Wat kan de oorzaak zijn van extreeem emotioneel verdrietig voelen?

Sinds een aantal weken zit ik al niet lekker in mijn vel. Het begon met nare dromen en nachtzweten. Gezien het niet elke dag maar af en toe gebeurde kon ik er in principe mee leven. Vorige week maandag heb ik naar een programma gekeken dat heel dramatisch en verdrietig was. Sinds die dag begon ik me verdrietig te voelen en kon ik dat gevoel niet loslaten. Ik verplaatste me ook totaal in die persoon zijn situatie en begon het op mezelf te projecteren. Ik was die persoon bijna zo erg voelde ik zijn verdriet. Eerst dacht ik , gezien het ook de tijd van de maand was laat maar her zijn de hormonen en het waait wel over. Ik ben nu een week verder en voel me nog steeds iedere dag verdrietig. Heb het gevoel dat ik niet meer zo aan die man denk van dat programma, maar dat het verdriet alsnog niet over gaat. Ik slaap functioneer en eet op zich goed, maar echt gelukkig voel ik me niet. Ik voel me gewoon extreem emotioneel en het lijkt alsof ik ieder moment op het punt sta om in tranen uit te barsten. Ik heb gisteren een beetje gehuild maar voor de rest huil ik niet maar voel letterlijk tranen in mijn ogen. Ik merk ook dat door dit gevoel ik ook andere dingen begin te bedenken. Soort paniek. Van gaat dit ooit over? Hoe lang hou ik dit vol? enzv.
Ben ik nou depressief of moet ik gewoon iets verwerken? Ga zowiezo hiermee naar de dokter. Maar vraag me gewoon af of iemand ook soortgelijke heeft meegemaakt..?
In de avond voor het slapen gaan voel ik me trouwens wat meer ontspannen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
wil je alleen de oorzaak weten of wil je wat aan je klachten doen?
Je huisarts kan je doorverwijzen naar iemand waar je mee kunt praten over je problemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil de oorzaak weten want dan kan ik er wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oorzaak van verdriet: gekeken programma
Wat hiervoor speelde, de nachtmerries, kan te maken hebben met iets wat je hebt meegemaakt bijvoorbeeld overleden familie leden/vrienden. Je kan proberen om je gedachte ergens anders te plaatsen door te sporten, werken (niet overwerken) of door met vrienden wat gezelligs te doen. Probeer alles positief in te zien! Dat is de sleutel ;) vooral in de komende wintermaanden. Ik hoop dat dit helpt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed dat de wintermaanden genoemd worden, want waarom is dat een factor?
In de winter minder vit D en daardoor minder Mg opname, helemaal als iemand op de grens van een tekort zit, kan dat veel invloed hebben.

Antwoorden (2)

Een factor is magnesium tekort.
Vooral het niet normaal om kunnen gaan met emoties is daarvoor een aanwijzing.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.orthokennis.nl/artikelen/magnesium-een-van-de-meest-belangrijke-mineralen
Met o.a. 65 bronnen met info waarom de meeste testen niet werken, waarom supplementen veilig zijn, waarom overdosering bijna niet mogelijk is, hoeveel we vroeger binnen kregen, waarom de ADH te laag zou kunnen zijn, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik herken dit wel een beetje ik zit nu ook enorm mee dat Enzo en Dee uit elkaar zijn. ik ben daar ook verdrietig door. elke keer als ik er aan denk krijg ik weer tranen in mijn ogen en ik ben ook enorm gevoelig. ik weet niet of dit helpt maar ik heb dit ook nog niet uit geprobeert maar elke keer als je een huil neiging hebt of wat dan ook geef je je zelf een knijpjein je hand dat je wel voelt maar natuurlijk niet pijn doet ik moet dit zelf ook nog proberen maar als het helpt alsjeblief voor de tip en sorry als het niet helpt. laat het maar horen of het helpt. groetjes Dionne