doet gewoon je ding. De planning is al voor je gemaakt. Maar als ik zelf word losgelaten in de wereld van de vrijheid raak ik de weg kwijt! Met z'n 2en is wel een beter plan ja:D
MissBiggie
13 jaar geleden
Nou, kom op dan. Ga ervoor :))
Er is niks mis met wat je doet, zolang het niet om heel belangrijke dingen gaat.

Kies voor iets dat je echt wil volhouden, en maak daarvoor een plan met jezelf, met remindertjes en beloningen als je het goed doet. Onthoud: je zult worden afgeleid. Alleen als je er echt achterstaat, werkt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dingen die de motivatie beïnvloeden
Piramide van Maslow

1. Fysiologische behoeften
2. Veiligheids behoeften
3. Affectie (sociale behoeften)
4. Aanzien (waardergings behoeften)
5. Zelfactualisatie (ontplooiingsbehoeften)

Externe factoren
Culturele factoren

Theorie van Vroom
- Verlangen
- Verwachten
- Resultaat

Gedrag wordt altijd beïnvloed door wat jij zelf denkt en voelt en wat de omgeving van jou verwacht. Mensen nemen bewust besluiten.

Techniek om je motivatie te verhogen: Autonomie, zelfvertrouwen, actief zijn in je bezigheid en beloningen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ho ik drukte al op geef antwoord.

Maar bij de piramide van Maslow is het dus heel belangrijk dat de 5 basisbehoeften kloppen. Zonder die 5 basisbehoeften ben je niet in staat jezelf te motiveren in minder belangrijke dingen.

Externe factoren spelen mee, daarmee wordt je omgeving bedoelt. Je kan afgeleid worden door de spullen die er staan of de mensen die zich om je heen begeven.
Culturele factoren van hoe het er bij jullie thuis aan toe gaat wat concentratie betreft.

Bij Vroom gaat het erom, dat je een verlangen hebt, iets dat je ermee wilt bereiken.
Een verwachting, iets wat je verwacht dat er gaat gebeuren.
En het resultaat, iets wat er ook werkelijk gebeurt.

Zorg dat je het verlangen niet uit het oog verliest!

Wanneer concentratie lastig voor je is kun je het beste met jezelf afspreken om om de zoveel tijd een pauze in te lassen! Ga naar een andere ruimte of even naar andere mensen of juist helemaal alleen. Zodat je je hoofd weer leeg kan maken en klaar bent om weer verder te gaan!

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je je laten onderzoeken op ADD?
Het kan heel goed zijn dat dit IN jou zit, dat zoeken, dat onrustige. Maar het kan ook een oorzaak hebben en dan zou je met medicatie een stuk geholpen zijn.
Want anders verandert het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ook ADD en herken het. dus dacht hier ook al aan, al zijn er natuurlijk ook andere mogelijke 'oorzaken' :) +1
Het is een karakter trekje, ik heb er ook een beetje last van...

Wat ik probeer is mezelf min of meer dwingen om iets af te maken, lukt niet altijd maar al er maar vooruitgang in zit.

Verder is al het nieuwe leuk en spannend, daarna wordt het gewoon. Om die gewoonte voor je zelf spannend en indrukwekkend te houden heb jezelf in de hand.

Naar school moet je, maar hobby's zijn leuk, begin met iets af te maken wat niet zo lang duurt en bouw het dan langzaam op...succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon doen!
schrijf elke morgen begin gewoon
leg dat ding voor je neus, dat dagboek en begin met schrijven wat je denkt. gewoon doen doen doen. !!!
niet denken van "ik kan het niet" want dan lukt het ook niet... begin met schrijven en dan volgt de rest vanzelf. En soms lukt het een dagje niet. das ook niet erg. de volgende dag nieuwe ronde nieuwe kansen.