Lachen om leed is dat normaal?

Ik heb voor mijn gevoel best wel apparte humor: Als iemand iets ergs zegt dan denk ik bijmezelf als ik nu maar niet ga lachen en dan ga ik echt lachen, dan lig ik soms dubbel. Het klinkt zo grappig ook,

Tuurlijk als iemand zegt van die en die heeft een hersenbloeding gehad, dan weet ik dat dat erg is, maar als ik melig ben en ik vind het grappig klinken dan lach ik daarom. ( misschien gewoonte thuis maak ik met me broer zulke grappen weleens )

Is dat gewoon normaal te verklaren (appart gevoel voor humor) of is dat zoals we mensen noemen ''slecht'' ik weet dat ik gevoelig ben dus ik denk eerder het 1e persoonlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Als iemand valt, vraag ik altijd eerst of het gaat, is er niks kapot dan ga ik lachen

Het beste antwoord

Ik heb precies hetzelfde hoor. Ik zit zelf in de hulpverlening en soms vertellen mensen me ontzettend heftige verhalen. Ik heb soms ook dat ik dan moet lachen ook al heb ik mezelf getraind dit op mijn werk niet te doen.
Ik denk dat het toch met je karakter te maken heeft. Waarschijnlijk vind je films waarin mensen erge dingen overkomen ook leuk zoals "Saw". Op een of andere manier moet ik lachen bij dit soort films. We hebben een rauw gevoel voor humor. Maar ik weet zeker dat je net als ik begaan bent met het lot van anderen. Als je getuige bent van iemand die een hersenbloeding krijgt zit je er even mee..toch? Juist dat is die ontlading die je hebt als je er alleen maar over hoort.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sommige mensen hebben gewoon een "harde" vorm van humor. Ik denk dat mannen dit vaker hebben dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens

Andere antwoorden (9)

T kan ook van de zenuwen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal je gewoon maar inhouden want als jij moet lachen dat zijn/haar ouders erg ziek zijn kun je een klap verwachten.

Kijk, als iemand van zijn fiets afvalt lach ik ook, maar om iets als een hersenbloeding moet je niet lachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lachen om echt, ernstig leed vind ik niet normaal, zelfs zeer asociaal en ongevoelig.
Maar lachen om dommigheden of stommiteiten van een ander kan wel. Dat noemt men ook wek leedvermaak.

Toegevoegd na 28 minuten:
wek=wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lach altijd om typfauten en grammamaticafoeten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongevoelig ben ik niet, ik doe juist veel dingen voor andere om ze blij te maken en ga juist regelmatig confrontaties uit de weg om mensen niet te kwetsen. Ook denk ik vaak voor andere en ben ik bang dat ik iemand verdrietig maak of teleurgesteld.
Normaal is pas normaal als iedereen het lijkt te doen, maar het lijken, is een persoonlijke bevinding dat het zo is. Abnormaal is apart, je merkt dat je het ben als je onderscheid zoekt, en verschil van jou humor ten opzichte van de rest vindt.

Aan jou de proef, om dezelfde soort humor uit te testen op iemand anders dan je broer. Het is sowieso aparte humor, als je grappen en grollen maakt met iemand die je goed kent, want die begrijpen heel goed wat je bedoeld, en je groeit er ook mee op. Ik zelf lach met mijn zus over dingen, die andere mensen niet snappen, dit heb ik uitgetest en zo ben ik er achter gekomen. Het is aparte humor.

Dat soort humor waar je over praat lijkt veel op sadistische humor, misschien licht cynisch, maar type humor is een opvatting van mensen, humor slaat ook aan op een ander of niet, en daardoor geven mensen hun opvatting waarmee ze het kunnen bestemplen, vooral als ze d'r niet om kunnen lachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is leedvermaak... lol om het leed van een ander. Sommige mensen lachen om domme dingen die mensen doen (funniest homevideo's), anderen hebben dat dan ook bij ziektes etc.
Ik ken iemand, die in een deuk lag toen ze zag, dat een hond werd aangereden. Dol op dieren....ze begreep er zelf ook helemaal niks van. Misschien is dat bij sommigen ook een reactie, omdat het TE erg is wat er gebeurt of wordt gezegd. Er zijn mensen, die bij een begrafenis tijdens het condoleren totaal in de slappe lach schieten. Ik denk, dat het ook een soort van zenuwtrek is: té gespannen en die spanning moet eruit: in huilen of in lachen.....
Ik denk, dat het dus in bepaald gevallen niks met humor te maken heeft, noch met "slechtheid".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal! Het is meer van: Als ik hier maar niet om ga lachen nu..en dan gebeurt het en word ik melig. Voorral met me broertje, we horen samen een vriend zeggen: Me opa was ook blind, tuurlijk is dat erg...maar we keken elkaar in een fractie van een seconde aan en lagen allebei al dubbel. Toen zei die vriend wat is er? zei ik maar da tik om me broers kop moest laggen...want ik snap dat het lullig isi en ik vraag me ook af hoezo doe ik dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het misschien onzekerheid?
Heb je het trouwens ook als je alleen bent (zonder iemand in de buurt die je goed kent bedoel ik) en je zou horen "mijn opa was ook blind"?
Ik herken het ook hoor, soms. Onbegrijpelijk vind ik dat dan van mezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We denken weer in dezelfde richting Wen :)
+1
Dat heet leedvermaak en is tot op zekere hoogte normaal. Leedvermaak is een verschijnsel waarbij men het leed van een ander als humoristisch ervaart. Het algemeen voorkomen van dit verschijnsel is van alle tijden. Televisieprogramma's als De Leukste Thuis en America's Funniest Home Videos spelen vaak in op dit sentiment door filmpjes te vertonen van pijnlijke incidenten, waar iedereen van in een deuk ligt.

Maar ook nog lachen als iemand heel ziek is of lachen met mensen die verdriet hebben, dat is niet meer normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik zie het ;-) +
normaal is een relatief begrip wat ergens aan gestaafd is (normen, waarden, het meest gangbare etc)

lachen associeert met met pret en humor, maar natuurlijk is dat niet per definitie het geval.
mensen kunnen in alle situaties lachen, daarmee wil het nog niet zeggen dat je zulk nieuws humoristisch of grappig vind natuurlijk.

ook niet als je het zelf zo omschrijft want er zijn meer opties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of leedvermaak geoorloofd is is sterk gerelateerd aan de omstandigheden.
Ik heb ooit iets gelezen van een antropoloog die een bergvolk in Afrika bestudeerde en daar werd enorm gelachen als een oud vrouwtje ten val kwam of een jongen uit een hoge boom viel; het volk had zo weinig te eten dat het verongelukken van een stamgenoot werd verwelkomd.
Je kunt je ook voorstellen dat in geval van oorlog het geoorloofd is te lachen als de vijand iets ergs overkomt.
Al met al zegt het lachen om een anders ongeluk meer over je slechte omstandigheden (b.v. in relationeel opzicht) dan je lief is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat je thuis met je broer die grappen altijd maakt, ben je ze gewoon gaan vinden. Maar, thuis met je broer is wel iets heel anders dan in de echte wereld. Lachen om wat iemand overkomen is, is ook iets heel anders dan lachen waar die persoon zelf bij staat. Als je thuis altijd op je bed staat te springen, dan betekent dat nog niet dat je ook zomaar bij andere mensen thuis op hun bed kunt gaan springen. Die zullen dat echt niet begrijpen en je zult ze er zeker mee kwetsen. Ik denk dat je dit wel kan begrijpen. Zo is het ook met jouw lachen. Wat je thuis doet kwetst niemand, want "wat niet weet, wat niet deert". Ik denk dat je begint te lachen omdat je jezelf geen houding weet te geven, maar dit is inderdaad erg kwetsend en je kunt er grote problemen door krijgen.