Kan ik op basis van mijn verhaal een uitkering krijgen?

Ik ben 23 jaar en heb sinds mijn 19e mentale klachten. Sinsdien heb ik wel 2 studies geprobeerd en ook 2 jaar lang onafgebroken, zonder vakantiedagen, gewerkt.

Ik ben nu ongeveer 1,5 jaar gestopt met werken omdat de mentale klachten te erg werden. Ik word constant van het kastje naar de muur gestuurd (al 3 jaar) voor behandelingen maar blijf doorgestuurd worden en op wachtlijsten te staan. Inmiddels ben ik door mijn geld heen en heb een lening afgesloten bij een vriend om te beginnen aan mijn studie, die ik al na 1 week heb moeten opgeven omdat ik me gewoon niet kan concentreren. Ik sta nu op een wachtlijst voor 1 jaar om opgenomen te worden voor mijn angst, dwang, depressie en bdd.

Kan ik op basis hiervan een uitkering krijgen? En zo ja hoeveel? Ik kan nu namelijk helemaal niks meer. Ik zou graag nog 5x per week naar de sportschool willen, streamen op netflix en af en toe iets kopen (wat ik eigenlijk ook al 1 jaar niet heb gedaan).

En om nog een stap verder te gaan: kan ik een schadevergoeding krijgen van de overheid/ggz omdat ik zolang moet wachten en vaak aan mijn lot wordt overgelaten. Ik weet dat het voor veel mensen als extreem wordt bevonden maar ik zit al zo lang in een klote situatie en heb nog geen jeugd gehad. Ik ben al jaren ongelukkig en de juiste hulp blijft uit. Ik heb ook erg veel mentale klachten die niet verholpen kunnen worden door doktoren en waar ik zelf ook duizenden euros aan middeltjes heb uitgeveven die zouden werken.

Bedankt

9 maanden geleden
in: Psyche
tinus1969
9 maanden geleden
Woon je alleen?
tinus1969
9 maanden geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wajong/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-wajong

Antwoorden (1)

Ik heb ook in een vergelijkbare situatie gezeten. De essentie is dat je in ander vaarwater terecht moet zien te komen. Hoe je dat voor elkaar krijgt is echt heel erg persoonlijk, een goede hulpverlener, in jouw geval denk ik een psycholoog, kan daar heel erg goed bij helpen.

Ieder mens in Nederland heeft recht op een bestaansminimum, dit krijg je in de vorm van een bijstandsuitkering welke je bij jouw gemeente aanvraagt. Wellicht heb je ook recht op huur- en of zorgtoeslag. Mijn advies is om bij deze financiële en juridische zaken hulp te vragen bij een sociale raadsman of raadsvrouw. Deze kan je hier vinden. https://www.sociaalwerknederland.nl/sociaal-raadslieden.

Sterkte en succes!
9 maanden geleden