Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan je gemakkelijk van stress afkomen?

Ik heb heel erg stress vanwege school, maar ik heb weinig tijd om hier iets aan te doen. Ik heb al verschillende dingen gelezen die helpen tegen stress, zoals afleiding zoeken, letten op je ademhaling, gaan sporten..
Helaas werken deze dingen niet bij mij, en ik heb er heel veel last van. Ik heb last van hartkloppingen, geen trek en een onrustig gevoel in mijn buik.

Heeft iemand hier ervaring mee, en weet goede tips die niet te veel tijd kosten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat voor mij heeft geholpen, is ontspanningsoefeningen doen. Ik noem het zo, anderen noemen het mediteren. Je gaat dan ergens zitten waar je je makkelijk kan afsluiten van de omgeving (hoeft niet doodstil te zijn, maar voor de tv die aanstaat is wat lastig). Je doet je ogen dicht en gaat luisteren naar je ademhaling. Niet proberen die ademhaling te sturen - nee, gewoon luisteren. Probeer je gedachten daar bij te houden. Als je merkt dat je toch aan andere dingen gaat denken, is dat niet erg, maar breng gewoon rustig je aandacht terug bij je ademhaling. In het begin zal je ademhaling misschien sneller gaan, misschien blijft dat zelfs zo. Gewoon laten gaan, is niet erg. Dan kan je een bodyscan gaan doen. Ik kan het hier allemaal uitleggen, maar heb het niet zelf bedacht. Als je er op googlet, vind je genoeg dingen hierover om je erbij te helpen. Geluidsfragmenten, tips. Ik vond het zelf aanvankelijk wat zweverig - ieder zijn smaak - maar eigenlijk is het heel concreet. Je gaat 'uit je hoofd en in je lichaam'. Je zorgt ervoor dat je voor een paar minuten (of een half uur, of hoe lang je ook lukt) je gedachten tot rust brengt, in het 'hier en nu' bent (en niet bij het schoolexamen/tentamen van volgende week, niet bij je slechte studiehouding van gisteren, gewoon, op die stoel, op dat moment, met niks anders dan daar zitten). Je zegt dat het 'letten op je ademhaling' niet lukt; het kan helpen als iemand tegen je zegt dat je het moet doen. Daar zijn dus geluidsfragmenten voor. Misschien word je in het begin een beetje lacherig (ik wel), maar bij mij heeft het in ieder geval redelijk gewerkt. Als je dit elke dag doet, word je er steeds beter in en krijg je er echt rust van. Het valt ook wel onder mindfulness - als je daar op googlet, vind je legio tips. Haal daar uit wat jou aanspreekt. Ik hoop dat het je helpt. Je kan het bijvoorbeeld ook doen vlak voor een toets, gewoon in het klaslokaal. Even je ogen dicht (of open, als dat lukt), en je aandacht bij je ademhaling brengen. Niet denken aan dat je misschien straks een antwoord niet weet, niet denken aan dat je misschien eerder had moeten beginnen met leren; gewoon hier en nu zijn. En dan knallen, natuurlijk. En vergeet niet even alles af te zeggen wat je af wil zeggen. Dan maar even minder met vrienden afspreken, sporten, dingen organiseren enzovoorts. Dat komt wel weer als je wat tot rust gekomen bent.

Bronnen:
http://www.paniekstoornis.com/ZELFHULP/Ont...

Je wilt alles vlug, vlug. Weinig tijd. De school is kennelijk niet het enige wat je stress oplevert. Vraag jezelf eens RUSTIG af of dit schooltype wel goed voor je is. Streef je naar hogere cijfers dan je aankunt? Is dat voor alle vakken zo? Moet/wil te te veel tijd aan je huiswerk besteden? Ga bij jezelf te rade.

Poe, lastig. Wanneer je stress niet meer goed aankunt, zijn er twee dingen die je kunt doen: de stress verminderen, of je draagkracht vergroten. Als dat eerste zo snel niet gaat lukken, zul je het tweede moeten doen. Dingen die altijd toepasbaar zijn: voldoende slapen, regelmatig en gezond eten, en in beweging blijven. Als je geen zin/tijd hebt om naar een sportclub of sportschool te gaan, zorg dan dat je in elk geval de fiets neemt in plaats van de bus, dat je waar mogelijk gaat lopen in plaats van fietsen, de trap neemt in plaats van de lift, en liefst dagelijks nog even een rondje wandelt, waarbij je stevig doorstapt. Even een kwartiertje wandelen voordat je naar bed gaat, kan bovendien helpen om je 'hoofd leeg' te maken, wat stress vermindert en waardoor je beter slaapt. Ga niet urenlang aan hetzelfde werk zitten, maar stel een tijd vast. Na afloop van die tijd ben je klaar. Probeer de dingen waarover je stresst, wat los te laten. Doe wat je kunt, als het dan niet lukt: jammer dan. Dan doe je het over, of probeer je iets anders. Je zou wat meditatie-oefeningen kunnen opzoeken op internet, waarbij je leert je te ontspannen. Praat vooral ook over datgene wat je bezighoudt met mensen in je omgeving, dat lucht op, en bovendien kunnen zij je wellicht helpen wat meer te relativeren. Tenslotte: het is lastig om dit zo via internet in te schatten, maar je zegt dat je er "heel veel" last van hebt, en dat je allerlei klachten hebt, zoals hartkloppingen. Ga daarom eens langs bij je huisarts. Een mens kan niet eindeloos onder spanning staan, en jouw lijf begint al flink aan te geven dat het teveel aan het worden is. Je moet natuurlijk voorkomen dat je écht onderuit gaat. Misschien helpt het al om even een paar gesprekken te hebben met je huisarts, met iemand van het maatschappelijk werk, of met een psycholoog. Zeg niet te lang tegen jezelf dat je daar geen tijd voor hebt, want ons lijf heeft zo haar eigen manieren om duidelijk te maken dat het teveel is, en op den duur zul je dat niet meer kunnen negeren. Als je er op tijd bij bent, kan het zijn dat je met twee relativerende gesprekken of een klein stapje terug al geholpen bent, terwijl je misschien wel tien stappen terug moet als je wacht totdat het echt misgaat. Zorg dus goed voor jezelf, en ga gewoon eens langs bij je huisarts. Misschien valt het mee, maar het kan nooit kwaad om de mening van een professional te horen over hoe jij op dit moment de stress al dan niet 'handelt'.

Je schrijft jammer genoeg niet waarom je stress ervaart door je school. Zet eens voor jezelf op een rijtje wat jou precies stress oplevert en of er ook mogelijke oplossingen zijn te bedenken. Wees creatief. Ik neem aan dat je tijd maakt voor je huiswerk etc. Ruim ook tijd in voor jezelf, dat is heel belangrijk. Gun jezelf de tijd, er is heus een half uur per dag of zo vrij te maken. Het is ook heel belangrijk om even naar de huisarts te gaan, omdat je een paar klachten omschrijft die ook een lichamelijke oorzaak kunnen hebben (hartkloppingen en geen eetlust). Praat over je stressgevoelens, bijv. met een vriendin of iemand anders die je vertrouwt, lucht je hart. Dat helpt, blijf er niet mee rondlopen. Tot slot nog een leuke website voor jou: http://www.sochicken.nl/jezelf/in_4_stappen_snel_ontstressen.html Succes!

Houd je wijsvingers en middelvingers naast elkaar, en leg ze net boven het midden van je wenkbrauwen op je voorhoofd. Schuif ze dan iets omhoog tot je op een soort knobbeltjes komt. Laat ze daar even liggen met hele lichte druk. Dit zijn je zogenaamde stressknobbels. Dit komt uit de kinesiologie. En adem door je buik. Als je inademt zet je buik uit. Als je uitademt trekt je buik in. Toegevoegd na 8 minuten: Nog iets, doe een test voor hooggevoeligheid voor jezelf. Je kunt die vinden in boeken of via internet. 20% van de bevolking is hooggevoelig of hoogsensitief en ervaart stress door gevoelens die van buitenaf komen. Bijvoorbeeld de zenuwen van verschillende leerlingen uit jouw klas tijdens een proefwerk, die jij werkelijk voelt. Die jij opneemt als zijnde de jouwe. Ben je hooggevoelig, lees er dan meer over. Het zal je helpen ermee om te gaan en rustiger te worden.

Ik heb hier zelf ook lange tijd last van gehad. Tot ik er echt mee klaar was. Ik heb zelf een cursus gevolgd. Die duurt wel een week of 6 maar helpt nu al voor maanden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100