Wat is een sport die goed is voor mensen met een sociale angst stoornis?

Is er ook sport voor mensen die angstig zijn in het sociale leven,buiten cardio en hard lopen enz..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Antwoorden (12)

Als je een sport gaat bedrijven zal je altijd in aanraking komen met mensen. Dat is ook juist goed als je een sociale fobie hebt: een prima mogelijkheid om jezelf te trainen en te oefenen om die angst de baas te worden.
Maar een teamsport is dan misschien net effe teveel van je gevraagd.
Kies dan voor een sport, die je met zo min mogelijk mensen kunt beoefenen, zoals bijvoorbeeld tennissen, werken in een sportschool of ballet. Als je het aandurft: judo. Deze sport is wel heel fysiek, dat moet je wel aankunnen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wielrennen (ciclotoerisme), skeeleren, skieen, langlaufen, etc.... Eigenlijk zijn alle duursporten wel geschikt en wanneer je toch de wat socialere kant opwil kun je altijd een maatje zoeken in die sport.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Als er 1 persoon is met wie je het niet eng vindt, kun je ook overwegen te gaan tennissen of squashen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paardrijden, muurklimmen (boulderen) joggen of schaf een hometrainer en loopband aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het is mss nou niet het eerste dat in jou opkomt en het is nou ook niet direct cardio, maar paardrijden is erg goed voor mensen die sociaal wat moeilijker in elkaar steken. Het gaat dan niet alleen om het rijden zelf, maar ook de verzorging van een paard is zeer ontspannend en er komt ook een stukje vertrouwen en overgave bij....het werkt ook therapeutisch.
Ik snap dat je niet aangeeft direct iets aan je sociale angst te willen doen, maar wellicht dat paardrijden naast de andere sporten die hier al genoemd zijn een leuke aanvulling is.
De link is een voorbeeld van wat het KAN inhouden.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Wendy :-)
Zwemmen of tafeltennis. Ken zelf ook iemand met een sociale angst stoornis en die vindt zijn uitweg in tafeltennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zat met hetzelfde probleem. Ook ik heb een angststoornis, maar wilde wel graag gaan sporten. De oplossing die ik heb gevonden is eigenlijk vrij voor de hand liggend: op youtube zijn talloze filmpjes te vinden met oefeningen die makkelijk thuis te doen zijn. Het is even zoeken voor je iets geschikts gevonden hebt, iets dat bij je past, maar ik vind zelf de filmpjes van deze twee personen erg goed:

http://www.youtube.com/playlist?list=PL640CA7692CC4376F
(allerlei)
http://www.youtube.com/watch?v=F53aS3_fBmU&feature=relmfu
(yoga)

Yoga is natuurlijk extra goed voor iemand met een angststoornis omdat de ademhaling hierbij een grote rol speelt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb er ook last van en ben ook begonnen met thuissporten dvdtje,youtube,dumbells,springtouw, opdruksteunen(ivm oude botbreuk hand),optreksteun, zumba, yoga, kung-fu, buikspieren ik doe eigenlijk alles door elkaar beetje van dit beetje van dat heb dit ongeveer 3 jaar vast gehouden en voel me nu zo goed dat ik sinds 2 maanden aant het hardlopen ben(buiten dus) wel s`morgens dan is het niet zo druk. om de dag ga ik lopen de dag er tussen doe ik mn hutspotje.
Hoop dit nog even vol te houden.
Ik heb goede ervaringen met hardlopen. Je bent deels in een groep en deels zelfstandig aan het trainen, als je je aansluit bij een vereniging. Je loopt in en doet de warming up met de groep en daarna loop je voor jezelf de rest van de training.
Daarnaast.... Tijdens hardlopen maak je een stofje aan wat je blij maakt, dat geeft een extra boost en zelfvertrouwen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nordic walking, berg klimmen, langlaufen of snel wandellen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer Aikido. Het is een hele rustige sport, waarbij niet of nauwelijks gepraat wordt. Welliswaar in een groep, maar dat is gelijk de kracht. Als je hier verder in gaat, zal het je helpen bij het overwinnen van je sociale stoornis. Omdat je steeds zekerder van jezelf zult worden.
Je leert wat energie is, hoe je jezelf als een boom kan wortelen, zodat niemand je nog uit balans kan brengen.
Dit is letterlijk, maar je zult zien dat het ook geestelijk zal zorgen dat je steeds beter in balans raak.
Bovendien zijn Aikidoka's eigenlijk zonder uitzondering hele rustige, vriendelijke mensen,
Neem eens contact op met iemand die deze sport bedrijft, en vraag of je een keer mee mag.
Of bel gerust een aikido dojo en vertel eerlijk wat er aan de hand is.
Zou je mij aan de lijn krijgen, zou ik je desnoods zelf ophalen, omdat ik zeker weet dat dit de sport is die mensen die onzeker zijn en sociaal bang, het beste helpt.
En: het is een prachtige, rustige sport.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de sportschool worden altijd groepslessen gegeven. Het maakt niet uit welke groepsles je naartoe gaat, ligt eraan wat jij het leukst vind, maar zo'n beetje bij elke groepsles zijn maar een handje vol mensen, dus het is er altijd lekker rustig en er hangt een goede sfeer.
Ik zou dus zeggen: Ga eens zo'n groepsles proberen! Misschien maak je ook gelijk nieuwe vrienden!;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrijwel alle vecht en krachtsporten.

Zodra jij je eigen krachten leert kennen, zul je minder angst voor anderen hebben.