Hoe maak ik mijn vriend weer gelukkig?

Mijn vriend en ik hebben al meer dan 2 jaar. Hij klom in bomen, net als ik en we maakten veel lol, gingen naar veel feestjes en hadden samen een druk, maar leuk leven. Maar we worden natuurlijk ouder, mijn vriend werkt inmiddels continue diensten en ik werk ook, weg feestjes dus. Mijn vriend is minder grappig geworden en dat is heel jammer, hij lijkt veel minder vrolijk. En ik probeer hem op te vrolijken door hem mee uit eten en naar de bios te nemen en alles voor hem te doen maar het werkt niet echt. Praten erover vind hij vreselijk. Heeft iemand tips?

Toegevoegd na 6 minuten:
Hij zegt wel zelf dat niets hem meer echt boeit zoals vroeger. Hij is namelijk heel slim en toen we net hadden wilde hij van alles dingen weten en leren en nu bijna niet meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Ik krijg het gevoel dat jouw vriend vooral de uitdaging mist. De uitdaging van het onderzoeken, de kick van het ontdekken, van het nieuwe, van het onverwachte.

Zijn werk is leuk - maar het betreft, vermoed ik, vooral dingen die je elke week opnieuw doet. Fijn dat dat leuk is, en fijn dat de collega's leuk zijn - maar het is altijd hetzelfde, nooit eens iets onverwachts, nooit eens een raadsel, niets dat moet worden ontdekt of uitgevonden.

Misschien kan hij eens een beroepsinteressetest doen. Dat kan commercieel, of half-commercieel via het UWV (of die andere organisatie waarmee je te maken krijgt als je een baan zoekt, ik kan even niet op de naam komen). Dat kan best eens goede inzichten geven.

Wil hij dat niet of lukt het niet op die manier, zorg er dan voor dat hij in zijn privéleven op "ontdekkingstocht" kan.

Probeer eens, zonder dat hij doorheeft wat je eigenlijke doel is, erachter te komen wat hij als kind graag deed. Welke spelletjes, welke activiteiten - waar kon hij uren mee bezig zijn, waar keek hij naar uit, waar gaan zijn ogen nog steeds van glimmen als hij erover vertelt? Let erop wanneer hij sneller gaat praten, of hogere tonen gebruikt: dan heb je beet.

Vind dan de "volwassen" versie van die kinderactiviteiten. Combineer die met de ontdekkingstocht, met verrassingen, met onverwachte wendingen. Goede kans dat hij daar weer gelukkig van wordt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het klinkt alsof hij vooral verder gaat op de wegen die hij vroeger volgde. Ik zie het zo: Vroeger ontdekte hij een nieuw pad. Hij ging voorzichtig de eerste meters dat pad op, en ontdekte steeds iets nieuws. Nieuwe planten, nieuwe dieren, nieuwe stenen, onbekende geluiden. Achter elke bocht bleek weer iets nieuws te zijn. Dat maakte hem enthousiast, dat vond hij interessant. Nu volgt hij nog steeds datzelfde pad. Maar hij kent het pad al. Hij kent alle planten, alle dieren, alle stenen, alle geluiden. Achter elke bocht blijkt meer van hetzelfde te zijn. Hij *denkt* dat hij vroeger dat pad zo leuk vond, en dat hij het dus nu nog steeds leuk zou moeten vinden. Maar het ging niet om het pad. Het ging om het ontdekken. Om het nieuwe. Om het verrassende. Om hetzelfde te doen wat hem vroeger zo beviel, moet hij dus een ANDER pad ontdekken. Het lijkt of hij dan iets anders moet gaan doen dan vroeger, en in zekere zin is dat ook zo. In werkelijkheid doet hij dan nog steeds hetzelfde als vroeger: iets NIEUWS ontdekken. Daar is in zijn geval een ander pad voor nodig. Help hem een nieuw pad te ontdekken, zodat hij weer hetzelfde kan doen als vroeger.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het zou inderdaad een nieuw pad kunnen zijn. Wat wel heel belangrijk zou kunnen zijn - maar da's puur een gok, ik kan er dus net zo goed vreselijk naast zitten: Vroeger was het verkennen van dat pad zo leuk, omdat hij het *zelf* deed. Alles wat hij deed, deed hij omdat *hij* dat wilde. Alles wat hij bereikte, was *zijn* prestatie. Hoe denk jij, dat hij zich bij jullie relatie voelt? Is het *zijn* keuze? Of voelt het voor hem alsof *jij* hem geleidt, en hij als een braaf hondje meeloopt aan de hondenriem? Ik zeg het wat overdreven, maar daar moet je maar even doorheen lezen. En het gaat er niet om hoe het *is* of hoe het voor *jou* voelt, maar hoe het voor *hem* voelt - of zijn gevoel nu juist is of niet, is hier niet van belang. Misschien, maar da's dus mijn gok, moet hij het gevoel hebben dat *hij* de dingen begint, dat *hij* de koers uitzet, dat *hij* de leiding heeft. Alleen op die manier kan zo'n nieuw pad voor hem weer aanvoelen als die ontdekkingstochten van vroeger. -- Laat je gedachten er maar even rustig over gaan. En laat dan maar weten of er iets in zit, of dat ik er faliekant naast zit - wat ook heel best zou kunnen.

Andere antwoorden (7)

Jij kunt je partner niet gelukkig maken. Dat kan alleen hij zelf. Als hij er niet over wil praten, wordt het lastig. Meer dan aanreiken kun je niet, en hem te proberen te stimuleren. Maar communicatie is toch wel het allerbelangrijkste in een relatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat er weinig is wat je er aan kan doen als je niet van hem hoort wat er is. De regelmaat van een werkenden bestaan, en de zorgen (Baan niet leuk, geen mogelijkheden tot andere baan, wellicht een huis etc) kunnen iemand heel erg bezig houden. Het hoofd raakt vol met kleine piekerzorgen die het besef van de dagelijkse leuke dingen doen verdwijnen. Hier is weinig tegen te doen, behalve er over praten en kijken wat er in het leven anders zou moeten zijn om de oude gezellgheid terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn baas tegen me zegt dat hij morgen met spoed een opdracht afgerond moet hebben en dat ik dat moet doen, word ik ook niet vrolijk en duurt het uren voordat ik klaar ben. Als mijn baas zegt dat hij een heel ingewikkeld vraagstuk heeft waar absoluut geen haast achter zit en waar ik lekker de tijd voor moet nemen, heeft hij binnen een uur een gecorrigeerde versie op zijn bureau en heb ik heel veel voldoening gehad in mijn werkdag omdat ik iets heel moeilijks heb opgelost. Toen mijn werk uitdagend werd en sindsdien dus veel voldoening geeft, ga ik een stuk vrolijker en gezelliger naar huis om daar vervolgens nog even flink op te scheppen hoe goed ik het wel niet heb gedaan. Wie weet kan dat jouw vriend ook helpen om uit die dagelijkse sleur te komen die elke dag hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vriend is de enige die zichzelf gelukkig kan maken. bijna iedereen komt in dit stadium terecht. In het begin is een relatie anders, dan als je wat verder bent. In een sleur raken is een groot woord, maar de dagelijkse dingen gaan gewoon door en dat kan soms saai zijn.
Wat je niet moet doen is er te veel over "zeuren"en vragen e.d want dit kan voor hem vervelend overkomen. Probeer eens een tijdje niks te doen en aan hem het initiatief over te laten, kijken of dat resultaat heeft. En ja uiteindelijk zou hij toch moeten praten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt heel herkenbaar. Zorg dat er nieuwe doelen komen om te verwezelijken. als je alles hebt of ergens in vast zit wordt het heel saai en beklemmend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Ik heb uw vraag ernstig bestudeerd en kom tot de conclusie :

1. Wat wil je vriend eigenlijk bereiken en is hij bereid om
zelf dingen te veranderen om gelukkig te worden ??

2. Ik denk in de eerste plaats aan KOMMUNIKATIE in een
RELATIE, heel belangrijk is om de zaken te zien in een
vanuit een ander standpunt !

3. Het leven is niet alleen maar werken, maar we werken
om te leven en om het financiëel ook goed te hebben

4. Als je vriend bereidt is om te veranderen is dit al een
eerste stap in de goede richting !

5. En als hij toch zo slim is als wordt beweert komen jullie
er zeker wel uit !

Ik heb een paar linken er aan toegevoegd ter ondersteun-
ing.

Veel sukses toegewenst !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je vriend een Life Coach nemen en stel je vraag kort en bondig op de site. Vertel wat je allemaal dwarszit en weer duidelijk wat je wil.
Een goede life coach kan hem helpen richting en gelukkig worden in zijn leven!