Ik voel me altijd super moe, hoe zou ik daar aan iets kunnen doen?.

Ik voel me eigenlijk constant moe en lusteloos, ik heb van alles geprobeerd: veel slapen, weinig slapen, energie drankjes, sporten ect. Maar ik blijf me moe voelen. Ik ben naar de huisarts gegaan en die constateerde ijzergebrek. Nu slik ik al een tijdje ijzer tabletten maar ik voel me nog altijd super moe. Verder dacht ik nog aan een depressie, aangezien ik al geruim twee jaar mij depressief voel. Maar ik denk dat het ook dat niet is. Ik ben ook pas 17 (bijna 18)..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe is je voeding? (eet je genoeg, krijg je al je vitamines)
hoe is je slaapritme? (zelfde tijd slapen en wakker worden, circa 8 uur slapen)
wat doe je op een dag? (hele dag stilzitten? voldoende beweging?)
heb je al eens laten onderzoeken op depressie? alleen een vermoeden zegt niet veel
Ritsuka
9 jaar geleden
kom je genoeg buiten? vitamine D al eens laten testen?
tinus1969
9 jaar geleden
Wat is er getest, om dat ijzergebrek vast te stellen? Alleen Hb? Of ook ferritine transferrine?
Als je dat niet weet -vraag de uitslagen op en maak sowieso nog een afspraka om verder te testen.
Vermoeidheid, al dan niet icm bloedarmoede kan veel oorzaken hebben: vitamine D tekort, vitamine b12 tekort, coeliakie, trage schildklier, etc etc etc
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben als het goed is getest op mijn hb. En ik zal nog zeker een afspraak met de huisarts maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk eens even op de b12tekort site, dat kan het ook zijn
Succes
Ivana
9 jaar geleden
Heb je geen Pfeiffer?
tinus1969
9 jaar geleden
Pfeiffer veroorzaakt meestal geen laag Hb. Veelvoorkomende oorzaken van laag hb zijn ijzergebrek, B12-tekort, of coeliakie.

Het beste antwoord

Je geeft aan al ongeveer 2 jaar depressief te zijn. Ik denk dat dit de oorzaak ook is samen met je ijzergebrek. Je zit dan namelijk niet lekker in je vel en verandert je kijk op het leven en je patroon soms. Je ziet dingen negatief in bijvoorbeeld en hebt weinig zin in dingen doen met mensen en zit liever alleen. Een gevolg kan verveling zijn.

Mijn advies is naast je ijzergebrek dat je ook aangeeft, de depressie te verhelpen. Dit kun je het beste doen door met vertrouwde personen erover te praten of naar een specialist te gaan, in dit geval een psycholoog misschien. En daar hoef je je niet voor te schamen, want dat is normaal. Want als je depressie over is, zul je een betere kijk op het leven hebben en zul je weer meer dingen gaan doen. Ook pak je je patroon weer op en zul je je actiever voelen dan normaal. (Zie ook bron voor meer informatie over depressies en de aan bod komende onderwerpen rond dat thema.)

(Extra: In o.a. rund- en lamsvlees, volkorenbrood, broccoli en sperziebonen zit heel veel ijzer. Eet dus ook voldoende vlees, brood en verschillende groentes. Dit verbetert je weerstand en lichaam voor aanmaak hemoglobine voor zuurstoftransport in het bloed en stofwisseling. Over ijzer, staat nog een gegeven bron.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Regelmaat wil ook nog wel eens helpen.
Bouw een 'dagschema' door ook op vrije dagen op een ongeveer vaste tijd op te staan en een ongeveer vaste tijd te gaan slapen. Genoeg te eten, 3x per dag een maaltijd en 3x per dag een licht tussendoortje.

Voldoende drinken en beweging kunnen ook helpen.
Daarnaast kan afleiding je ook helpen, ga elke dag minimaal een half uurtje naar buiten. Buitenlucht doet je goed en bied je wat afleiding als je dit zelf niet kunt bedenken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je je niet goed voelt bij het gebruik van de medicijnen zou ik zeker nog eens terug gaan. Er kan altijd nog iets anders aan de hand zijn..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben sinds vorige week weer gestopt met die tableteen , omdat het mij veel last gaf. Verder heb ik niet echt een patroon maar ik zal er aan werken, en ik kom nauwelijks buiten..
Ritsuka
9 jaar geleden
Laat je vitamine D dan eens nakijken, en vertel je huisarts ook dat je met die pillen gestopt bent.
Je hebt de ideale leeftijd om pfeiffer te krijgen. Is hier op getest?

Gezond eten, voldoende beweging (20/30min per dag), herkeuring naar ijzerwaardes, voldoende maar niet teveel slaap, etc.

Beweging is ook goed om jezelf iets meer energie te geven voor de depressie, echter is dit vaak een groot woord. Je bent immers nog waarschijnlijk aan het puberen en dan is iedereen ''depressief''.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kan ook vitamine D tekort zijn, komt veel voor, makkelijk te verhelpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moeheid kan vele oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld: ijzer-, eiwit- of andere voedingsstoffen tekort. Ook depressie en/of stress, veroorzaakt moeheid, lusteloosheid. heeft niets met leeftijd te maken. Oorzaak kan ook zijn dat je bijvoorbeeld stiekem met een onbehandelde Pfeifer rondloopt, of ME/CVS of fibromyalgie of verkeerd voedingspatroon of misschien heb je niet de juiste medicijnen of de juiste dosering. Als de moeheid niet over gaat zou ik aan de huisarts vragen of hij/zij je wilt doorverwijzen naar een internist en wellicht ook naar een psycholoog, gezien je depressieve klachten. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik ga al naar een psycholoog, maar bedankt!