Wat doet een SPV'er wat een psycholoog/psychiater niet doet?

Het verschil tussen een psycholoog en een psychiater heb ik al kunnen lezen, maar het verschil tussen een Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige (SPV'er) en een psycholoog of psychiater kan ik nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
19.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spv doet meer praktische dingen. Bv regelmatig (of altijd) een thuisbezoek, situaties oefenen met patienten, truukjes aanleren om bepaald gedrag te hanteren, medicijnen toedienen, letten op inname van medicijnen.
Dit zijn dingen die een loog niet doet.
Een loog is meer om te praten, zodoende zicht krijgen op denken en gedrag.
Dit in aanvulling op de antwoorden.

Het beste antwoord

Een SPV doet voor een deel dingen die een psycholoog of psychiater ook doet: intakes uitvoeren, patiënten begeleiden, en ook allerlei vormen van gesprekstherapie kunnen door een SPV worden ingezet.

Verschil is meestal voor de plaats waar iemand werkt, alsook de plaats in een organisatie. In de meeste GGZ-instellingen is de psychiater altijd de hoofdbehandelaar, en werken psycholoog, SPV en ook andere therapeuten onder leiding van de psychiater. Er is wel een beetje een verschuiving dat ook GZ- of klinisch psychologen vaker hoofdbehandelaar zijn, maar vanouds is dit een psychiater. Dat is dus een belangrijk verschil van een SPV met de psychiater.

SPV is verder vaak werkzaam in de crisiszorg en in de maatschappelijke zorg, zoals bij de GGD of bij instellingen voor verslavingszorg of bemoeizorg. Als bepaalde instellingen ook zorgverleners huisbezoeken laten afleggen, is dat meestal een SPV, en geen psycholoog of psychiater.

Verder is de SPV vaak gericht op de context, en vrij praktisch het functioneren van een (vaak langdurig en ernstig) psychiatrisch patiënt in bijvoorbeeld zijn gezin. Dus een SPV zal vaker proberen met de hele familie samen te praten over hoe iemand met een psychiatrisch probleem het beste begeleid kan worden, terwijl zowel een psycholoog als psychiater vaak (maar niet altijd) wat meer bezig zijn met individuele therapievormen. Vaak zal een SPV mensen begeleiden met ernstige en chronische psychiatrische ziektebeelden die een manier moeten vinden waarop ze zo goed mogelijk kunnen blijven functioneren, terwijl een psycholoog of psychiater meer gericht is op het verbeteren van symptomen of het verhélpen van een probleem.

Maar dat is een beetje zwart-wit, want een SPV kan ook individuele therapiegesprekken doen, en bij sommige GGZ-instellingen is een SPV werkzaam in bijvoorbeeld de intakeprocedures of de behandeling van allerlei patiënten, dus niet alleen de patiënten met langdurige of complexe problematiek. Het hangt dus vooral af van waar iemand werkzaam is, en welke specifieke deskundigheid iemand in huis heeft. Datzelfde geldt trouwens voor een psycholoog, een basispsycholoog kan bijvoorbeeld nooit hoofdbehandelaar zijn, terwijl een GZ- of klinisch psycholoog veel beter en breder geschoold is op klinisch gebied, en regelmatig optreedt als hoofdbehandelaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
zie motivatie onder Martine's antwoord.

Andere antwoorden (1)

Met een psycholoog bespreek je je problemen op een dieper niveau.
De spv kan ingezet worden bij praktische begeleiding.
Bv als je pleinvrees hebt bespreek je dat met je loog en kun je op zoek gaan naar de achtergrond ervan.
Mef de spv kun je oefenen om naaf buiten te gaan en zo je wereld weer wat groter te maken.
Het probleem bespreek je met de spv slecht oppervlakkig. Zij is ook niet eindverantwoordelijk voor je behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SPV kan wel degelijk hoofdbehandelaar zijn, en mag/kan ook DBC's openen en sluiten, voor zover tenminste de diagnostiek en behandeling vooral op zijn/haar eigen vakgebied ligt. Meestal is een SPV medebehandelaar, dat klopt. Maar er zijn instellingen waar een SPV standaard de intakegesprekken doet, en soms ook (grote delen van) de behandeling. Dan bespreek je je problemen echt niet alleen maar oppervlakkig, hoop ik. Ik ken instanties waar een psycholoog medebehandelaar is onder de SPV als hoofdbehandelaar, omdat de SPV een BIG-inschrijving heeft. De psycholoog daar heeft de GZ opleiding niet gedaan, en kan zich dus niet inschrijven in het BIG-register. De verschillen zijn m.i. dus wat genuanceerder dan zoals je ze hier beschrijft. Het maakt ook nogal uit of een psycholoog al dan niet de GZ-opleiding heeft gedaan, en of de SPV bepaalde specifieke deskundigheid of accreditaties heeft. Maar het is vooral de instelling die bepaalt welke taken de diverse behandelaars precies hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien heel dom, maar ik ken al die afkortingen (DBC, BIG etc). niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh sorry. Nee, is niet dom, dat ligt aan mij. Ik verval soms te snel in jargon, of veronderstel te snel bepaalde voorkennis. Mijn excuus. DBC staat voor diagnose behandelcombinatie. Dat heeft vooral te maken met de manier waarop zorgverleners declareren bij zorgverzekeraars. Om een behandeling te kúnnen declareren, moet een DBC geopend worden. Als dus een SPV géén DBC zou mogen openen en sluiten, kan hij/zij niet zelfstandig patiënten zien, omdat er dan altijd een hoofdbehandelaar zou moeten zijn die dit kan doen. Het feit dus dat tot op zekere hoogte een SPV zelfstandig DBC's opent en sluit (dus zeg maar het financiële deel van een patiëntendossier in orde maakt) betekent dat een SPV wel degelijk hoofdbehandelaar kan zijn. En op sommige plekken is dat ook zo. BIG is de registratie van zorgverleners in Nederland. Staat voor beroepen individuele gezondheidszorg. Een arts, verpleegkundige of andere zorgverlener moet BIG-geregistreerd zijn om in Nederland te mogen werken in zijn of haar vakgebied. Een SPV staat ingeschreven in het BIG-register omdat hij/zij verpleegkundige is, maar een psycholoog kan zich pas inschrijven in het BIG-register wanneer hij de aanvullende opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog (GZ-psycholoog) heeft gedaan. Dus iemand die alleen maar vier jaar psychologie heeft gestudeerd, kan zich niet inschrijven in het BIG-register, en daarom in principe ook geen hoofdbehandelaar zijn, omdat dan bijvoorbeeld de behandeling ook niet vergoed zal worden door een zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psycholoog heeft psychologie gestudeerd en mag en kan dus op een dieper nivo de klachten bespreken met de client.
Een spv heeft een hbp opleiding psychiatrische verpleegkunde gedaan en communiceert op een ander nivo met de client. Zij is meer praktisch gericht. Dit is in basis het verschil tussen beide. Het klopt dat ik mijn antwoord eenvoudig heb gehouden. Anders zou ik in hh vallen van het eerste antwoord, dus ik heb het bewust simpel gehouden, waar in essentie het verschil in zit. Het klopt dat spv ook intakes kan doen. Een dbc stárten wordt lastig als er nog geen diagnose is, die moet gesteld worden door de psychiater of in sommige gevallen de psycholoog. Wb de eindverantwoordelijkheid van een behandeling weet ik dat bij mijn ggz instelling dat nooit een spv is, maar een kennis van mij heeft wel een spv als eerste aanspreekpunt. Ik meen dat die ook verantwoordelijk is maar dat weet ik niet zeker. Andere instelling. Anyway, mijn antwoord is kort en eenvoudig zonder vaktaal. Het eerste antwoord is nauwkeuriger, ingewikkelder en met vakjargon. Ik hoop dat de vraagsteller door beide antwoorden het verschil begrijpt tussen loog en spv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met je eens dat de begeleiding door een SPV meer praktisch is, maar een psycholoog zónder GZ opleiding kan en mag echt veel minder zelfstandig handelen dan een SPV. En zoals gezegd kan een basispsycholoog geen eens BIG-geregistreerd zijn. Met echt alléén de 4-jarige opleiding psychologie bespreek je echt niet de klachten "op dieper niveau". Het zal je tegenvallen hoe weinig gespreksvoering er wordt gegeven tijdens de studie psychologie. Iemand die een onderzoeksmaster kiest en daarmee tijdens de stage geen klinische ervaring opdoet, kan niet zomaar met patiënten werken. Daarom is het veel meer afhankelijk van iemands ervaringen en vervolgopleidingen dan van de vraag of iemand psycholoog of SPV is. Verder zal bij een grote GGZ-instelling inderdaad nooit een SPV eindverantwoordelijk zijn, simpelweg omdat daar ook psychiaters werkzaam zijn. Er zijn echter ook constructies waarbij een SPV wel degelijk hoofdbehandelaar is. Een DBC openen kan en mag een SPV ook in bepaalde gevallen, vaak is dan een diagnose allang bekend en zoekt iemand opnieuw hulp na een bepaalde tijd, of ligt de hulpvraag op het niveau van functioneren en werkt de SPV met een sociaal psychiatrische werkdiagnose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wederom heb je gelijk, Lies. Maar ik denk dat je het een beetje ingewikkeld maakt voor een leek.
Ik denk dat vraagsteller een gz-psycholoog bedoeld zoals 'we' die in de regel kennen en niet iemand die gewoon de (vrijgevestigde) titel draagt.
Wat jij typt klopt allemaal, maar je maakt het zo ingewikkeld! :-)
Ik snap het wel, en het klopt ook wat je zegt, maar de vraag is zo simpel.
Wat doet een spv wat een loog niet doet.
Opleiding, registratie, ervaring, allemaal informatie, maar maakt het onnodig ingewikkeld.
Maar again, als de vraagsteller maaf een antwoord krijgt waar ze wat aan heeft.
Kristal
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het antwoord van Lies juist helder en genuanceerd. Ik ben een volledige leek op dit gebied maar als de afkortingen opgehelderd zijn kan ik het goed volgen.
En leer ik er weer wat van.