Hoe weet ik of ik wel de goeie diagnose heb gekregen?

Ik heb een beetje het idee mijn psycholoog en die hele instelling niet echt zo professioneel is en ik heb de diagnose borderline gekregen en nu begin ik me af te vragen of ze mij die eigenlijk wel terecht gegeven hebben. Hoe weet ik of het wel echt terecht is?

Toegevoegd na 32 minuten:
En kan ik ook ergens op internet zien of de ggz waarbij ik zit wel echt goed is, weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen, maar er bestaan vaak wel van die lijstjes waar alle gespecialiceerde instellingen in staan, die wel echt goed zijn en niet zomaar wat doen zonder goede papiertjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verberg het erg goed, dus anderen merken het niet altijd aan me. Bijv. soms zijn er anderen bij op het moment ik boos word en omdat er anderen zijn, doe ik alsof er niks aan de hand is, maar als ik alleen ben, komt alles er uit. Dus veel hebben het niet echt door ik het heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je zelf zo goed kent, waarom loop je dan bij een psycholoog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook en ik ben ook een ster in de pipo uithangen! Daar zijn borderliners heel goed in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik zulke dingen eerst niet doorhad. Ik begin de laatste tijd een beetje door te krijgen waarom ik bepaalde dingen doe. Nu zulke dingen dus alleen nog veranderen. Dus zorgen ik rustig kan blijven en me kan uiten waar anderen bij zijn en eens te kunnen zorgen ik niet zo mega boos word om een klein dingetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anne, ben blij ik niet de enigste ben. Daarom geloven veel me dus ook niet omdat ze mij altijd vrolijk zien, maar als ik eenmaal alleen ben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, maar dan heb je ws wel de goede diagnose... Daarbij, als je al een half jaar in therapie bent geweest en je bent er nog niet klaar voor om er mee te stoppen, dan zullen ze met jou gaan kijken naar een vervolg therapie, in de vorm van verlenging of een anders soort behandeling. Het belangrijkste is dat je er wel zelf mee moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had zelf niks te zeggen en ze kwam er zelf opeens mee dat de therapie gaat stoppen, omdat ze mij niet verder kan helpen dan ik nu ben. Ze zegt ik borderline heb en ik er niet meer vanaf kan komen, dus meer kan ze niet voor me doen zegt ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is onzin en helemaal na een half jaar therapie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, maar dat is dus ook waarom ik nu zo erg begin te twijfelen aan de deskundigheid van hun en of ze mij wel echt eerlijk de diagnose hebben gegeven, misschien hebben ze het mij wel gewoon ingepraat ofzo of willen ze gewoon hun uurtjes maken en doen ze maar wat.

Antwoorden (8)

vraag aan mensen die je goed kennen, om zich in borderline te verdiepen. En vraag of ze dat in jou herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al geen vertrouwen in je behandelaars hebt kan je beter stoppen met je behandeling en je zelf gaan behandelen.
Voor genezing is vertrouwen in de mensen die je willen helpen een eerste vereiste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nu toe had ik altijd al vertrouwen in ze, tot ik 2weken geleden te horen kreeg het stopt en ik er nog 2x mag komen en ik er dan alleen voor kom te staan. Voor iemand met borderline is een halfjaar therapie hebben veel te kort. De meesten zijn minimaal een jaar bezig.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als ik dat zo lees, dan heb je eerder last van je boosheid dan van een vertrouwensprobleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt mij ook Cryo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ik door mijn boosheid ook minder vertrouwen in haar krijg, maar ook doordat ik aan anderen vertelde het stopt en ik van hun te horen kreeg het daar een slechte bedoeling is enzo. Dus ja..dan ga ik wel erg twijfelen.
Heb je hiervoor testen moeten doen? Er zijn testen d.m.v. vragenlijsten die een psycholoog of psychiater kan afnemen die een behoorlijke betrouwbare uitslag geven.

Als je het niet vertrouwt, vraag dan om een second opinion! Een psycholoog waar jij geen vertrouwen in hebt, zal je niet kunnen helpen! Een goede vertrouwensband is 1 van de eerste belangrijkste stappen in een behandeling en op je weg naar beterschap.
Het is vaak moeilijk om aan te geven dat je liever naar een ander gaat, maar het gaat hier om jou, dus doe het maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je werkelijk borderline hebt dat behoor je te worden door verwezen naar een gespecialiseerd instituut. Een halfjaar behandeling slaat nergens op en een jaar ook niet. Een borderliner heeft meestal de rest van zijn leven medicijnen en begeleiding nodig. Hiermee kan hij of zij de kwaliteit van zijn leven heelveel verbeteren. Het maken en houden van vrienden en relaties wordt hierdoor weer iets aangenamer. naast alle andere vervelende dingen waar een borderliner tegen aanloopt
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is dus ook waarom ik me nu afvraag of die ggz waar ik nu bij zit wel echt zo professioneel is als ze mij nu er gewoon alleen voor laten staan.
ronron1212
13 jaar geleden
Ga terug naar je huisarts en vraag om een verwijzing naar een gespecialiseerde organisatie er zijn er in Nederland een aantal. Onderandere de stichting 40 45 houdt zich hiermee bezig maar zo zijn er meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik zou toch kunnen verwachten van een ggz instelling dat die wel echt weten waar ze mee bezig zijn en niet zomaar stempeltjes uitdelen? Ik heb zoiezo al een afspraak staan vrijdag bij de dokter, dus dan breng ik dit ook naar voren.
ronron1212
13 jaar geleden
Nee dit is geen specialistische organisatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kun je dat vanaf daar zien dan? Ik wil je niet uithoren ofzo, maar ik ben er nogal onzeker over nu, dus daarom vraag ik zoveel.
ronron1212
13 jaar geleden
Ik ben getrouwd geweest met een borderliner 7 jaar lang. Zij wilde niet toegeven aan de diagnose. Heb hier bij de stichting 40 45 een gesprek overgehad. Ik heb jaren lang geprobeerd hun advies te volgen en te proberen haar te helpen. Maar ik heb het niet volg houden ik ben er haast aan onderdoor gegaan. Ben nu na een paarjaar weer een beetje bijgekomen van alle druk en alles
ronron1212
13 jaar geleden
Het heeft niets met jou GGZ te maken. het gaat gewoon een een speciale soort gedragstoornis waar special getrainde specialisten voor zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar ik kan je even niet meer volgen. Eerst zeg je het geen specialistische organisatie is en nu zeg je het niks met mijn ggz te maken heeft. Verwijt je niks hoor, maar het is mij even onduidelijk. Ik snap niet wat je precies bedoelt.
ronron1212
13 jaar geleden
Nogmaals een GGZ is geen gespecialiseerde organisatie voor borderline daar zijn andere organisaties voor opgericht en mensen voor getraind. Een GGZ is een algemene opvang waarveel onderwerpen kunnen worden behandeld. Maar onderandere borderline is een speciale vorm van gedragstoornis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu snap ik het wat beter. Bedankt voor het uitleggen. Maar mag een ggz dan wel die diagnose geven dan of mogen alleen gespecialiseerde organisaties dat doen?
ronron1212
13 jaar geleden
Ja natuurlijk kunnen ze die diagnose stellen het zijn opgeleiden mensen maar dat is nog iets anders dan een goede behandeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu snap ik het, ik ga vrijdag ook naar de dokter en dan ga ik ook vragen om een betere behandeling bij een andere instelling. Ook ga ik mijn huidige psycho vragen om een rapport waar zwart op wit op staat dat ik het heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat net te zoeken naar die stichting 40 45 waar je het over had, ik kom bij allemaal dingen van de 2e wereldoorlog, klopt dat of zit ik verkeerd te zoeken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of ik het nou goed heb begrepen ronron1212
Maar iemand die borderline heeft heeft geen speciale therapie nodig. Ik zit er zelf midden in en daar zitten mensen die verslaafd zijn aan drugs, games en psychose hebben, alles door elkaar heen. Er zijn geen instellingen waar ze speciaal mensen met een borderliner helpen. Borderline valt gewoon onder persoonlijkheids- stoornissen en het is juist van belang met alle soorten mensen de therapie te ondergaan, want de maatschappij heeft niet een soort gezonde mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anne, je bedoelt dus dat ik ook goed zit bij een ggz instelling? Zoals je dus al wel merkt, zit ik nogal te twijfelen aan die van mij of die eigenlijk wel echt goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk zit je daar goed, daarover kan je ook info zoeken op internet. Ik zelf zit bij Mediant, dat is ook een stukje van GGZ. Mediant is (dacht ik) voornamelijk in het oosten van het land. Maar je kan altijd overal dus ook bij je huisarts vragen waar je het beste terecht kan. Als je eenmaal in de molen zit, dan kom je vaak wel goed terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En inter-psy, is die ook goed? Daar zit ik namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om heel eerlijk te zijn heb ik daar nog nooit van gehoord...of bedoel je interne psychiater?
ronron1212
13 jaar geleden
Kijk hier eens na even wat ik in mijn archief weer even vond http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/borderline-persoonlijkheidsstoornis http://www.stichtingborderline.nl/ http://www.borderline-hulpgroep.com/ http://www.psyonline.nl/borderline-persoonlijkheidsstoornis.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was, keek ik even heel goed rond waar dagbehandeling worden gegeven. Als jij de diagnose hebt, dan heb je dat nodig! Waar het ook gegeven word, vanuit GGZ of weet ik hoe het heet, het is erg vermoeiend, moeilijk, en confronterend, maar als je volhoudt heb je er wel degelijk wat aan
Een borderliner vraagt niet zo makkelijk om hulp. Jij doet het wel en stelt de vraag. Ik persoonlijk heb altijd wat moeite met een etiket zoals bv Borderline. Ik heb meer aan de verschijnselen die je laat zien waaruit blijkt dat het lijkt op iets wat ooit in de literatuur omschreven is als borderline. Je kunt een second opinion vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de DSM IV heeft borderline de volgende 9 kenmerken. De diagnose kan gesteld worden als je aan minstens 5 ervan voldoet.

1. De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen.
2. De persoon vertoont een patroon van instabiele en intense persoonlijke relaties, waarbij idealisatie en minachting elkaar afwisselen.
3. De persoon heeft een identiteitsprobleem: een aanhoudend sterk instabiel zelfbeeld of een sterk negatieve eigenwaarde.
4. De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten).
5. De persoon vertoont regelmatig suïcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
6. De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen).
7. De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
8. De persoon heeft intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen.
9. De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.

Kijk eens of je jezelf hierin voldoende herkent (5 ervan dus).

Verder is het belachelijk dat je psycholoog zegt dat je er nooit meer vanaf komt en ze je niet verder kan helpen. Meteen een andere hulpverlener zoeken, deze heb je werkelijk niks aan.

Ik heb zelf 10 jaar geleden ook de diagnose borderline gekregen. Ondertussen ben ik aardig op weg om er vanaf te zijn. Dat heb ik grotendeels zelf gedaan, maar een goed begin is zeker gemaakt door de VERS-cursus van Mediant. Ik weet niet of ze dat inmiddels bij een zorginstelling bij jou in de buurt geven, maar als dat niet het geval is, kun je ook naar Linehan-therapie vragen (uitgebreider en intensiever dan VERS).

Tenslotte: laat je niet gek maken! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is erg moeilijk. Als je ergens geen goed gevoel bij hebt moet je het volgens mij niet doen. Er zijn zat instanties, dus laat je gewoon naar een andere doorverwijzen via je dokter zou ik zeggen.

Trouwens, erg veel mensen hebben borderline dus maak jezelf niet gek met de naam. Je hebt veel verschillende mates natuurlijk, en een nuancering is dan ook zeker op zijn plaats bij dit soort gevoelige zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je niet gekmaken. Als jij denkt dat Borderline niet bij jou past, zou ik zeker een second opinion vragen. Hoe staan je ouders daar tegenover? Herkennen zij jou in de diagnose? Zij kennen jou waarschijnlijk zowat beter dan je jezelf kent.

Er zitten veel overlappen in de DSM-IV, en het kan best zijn dat jij een grensgevalletje tussen het een en het ander bent. Welk stempeltje je krijgt is eigenlijk niet zo héél belangrijk, als je er maar de hulp mee kunt krijgen die jij nodig hebt.