als ik me depressief voel waar kan ik dan het beste heen ?

ik wil er niet met mijn ouders over praten en mijn vrienden zijn intolerant op dit gebied maar ben heel erg indewaar en voel me erg down waar kan ik dan heen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen ik een erge depressie had , pakte ik ondanks mijn tegenzin , de fiets en ging ongeveer 1 uur fietsen, de natuur in , rustige wegen en weggetjes , vaak zag ik niet eens wat er te zien was , ik fietste maar , keek niet op of om, maar enkel die frisse lucht en eventjes er uit zijn deed me erg goed
Ik wilde ook niemand mee hebben , ik moest gewoon alleen zijn , (had enorm veel verdriet door overlijden moeder) ik gebruikte wel anti-depressiva , stond wel onder goede controle van de huisarts en na anderhalf jaar krabbelde ik langzaam weer op en voelde heel langzaam dat ik weer iets mooi's zag.
Voor die tijd was niets mooi , niets leuk , afschuwelijk gevoel geeft dat, het maakte mij ook angstig , bang dat ik dat gevoelslevens voor altijd kwijt zou zijn.
Het is wel een heel proces, wat echt niet 1 2 3 over is als je het goed te pakken hebt.
Maar ga wel naar de huisarts en leg die het voor dat je er niet over wil praten met je ouders en vrienden , het is natuurlijk een eigen keuze van je, maar besef wel als je niets tegen je ouders zegt, dat zij er ook geen rekening mee houden, zij weten het immers ook niet , en dat kan wel nadelig naar jou toe werken
Als het enigzins wel mogelijk is om je ouders toch iets erover te vertellen dat je je eigen gewoon niet lekker voelt en dat je denkt dat je wat overspannen/depressief voelt kunnen zij misschien je wat ondersteuning geven en begrip op brengen waarom je de laatste tijd zo " vreemd" doet .
Vaak ben je wat stiller of oppervlakkig in je antwoorden, zodat zij best al wat opmerken bij jou, maar dit nog niet zeggen.
Dus denk daar even over na of het toch misschien beter is om er wel wat over te zeggen tegen je ouders.
Anders ga zo snel mogelijk naar je huisarts, het is echt geen schande .
Sterkte ermee

Antwoorden (8)

Je kan morgen contact opnemen met je huisarts, deze kan je verder helpen. Misschien kan je terecht bij een vertrouwenspersoon/mentor op school (als je daar nog op zit) en waar ik zelf veel aan heb gehad is lotgenotencontact. Ik ben lid geweest van een site voor lotgenoten en heb veel steun van gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel de kindertelefoon, of kijk/lees op hun site.
De kindertelefoon is er niet alleen voor kinderen, ook voor jongeren van jouw leeftijd. Zij kunnen je helpen (anoniem) om een goede oplossing te zoeken, Sterkte
11 jaar geleden
Bij sommigen helpt in de natuur zijn al, en sporten ook(ik zeg het er toch maar bij). Ik denk dat je een plek moet zoeken waar je je veilig voelt. Bibliotheek om rustig te lezen, een vlindertuin of zelfs een schommel(dat is meer voor de plezier dan). Misschien winkels zoeken die spullen verkopen dat bij je hobby past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo. Wat naar. In ieder geval kun je bv met stichting Mee praten. En wat de andere vertelde over Natuur mee eens je kan ook bv proberen om vrijwillgerswerk te doen met andere mensen het is maar een idee maar kan zo helpen sterktr elk geval
11 jaar geleden
Depressiviteit heeft twee mogelijke oorzaken: van buiten komend of van binnen zittend. De van buiten komende oorzaak gaat voorbij. Vaak is dat iets dat je hebt meegemaakt en waar je neerslachtig van wordt. Vaak helpt praten met een goede vriend of vriendin dan het beste.

De van binnen zittende oorzaken zijn ernstiger. Ze houden langer aan de van buiten komende depressie's.

Alleen jij weet wat de oorsprong van je depressieve gevoelens zijn. Alleen jij weet dus ook of je voor een verwijzing voor een psychiater (want dat is toch echt wel nodig bij een in je hoofd zittende depressie) naar de huisarts zult moeten gaan of dat een gesprek met een vriend of vriendin (of een psycholoog want daar heb je geen verwijzing voor nodig) voldoende is.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst in een tropisch zwembad met bubbelbaden ontspannen.
Daarna in de sauna ontgiften.
Vervolgens nog een ontspannende massage.

Daarna kun je het beste naar een schoon bed in een zuurstofrijke omgeving. Raam open dus...

Je kunt er dus niet met je ouders en vrienden over praten, maar dat hoeft geen nadeel te zijn. Nu zul je aan je eigen kracht moeten werken. Anderen lossen jouw problemen niet op.

Dus, ontspannen, los laten, energie weer opladen, en werken aan jezelf.

Misschien makkelijk gezegd, maar met thuis in de put blijven zitten kom je er niet uit.

Let ook eens op je voeding!
Leef jij op voeding of vulling?

Je zult vast begrijpen dat de vulling van een snackbar je niet de voedingsstoffen zal geven welke je hersens nodig hebben, om depressiviteit te kunnen overwinnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals eerder gezegd, is je huisarts één van de belangrijkste personen die je kunt (lees moet) inschakelen. Deze kan je naar de juiste instanties doorsturen. Ook is deze in staat om eventueel zelf al de eerste hulp te bieden en je je gevoelens te laten ventileren.

Waar je daarnaast ook naar kan kijken is of er iemand anders in je familie is die je in vertrouwen kunt nemen (broers, zussen, tantes, ooms, neven, nichten, opa's, oma's etc.) Hiermee zorg je ervoor dat je in een erg depressieve bui altijd iemand kunt bellen die hetzij je erdoor heen kunt praten danwel met wie je over koetjes en kalfjes kunt praten om er zo uit te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mevr. Lyubomirsky heeft het boek 'De maakbaarheid van het geluk. Een wetenschappelijke benadering voor een gelukkig leven.’ Wellicht zou het lezen hiervan kunnen helpen.

Verder hoort depressie bij het leven. Je kunt het wel reduceren. Maar niet iedereen zal daarin slagen.

In ieder geval altijd in gesprek gaan met een psycholoog. De huisarts moet je dan verwijzen.