Mijn vriendin doet alsof ze een psychose heeft?

Ik heb een vriendin die ik al heel lang ken, sinds kort is ze opgenomen in een gesloten afdeling. Ik mocht daar vanmiddag even langskomen en kreeg vooraf uitleg wat er precies met haar aan de hand was. Toen ik binnen kwam deed ze eerst een beetje vreemd en opeens begon ze keihard te lachen, ze gedroeg zich daarna weer heel normaal (Zoals ik haar ken) We konden over vanalles praten en toen ik vroeg waarom ze deed alsof ze psychotisch was weigerde ze te antwoorden. Toen ik weer wegging moest ik zweren dat ik niks zou zeggen. Nu zit ik thuis en weet ik niet zo goed wat ik moet doen, moet ik het nu wel tegen de instelling zeggen of niet. Ik weet nou niet of ze alsof deed of echt psychotisch is, want zoiets kan je toch niet echt nadoen? Dat zouden ze toch heel snel doorhebben, belangrijker nog waarom zou ze doen alsof?

Heeft iemand advies wat ik het beste kan doen?
Want ze hebben het toch heel snel door als je niet echt psychotisch bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit dit verhaal wordt niet duidelijk of je vriendin nou zelf heeft gezegd dat ze doet alsof ze psychoses heeft of dat jij dat alleen hebt gevraagd..?? Ik zelf denk dat ze niets voor niets in zo'n instelling zit. Als ze werkelijk psychoses heeft dan heeft ze een probleem, maar als ze doet alsof heeft ze eigenlijk ook een probleem. Ik denk dat de medewerkers van de instelling wel weten wat echt en niet echt is. Je zou altijd even contact kunnen opzoeken met instelling en de vraag voorstellen. Niet om haar te verraden, maar door aan te geven dat je het niet begrijpt en er wat meer info over wil hebben. Suc6 ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat jou vriendin een psychose zou faken......Dan zit ze iig op het juiste adres, want dan is ze geestelijk echt ziek. Misschien is het wel handig om daar eens met haar psychiater over te praten, maar iemand met psychoses kan ook het ene moment zo zijn, en het andere moment weer normaal lijken. Voelen wat iemand met een psychose voelt dat kunnen we helaas niet dus het is (denk ik) heel lastig om te zeggen of iemand een psychose faked.

Antwoorden (9)

Mensen die psychotisch zijn weten dat vaak van zichzelf niet, immers is de psychose voor hun de werkelijkheid en als ze dat onderscheid goed zouden kunnen maken zou er al geen sprake mee van psychose zijn.

Dit verhaal dien je aan de hulpverlener voor te leggen die jou ook vooraf uitlegde wat er met haar aan de hand is dan krijg je een veel objectiever en eerlijker beeld dan wanneer je de info uit andere bronnen probeert te halen.

Mensen worden niet voor niets opgenomen op een gesloten afdeling en psychoses zijn heel moeilijk te simuleren een psychose simuleren vergt behoorlijk wat voorkennis.

Uiteraard schaamt je vriendin zich hiervoor als je hierover door praat, maar zoals eerder genoemd hebben mensen met psychosen vaak geen ziekte inzicht wat de info van de client zelf onbetrouwbaar maakt.

Ik zou er vanuit gaan dat ze dus wel een psychose heeft en dat dit onderwerp gevoellig ligt bij haar.
Wil je hier meer over weten dan zul je hier met de behandelcoördinator of psychiater moeten over praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die in een gesloten inrichting zit heeft toch echt wel een psychose. daar hoef je je niet onzeker over te voelen.
Iemand in een psychose is uit de werkelijkheid "geslagen"dus denk ook dat ze geen psychose heeft dat is gewoon een kenmerk van een psychose.

Want welk verstandig denkend mens faked nu een psychose ?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, lekkere omgeving heb jij ; even een levenslang stempeltje halen om te kunnen gaan stempelen....
Zelfs voor een nep-psychose moet je psychisch behóórlijk ver heen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de goede orde, nabij directe omgeving is een pleonasme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jorryt: Even voor de goede orde: het gebruik van je komma is onjuist.
Ga er maar gerust van uit dat er iets niet helemaal goed is met haar.

Jij moet als vriendin helemaal niets tegen die inrichting zeggen. In die instelling zijn er genoeg mensen die jouw vriendin serieus en vakkundig observeren en die mensen komen professioneel tot hun eigen conclusie.

Jammer genoeg voor jou kan dat betekenen dat jouw vriendin al heel lang zich tegen jou anders heeft
voorgedaan dan ze misschien diep in haar hart voelt.

En misschien kun je wat lezen over wat "een psychose" is.
http://www.helpikhebeenpsychose.nl/wat-is-psychose
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Je vraag is terecht: je weet immers niet precies hoe je het gedrag van je vriendin moet zien.

Daarvoor heb je instellingen, zoals die waar je vriendin zit.
Maar toch: uit ervaring (zijdelings) weet ik dat mensen zich in zo'n instelling anders gedragen als bij hun familie/goede vrienden. Ik denk toch echt dat je moet melden wat je met haar meegemaakt hebt. Zo kunnen ze zich in die instelling een beter beeld vormen van je vriendin en er eventueel rekening mee houden. Het doel is dat je vriendin beter wordt, en zo'n instelling kan alle info gebruiken!

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet dat iemand er zoveel voor over zou hebben om even lekker in een psychiatrische instelling te verblijven tussen andere mensen die een gevaar voor zichzelf en anderen zijn en waar je geen normaal contact kan hebben met de medebewoners als je zelf helemaal niets mankeert en gezond bent. Ga er dus maar gewoon vanuit dat zij door haar eigen huisarts is doorverwezen op verzoek van de ouders en haar zelf en dat ze lang en goed genoeg geobserveerd is om tot deze conclusie te komen, je komt er echt niet zomaar en het is echt geen fijne vakantie daar.

Ze zouden bovendien echt niet zomaar met jou als vriendin gaan praten omdat jij denkt dat hun de kennis niet hebben de ware aard van je vriendin te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die op een gesloten afdeling opgenomen wordt is doorgaans een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving. Die opname of plaatsing kan vrijwillig zijn maar kan ook gedwongen zijn door een IBS of een rechterlijke machtiging. Ga ervan uit dat die beslissing heel zorgvuldig overwogen is. Mensen worden niet zomaar opgesloten en je vriendin zal zich heus niet voor de lol psychotisch gedragen of zich hebben laten opsluiten. Ze zal hoe dan ook psychisch in de knel zitten. Het beste kun je haar helpen door zoveel mogelijk haar vriendin te zijn. Dat wil zeggen dat je heus niet alles van haar hoeft te accepteren maar het minste wat je kunt doen is haar regelmatig opzoeken, contact houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is waarschijnlijk overtuigd van haar gelijk: dat ze niet psychotisch is.
Maar waarschijnlijk is ze het wel, want de doktoren in zo'n inrichting hebben er echt wel verstand van. Dit is gewoon een symptoom van een psychose.
Voel je dus niet schuldig, ze is waarschijnlijk echt ziek en heeft echt hulp nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psychose is moeilijk te faken, maar je zult merken dat ze het ene moment zichzelf lijken te zijn en vervolgens je iets vertellen dat voor hun overduidelijk waar is, en voor ons duidelijk niet waar kan zijn.

Een vriend van me heeft er laatst 1 onverwachts gekregen, en deed dus rare dingen, zei allerlei rare dingen, dat we hem moesten hebben enzo en we van alles achter ze rug om deden. En hij had een stukje verbrande krant onderweg naar huis gevonden en daar was een arm op te zien, dat was hij iemand had foto's van hem gemaakt en op zijn pad gelegd om hem gek te maken... ... .
Me vriend dacht dat hij een grapje maakte ofzo maar dat was het dus niet.

Het is wel na te doen, maar dan mankeer je een ergere stoornis meestaol, namelijk dus degeen die ertoe leid dat je graag doet alsof je iets mankeert.

Het kan zoveel zijn, misschien is die vriendin van je wel bedreigd en denkt ze in een inrichting veiliger te zin? misschien is ze een gevaar voor zichzelf en denkt ze, wederom, dat ze daar veiliger is.
Misschien is ze bang dat ze iets heeft maar word er niet naar haar omgekeken dus doet ze alsof ze iets heel ergs heeft zodat ze tenminste hulp krijgt?

Er zijn, echt enorm veel redenen.
Maar de enigste manier om het zeker te weten is haar ook te zeggen, dat je het niet begript, en het zo graag juist WEL wilt egrijpen.

Ik zou het de instelling niet zomaar vertellen, als ze maar doet alsof komen ze er toch wel achter en als dat het geval is zit ze daar denk ik goed. Daarnaast breek e haar vertrouwen en wat de reden ook is, voor haar leek het vast en zeker belangrijk genoeg om zich op te laten nemen enzo. Misschien werd ze misbruikt of 1 van de tig redenen dat ze daar voor veiligheid zit. Er zijn echt zoveel mogelijkheden, rust, stilte, hulp, aandacht, van alles.

Wees eerlijk en vraag het nog een keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen het feit al dat ze zegt een psychose te faken is voor mij al erg frappant. Mijn broer heeft een psychose gehad en geloof me dit kan je niet faken. Artsen en psychiaters kunnen het erg snel zien als iemand dit faked.