Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe komt dat ik nog hallucineer terwijl ik antipsychotica pak?

De reden ligt niet dat ik antipsychotica pak dat ik psychos had maar dat ik erg veel last had vroeger van negatieve gedachtes bij het minste dacht ik dat er over mij geroddeld werd of dat ze mij aan het uitlachen waren. Sinds ik dat neem (ong. 2 jaar) zijn die klachten verdwenen en kijk ik alles positief en trek ik het me niks van aan. Mensen omschrijven mij als een heel chill persoon dat positief naar het leven kijkt. Sinds ong. 2 maanden terug ( ik woon alleen en al 5 maand) begin ik alleen snachts te hallucineren ..mijn deur van mijn slaapkamer staat half open en dan snachts als ik wakker wordt kijk ik in dat opening en zie ik vanals bewegen door dat opening alsof er mensen in mijn keuken zijn. ( ik kan mijn keuken beetje zien door het licht van de blauwe lichtjes van mijn decoder van de tv.) Kan dit dat ik hallucineer zo ja hoe komt dit want ik heb dat nog nooit meegemaakt en nu ineens wel sinds 2 maanden..

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb alleen de hallucinaties wanneer mijn deur goed open is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is natuurlijk lastig om hier met zekerheid iets over te zeggen; je doet er dus sowieso goed aan om dit te bespreken met je behandelaar. Maar zo afgaand op je verhaal denk ik dat het waarschijnlijk niet gaat om hallucinaties, maar eerder om illusionaire vervalsingen. Bij hallucinaties gaat het om een zintuigelijke waarneming, zonder dat daar een werkelijke prikkel aan ten grondslag ligt. De waarneming bij een hallucinatie is zodanig dat de hallucinatie als werkelijkheid wordt aangenomen, zelfs tegen elk bewijs van het tegendeel in. Een hallucinatie is eigenlijk altijd een teken van een geestesziekte (drugsgebruik valt daar ook onder) al zijn er culturen waarbij hallucinaties meer geaccepteerd zijn en vaak een functie hebben. Bij illusionaire vervalsingen is er wel een daadwerkelijke prikkel, maar die prikkels worden dan (door je hersenen) verkeert geïnterpreteerd. De waarneming is vaak veel minder duidelijk (je ziet 'iets' bewegen in je keuken in tegenstelling tot: er staat iemand aan de rand van je bed tegen je te schreeuwen) en meestal weet de persoon zelf ook wel dat het niet de werkelijkheid is/ er bestaat op zijn minst enige twijfel over de waarneming. Illusionaire vervalsingen zijn geen teken van een ziekte, het overkomt ons allemaal wel eens: een kat die je vanuit je ooghoeken ziet wegspringen, die later een schaduw van een boomtak blijkt te zijn, is al een illusionaire vervalsing. Slecht zicht door weinig licht en half-slaap vergroten de kans dat zoiets gebeurd nog verder. Niet voor niets worden de meeste spoken 's nachts gezien... Dus niet meteen te veel zorgen, omdat het heel goed om een volkomen normaal verschijnsel zou kunnen gaan, maar wel even bespreken met je behandelaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100