Angst, maar wat is dit precies geweest?

Ik heb een x heel extreme angst gehad voor niets specifieks, eigenlijk gewoon voor alles.
Het begon er al mee dat ik bang was om weg te gaan van huis, maar dat toch gedaan en uiteindelijk ging het goed.
Toen ik thuis kwam raakte ik echter helemaal in paniek, zonder aanwijsbare reden.
De angst ging zelfs zo ver dat ik niet meer kon eten, ik had absoluut geen behoefte aan eten, ik kreeg gewoon niks weg. Ik durfde ook niet meer op de computer, durfde geen film te kijken, niets kon mij afleiden. Het enige wat ik deed was heel de dag op bed liggen.
Waar ik precies bang voor was kan ik nog steeds niet omschrijven..het leek wel alsof ik in een roes leefde.
Het heeft een paar dagen geduurd en uiteindelijk kreeg ik valium. Dat heeft me er vanaf geholpen en toen kon ik ook weer eten, durfde ik ook weer contact te zoeken met anderen enz.
Het kan ook te maken hebben gehad met overstap van Cymbalta naar Prozac, en waarschijnlijk was mijn prozac dosering te hoog, maar het lijkt me niet dat dat alles heeft veroorzaakt.
Vraag me nog steeds vaak af wat dit nou is geweest, of er een naam voor is. Extreme angst dat je echt niets meer kunt/niets meer durft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook meegemaakt met verandering van anti depressiva. Het ene middel werkt op net wat andere receptoren in de hersenen dan de andere. Je kan hierdoor flink van slag raken tijdens het wisselen.

Het beste antwoord

Het lijkt mij te maken te hebben gehad met de overstap van de medicatie, ook omdat ik begrijp uit je tekst, dat die angsten in die periode plaats hadden en weer weg zijn gegaan. Je schrijft na gebruik van valium, maar misschien heeft het aanpassen van de dosering van de prozac ook geholpen?
Dit vind ik overigens wel een vraag voor je behandelend arts: die kan je met zijn/haar deskundigheid veel beter antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje :-)

Andere antwoorden (2)

Dit klinkt als een (lichte) vorm van een psychose. Je geeft aan dat je al Prozac gebruikte. Neem deze klachten heel serieus en ik adviseer je met klem om er over te praten met een dokter of psycholoog.

Er zijn tegenwoordig hele goede medicijnen om deze angs-gevoelens te onderdrukken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar een psychose is toch dat je dingen ziet die er niet zijn? En stemmen hoort etc?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, wat jij aangeeft is ook een vorm van psychose. Maar de term psychose is heel breed. Ik ben er vrij zeker van dat de klachten die de "vrager" aangeeft ook een vorm hiervan is. voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mm,maar steeds als ik op google zoek naar psychose, komen wanen en hallucinaties toch wel duidelijk naar voren.
Alhoewel ik het ergens ook wel kan voorstellen, dat dit iets te maken kan hebben met psychose.. Ik heb nl wel een gevoeligheid om psychoses te ontwikkelen..
Maar het punt is, het was niet dat ik paranoia was of zo, ik was gewoon HEEL erg bang, ik denk dat er iets ergs zou gaan gebeuren of zo, ik kan het niet goed omschrijven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Angst is geen psychose.....ik ben bang voor spinnen maar als ik een spin voel en mijn keel slaat dicht heb ik toch geen psychose? Als dat wel zo was zou half Nederland eens naar de psychiater moeten....of eerlijk gezegd heel Nederland want wat denk je van angst voor krokodillen en tijgers?
Angst is de natuurlijke reactie van je lichaam en geest op dreigend gevaar. Dat kan een gevaar van buitenaf zijn, bijvoorbeeld een auto die met hoge snelheid op je afkomt als je een straat aan het oversteken bent, maar ook een gevaar vanuit jezelf. Faalangst is daar een goed voorbeeld van, maar je kunt ook denken aan de angst voor spinnen of aan kinderen die bang zijn voor het donker.

Angst heeft in principe een heel belangrijke functie. Het is een signaal van je lichaam dat je in beweging moet komen om het gevaar te bestrijden of juist te ontlopen. Angst uit zich dus in de zogeheten vecht-of-vluchtreactie. In feite is angst een golf van energie die door je lichaam gaat, bedoeld om je voor te bereiden op één van die twee reacties.

Angst is er in allerlei soorten en maten. Gezonde spanning voor een presentatie is prima, maar als je nachten wakker ligt omdat je over drie dagen weer een autorijles hebt, wordt het wat anders. Als angst je dagelijks leven gaat beïnvloeden, is het tijd om actie te ondernemen.