Hoe kan me afstand nemen van omstandigheden en gelukkig blijven?

Welke technieken bestaan er om gelukkig te blijven, ongeacht de omstandigheden? Zodat deze je niet meer zo hard raken en je er niet door "overspoeld" geraakt?

Toegevoegd na 18 minuten:
me:men

Toegevoegd na 44 minuten:
vooral hoe je omstandigheden kan loslaten vind ik belangrijk...dus hoe je afstand kan nemen. Want als je het niet kan loslaten kan je niets doen, bv. je wandelt en je denkt altijd maar aan de omstandigheden...

Toegevoegd na 2 dagen:
zou de vraag willen sluiten met het beste antwoord maar kan er deze keer écht geen kiezen. heb zoveel supergoeie antwoorden gekregen. Dat wordt een moeilijke knoop om door te hakken...

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je dus wandelen en je focussen op de mooie dingen die je ziet. De wolken, de bomen, straks in de lente weer de knopjes aan de takken.. bloemetjes, wat dan ook!
Klinkt allemaal heel cliché wellicht, maar het werkt wel.
Als jij zelf sterk in je schoenen staat en vanuit jezelf een rijke belevingswereld hebt, dan kun je andere dingen beter loslaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede reactie RaiNin
liveisgreat
12 jaar geleden
inderdaad, mooi!

Het beste antwoord

mijn ervaring: afwachten, hopen, graag zou willen etc. heb ik geschrapt. verwachtingen die niet haalbaar zijn SCHRAPPEN. de reden maakt niet uit, feiten blijven feiten. ik laat mijn HOOP los, besef en accepteer dat ik een ander niet kan veranderen en besteedt hier verder ook geen aandacht meer aan.
kenmerken van een persoon waar ik moeite mee heb zie ik los van de persoon.
ik ga mezelf veranderen zodat ik de situatie anders kan benaderen en anders kan beleven zodat de impact minder wordt. ik geef anderen niet meer de schuld, ik kijk nu naar wat haalbaar en realistisch is en hier pas ik mijn doen en laten op af. ik neem zelf de regie en neem zelf de verantwoording voor mijn eigen geluk. wat hier voor nodig is maakt me niet uit, mijn doel is geluk en dit wordt mijn nieuwe streven.

feiten schrijf ik op, net als wat ik wil en wat ik niet meer wil. ik ga bepalen tot waar ik het laat gaan, ik bepaal waar ik mijn grens trek en stel vooraf vast hoe ik deze aangeef.
ik hou jezelf niet voor de gek, het is okay dat ik ergens moeite mee heb, ik erken mijn gevoel en emotie maar cijfer mezelf niet meer weg voor een ander. ik schik me niet meer in of naar een situatie of persoon. ik sta nu voor mezelf.
ik laat niet meer gebeuren, maar ik ga voorkomen omdat ik zelf OOK mijn grenzen niet meer overga, en anderen dit ook niet meer toe zal staan.
IK bepaal wat ik doe, laat, denk, hoe ik reageer. dit is niet maar aan anderen.

de zeepbel van verwachtingen laat ik uiteenspatten.
ik strijd niet meer tegen onmogelijkheden (wat ik wil zien van anderen) want dit levert niets meer op dan pijn, frustratie en een gevoel van falen.
ik neem een ander niet meer kwalijk dat ik ZELF heb toegestaan en mogelijk heb gemaakt het zover te laten komen.
tekortkomingen van een ander leg ik niet meer bij mezelf neer, ik brei niets meer recht voor een ander zodat het in mijn plaatje van verwachtingen past.

(boekwerk gaat verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(knip- plak, deel 2) gaat iemand over mijn grens dat geen ik dit aan, zonder mezelf te verklaren, te willen bewijzen te veronderschuldigen, etc.
ik vraag niet meer, ik verwacht niets meer (behalve van mezelf) maar ik focus me op MOGELIJKheden ipv op ONmogelijkheden. als het moet doe ik dat zonder begrip van anderen en in mijn uppie. afhankelijk opstellen is dweilen met de kraan open en gaat ten koste van mezelf. hier ben ik zelf de oorzaak van.
hetgeen wat ik NIET veranderen laat ik voor wat het is laat me hier niet meer door verwassen.

ik bepaal vooraf mijn bijdrage en inzet in de situatie. achteraf pas mijn bijdrage te leveren door in de spelen op die veranderlijke anderen is van de baan.
water bij de wijn, bagatelliseren, door de vingers zien, in de waan laten etc. 'ja maar.....' en 'ik snap het wel 'want.....' 'bewaren van de goede lieve vrede' is geen optie meer.

ik sta niet meer toe en creëer niet meer wat ik juist juist #niet# wil. ik geef anderen niet meer de macht om voor mij sitauties te creeren.
ik kan niet van anderen verwachten dat ze me wegcijferen zolang ik mezelf wegcijfer voor die anderen. ik cijfer mezelf dan ook niet meer weg.
ik geef mezelf én anderen geen valse hoop meer, ik hoop en verwacht niet meer tegen beter weten in.
ik laat niet meer bepalen, ik bepaal zelf. ik geef niet meer de regie, maar ik NEEM de regie.
ik laat me niet meer kwetsen omdat dit makkelijker is dan een ander voor het hoofd te stoten. ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gevoel, en zo is een ander dat voor zijn gevoel.
ik besef dat ik zelf maling heb aan mijn eigen gevoel en emotie waardoor ik mezelf voorbij loop, en snap dat anderen dit net zo doen bij mij. als iemand werkelijk om me geeft/ rekening met me wil houden staat deze persoon mij toe om voor mezelf op te komen en rekening met mezelf te houden. lukt dit niet ben ik op de verkeerde plek en moet ik mijn plek in het geheel onder de loep nemen. erkenning en begrip van anderen zijn niet meer mijn streven. ik hoef geen toestemming van anderen want streef hoe dan ook mijn persoonlijke doel na, wat hier ook voor nodig mag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(knip- plak. part 3 tevens het slot) anticiperen, prioriteiten bijstellen, werkelijkheid onder ogen zien, rekening houden met je eigen emotie en gevoelens, accepteren, aanvaarden, rust en ruimte voor jezelf kunnen scheppen (opeisen als het moet!) zodat je dingen op een rijtje kan zetten als je eventjes insneeuwt, kijken waarom je insneeuwt en waar je had in moeten grijpen om het de volgende keer te voorkomen.
aan leren/durven geven wat je voelt (en voor jezelf waarom dit zo is) je richten op het haalbare ipv het onhaalbare, doelen stellen en de nodige stappen ondernemen. (niet meer afwachten, verwachten, aanmodderen, uitstellen etc) niet de situatie #willen# veranderen maar jezelf #gaan# veranderen. niet vooruit kijken naar de overwinnen berg, maar terug kijken naar wat je al hebt weten te overwinnen en trots durven en kunnen zijn op jezelf. bepalen wat je wil (leren) aanvaarden zodat dit niet keer op keer een pijnlijke confrontatie is.
niet teveel van jezelf verwachten, maar stapje voor stapje inzicht krijgen en je positie bepalen vanwaaruit je de volgende stap gaat nemen. sta jezelf toe te leren van ''fouten'', maar leg deze niet bij een ander. als iemand zijn persoonlijke tekortkoming laat blijken besef dan dat het in fieten niet tegen jouw als persoon bedoeld is.
iemand wordt niet boos omdat jij iemand boos maakt om welke reden dan ook, het komt omdat iemand de waarheid niet aankan en niet weet om te gaan met frustratie en onmacht en DIT hetgeen is wat iemand laat zien en jou daarvoor gebruikt. schiet niet in de verdediging, (je hoeft geen erkenning van een ander, dit is ook niet je doel) maar zeg bv: ik snap dat je moeite hebt met (.... reden voor de woede) maar ik sta niet toe dat je dit op mij afreageert omdat jij niet met je woede om kan gaan.
even goede vrienden maar ik ga nu (mijn eigen ding doen) zodat jij even tot bezinning kan komen. (als iemand went aan het feit dat je je grenzen aangeeft zei ik ook 'als je weer bent afgekoeld, minder cynisch bent, minder gefrustreerd bent etc etc, laat het me maar weten zodat ik weet dat ik geen triggerende factor voor je ben. een ander moet JOUW dan tegemoet komen ipv andersom. laat iemand niets horen weet je meteen waar je afstand moet nemen en hoe belangrijk je voor iemand bent. mocht iemand gaan paaien en doen of er niets aan de hand is zijn ze in ieder geval niet over je grens heen gegaan en de kans dat ze je hebben kunnen kwetsen is een heel stuk kleiner)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een proces, waar je mee bezig bent neem ik aan?
Zelf denk ik, dat het op papier allemaal heel mooi is (méén ik hoor!!), maar het uitvoeren in de praktijk niet zo simpel.
Wat ik me afvraag is.... hoe reageren anderen hierop? Ik kan me voorstellen, dat velen dit niet begrijpen, accepteren etcetc en dat het leven dan erg eenzaam wordt? Hetgeen ook een keuze is uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, ik had deel 3 nog niet eens gelezen hahahaha.
Wat ik me ook afvraag: in hoeverre hou je dan ook rekening met dezelfde manier van denken, reageren en doen van anderen naar jou toe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in hoeverre bepaal je langzaam maar zeker zelf (los komen van) uiteraard begrijpen anderen het niet (goh je bent veranderd, goh wat ben je hard, dat zijn de dingen die ik hoorde) want veranderingen vallen op en ook die mensen zijn gewoonte dieren. de keuze is aan jezelf om het uit te leggen (valkuil als je begrip verwacht dus voor je het weet sta je in de repeat als er geen begrip is) maar is het wel de bedoeling om hetzelfde te reageren, te denken en te doen naar anderen toe als je jezelf wil veranderen omdat het het zoveel impact heeft? of is dit juist hetgeen wat je (uiteindelijk) wil veranderen? zolang anderen je uitgangspunt zijn waar jij je in moet schikken en aan aan wil passen veranderd er m.i. niets. het is ook geen drasisch 'de boeg omgooien' (vandaar dat het een proces is) :) maar voorjezelf moet je toch af gaan tasten tot waar je kan gaan, tot waar je je prettig voelt, waar je persoonlijke grenzen liggen, hoe je erop in kan spelen, kan reageren etc. denk bv aan een bepaald label, mensen die het niet weten te accepteren en steeds tegen een persoonlijke grens aanlopen. soms kom je op het punt om mensen te deleten (kuch kuch) zonder dat dit ooit een uitgangspunt is geweest. begrip is fijn, maar ben je dan meteen van een persoon afhankelijk? of kan je het los (leren) zien en ben je in staat om je prettig te voelen als er geen begrip is (bij een kennis is dat makkelijker haalbaar dan bij je partner bv) je zoekt naar mogelijkheden maar binnen jouw eigen grens. lukt dit niet zal je hoe dan ook je eigen plan moeten maken. of inbegrip uiteindelijk komt door onwil, onwetendheid, onmacht, opzet of weet ik veel wat dat doet er niet toe. feiten blijven feiten. voor jezelf blijft helder wat je wel en niet (meer) wil, dus: persoonlijke grenzen waar je niet overheen laat lopen en waar je zelf ook niet overheen gaat. op die manier kan je je ook los maken van opmerkingen van anderen die je eerder snoeihard raakten als deze persoon verder van je afstaat. (bij partners is dat m.i. niet haalbaar als je doel een gezonde relatie is) zo zie ik het tenminste. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik heel ver in meegaan, deels in theorie qua ervaring.
Voor mij is het punt denk ik: in hoeverre... ik vind het erg ik-gericht, zoals het op mij overkomt. Daar is niets mis mee, want je moet (niks moet, maar is toch wel erg prettig, laat ik het zo wat beter omschrijven) leven met en happy zijn in jezelf. Maar er bestaat meer op de wereld en je tot op zeker hoogte aanpassen aan anderen en aan situaties vind ik juist gewenst. Accepteren/aanvaarden, incasseren, en ja, ook aanpassen.
Dat anderen je snoeihard kunnen raken is heel erg akelig, maar als je een gevoelig mens bent hoort dat er soms bij. Een mens is geen robot.... en dat is deels en beetje hoe het óók op mij overkomt.
Ergens als een verdedigingsmechansme, als een muur..... ik moet het nog even op me in laten werken misschien: het was erg veel tekst ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat op 'zekere hoogte' is hetgeen wat kan vaststellen en waar je je persoonlijke grenzen aangeeft. het is geen kwestie van niet willen aanpassen, maar grenzen zijn nodig als je je niet wil laten leven omdat je je aan iedereen aan loopt te passen en jezelf vergeet. verdedigingsmeganisme klink voor mij persoonlijk zo.... euh... niet kwetsbaar op durven stellen (waardoor je jezelf ook weer benadeeld) veel tekst? waar??? mega veel tekst (het verbaast me ook dat mensen zich erdoor willen worstelen) ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdedigingsmechanisme bedoelde ik inderdaad zo... op mij komt het ergens over als een vesting om je heen bouwen, zodat niemand er meer bij kan komen. Niks mis met grenzen stellen uiteraard, maar er is een groot grijsvlak tussen de uitersten: strakke grenzen trekken en jezelf vergeten.
Als in IK..... dan de vesting... dan effe niks (de grachtengordel).... en dan de buitenwereld.
Getriggert mede door deze zin: "op die manier kan je je ook los maken van opmerkingen van anderen die je eerder snoeihard raakten als deze persoon verder van je afstaat." En dan mijn vorige reactie daarop: "Dat anderen je snoeihard kunnen raken is heel erg akelig, maar als je een gevoelig mens bent hoort dat er soms bij. Een mens is geen robot…. en dat is deels en beetje hoe het óók op mij overkomt." Nou, weet je..... misschien ben ik wel de enige mens die dat doet??? Aaaaaaaah....lieieieief hè??? hahahahahahaha.
Geen aai over mijn spinnenkop met die plumeau-borstel draag. Denk aan mijn kapsel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, je bent een uitzondering!!!! daar ondervond ik zelf niet dat het muurtje (wat ik niet had) behalve neg dingen ook pos dingen hield.
en hup, daar was ik mezelf aan het beperken en aan het schikken na. overleven, aanpassen, etc. anderen raken me nog weleens snoeihard hoor, helemaal als ik verwacht dat ze begrijpen en er ook moeite voor doe om begrepen te worden. en als iemand mij kwetst geef ik dat aan, ik sta ook toe om gekwetst te worden want ben er niet meer bang voor. (eerder als de dood, wha... afstand, opzouten, ik ben niet aardig, wil niet aardig zijn, laat mij achter mijn muur zitten die zo benauwd is) ....chips veraard mezelf. bij ieder is de persoonlijke grens weer anders. van mijn achtertante die ik niet vaak zie kan ik meer hebben dan van mijn moeder (mam, verdomme kom niet onverwachts langs .jaaa ik vind het wel gezellig, neeee het heeft niets met jou te maken maar BEL eventjes! hier koffie, NEE blijf zitten, ik heb enkel even tijd nodig om uit mijn 'system shutdown paniek toestand te komen) dat is ook een persoonlijke grens die ik bewaak (wil je rekening met me houden door even te bellen? dan is het voor mij OOK gezellig en prettig.... zo niet: na 2 keer laat ik haar voor de deur staan want loop als een kip zonder kop omdat ik juist geen robot ben) :) ik snap alleen ff het volgende niet: Niks mis met grenzen stellen uiteraard, maar er is een groot grijsvlak tussen de uitersten: strakke grenzen trekken en jezelf vergeten. jezelf vergeten door (persoonlijke) grenzen te trekken?
strakke grenzen of duidelijke grenzen? geen paniek als iemand over die grens gaat (behalve bij moeders nu en dan) maar aangeven als iemand over die grens gaat, door zelf rekening te houden met #een# grens (of grenzen) wat is bv jouw grens als iemand die je niet goed kent aan je zit waar je kriegel van wordt? denk je: ach die persoon bedoelt het aardig? of geef je je grens aan omdat je geen robotje bent je zelf ook wil dat je je prettig blijft voelen? hou je van iedereen 2 meter afstand (als soort muurtje) of doe je dit niet en loop je het risico op een ongewenste omhelzing maar ook omhelzingen die je wel goed doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... en je werkt ook niet lekker mee hè, door me wéér door een roman heen te laten worstelen ;-)) Ik bedoel: je kunt heel strak je grens stellen (uiterste), je kunt geen enkele grens stellen (uiterste) en ertussen is een grijsvlak.
Om op je vraag in te gaan: voor mij is de grens op het gebied van aanraken door een vreemde zeer duidelijk: een nono. En toch is ook daar een grijsvlak: bijvoorbeeld de kapper, de schoonheidsspecialiste (niks voor mij, maar als voorbeeld).
Iemand die ik een beetje ken: dat ligt aan de persoon en de relatie.... dus een grijsvlak.
Iemand die ik goed/heeeeel goed ken: ligt óók aan de persoon en de relatie hahahaha.
En daarbij óók nog, dat dit zelfs per situatie en per omstandigheid kan verschillen. Bijvoorbeeld: als ik verdrietig ben dan kan ik troosten heel prettig vinden, maar soms ook absoluut niet. Dan is welke aanraking van wie dan ook echt niet gewenst.
liveisgreat
12 jaar geleden
jawadde, hier heb ik wel even lectuur aan! bedankt in ieder geval voor het uitgebreide antwoord!!!!

Andere antwoorden (7)

Je bedenken dat levenslang doorlopend gelukkig zijn niet bestaat.
Zonder een ongeluk af en toe, weet je niet meer wat geluk is. (Vraag maar aan Nederlandse emigranten, altijd zon gaat vervelen zegt men)
Relativeren dus , en je kunt natuurlijk ook blij zijn omdat je dat gistren nog was, hoewel vandaag n stuk minder
12 jaar geleden
Door blij met jezelf te zijn.
Dan kun je de hele wereld aan want je hebt altijd jezelf om op terug te vallen!

Dit klinkt heel gemakkelijk, maar dit heb ik met heel veel moeite en vallen en opstaan geleerd. Het werkt zo ontzettend goed!

En dan nog heb je natuurlijk momenten en perioden dat het wat minder gaat allemaal, of dat het even helemaal *niks* lijkt, maar dan kun je het toch goed aan omdat je een goede basis in jezelf hebt!

Ik kan bijvoorbeeld problemen hebben zoveel als ik wil, maar als ik 's ochtends wakker word en ik ga koffie zetten voor mezelf, dan geniet ik daarvan, ook al zit ik dan ook heus wel eens te piekeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals Anneliez al zei: doorlopend gelukkig zijn, is onmogelijk.
Wat je wel kunt doen, als je je ongelukkig voelt:
Ga bewust ademhalen, dat wil zeggen: ga met je aandacht mee met je adem naar binnen toe,- zorg dat je schouders los zijn, dat betekent, dat je schouders geen spanning voelen. Blijf een tijdje bewust adem halen. Na verloop van tijd zul je merken, dat er vanuit je binnenste energie komt om je op te kikkeren. Succes F.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat in veel vragen van je naar voren komt is dat je je onder behoorlijk onaangename mensen begeeft, en je alsmaar wilt weten en ontdekken hoe je je daaraan het beste kunt aanpassen. In de hoop daarbij alsnog wat gelukkiger te worden.
Vervang 'omstandigheden' in dit geval dus door 'andere mensen'. Want je vragen hier gaan over omstandigheden door andere mensen, in relatie tot..
Wel, misschien is het beter om deze personen los te laten, letterlijk. Of eerst eens eentje, en kijken hoe dat voelt.
Al is het maar om te proberen. Stap eens uit die cirkel.

Anders blijft het dweilen met de kraan open..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
Wendy je hebt gelijk als je zegt dat je onaangename personen moet loslaten maar het is niet altijd mogelijk. Bv. kan ik niet mijn werk opzeggen omdat de doelgroep onaangenaam kan zijn. Daar moet ik mee leren omgaan.
Maar ik kan hen ook leren om zich niet helemaal te laten meeslepen door hun omstandigheden.
Het gaat er niet om dat die omstandigheden moeten veranderd worden (natuurlijk vaak wel, das ook mn job, maar dat lukt niet altijd van de ene dag op de andere). wel dat men "anders" naar situaties kan kijken zodat ze niet meer de hele tijd in het hoofd spoken. Op die manier kan men ondanks de omstandigheden toch gelukkig zijn.
Ik lees dat ook in boeken over "kies voor geluk, wat er ook gebeurt" "piekeren helpt niet" etc... maar dat is dus echt niet simpel. Het lijkt alsof mensen (ik ook soms hoor...) denken met piekeren een oplossing te vinden, terwijl dit juist uitput (en dus de boel erger maakt vrees ik, omdat je dan niet meer helder kan denken of ondoordachte dingen doet).
Ik denk dat een techniek om te kunnen loslaten enorm interessant kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat wederom opvalt is dat je telkens een heel persoonlijk relaas doet, en dit afsluit met een algemene vraag. "Hoe gaat men" "wat te doen met" "het lijk alsof mensen" etc..
Ook in reacties op een antwoord doe je dat weer. Ook dan lijkt het weer over 'iemand anders' te gaan.
Het gaat over jou, toch? Natuurlijk is het heel goed om (je) problemen van een afstandje te bekijken, dit geeft een heldere visie. Je kunt dit heel goed.
Maar in jou geval is dit anders;
je zoekt alleen maniertjes en technieken om ermee om te gaan.. wel, dat heb je vroeger genoeg gedaan, toch? liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het pieken idd een manier is van: hoe moet en kan IK me aanpassen zodat het totaalplaatje klopt. de vraag die je met piekeren ook kan beantwoorden is: wat wil ik wel en wat niet meer, en hoe maak ik dit duidelijk. JIJ bent het uitgangspunt, en niet de ander, anderen of een situatie. het is niet 'schikken naar' maar je standpunt bepalen, grenzen stellen, aangeven en toepassen. 'piekeren' is een uitstekende manier om te bedenken hoe je hier vorm aan gaat geven zodat het daadwerkelijk toe te passen is.
liveisgreat
12 jaar geleden
@wendyH, hoezo een persoonlijk relaas in deze vraag? dit is me niet echt duidelijk...
@eucalypje : idd, ik ben het uitgangspunt. Niet om me aan te passen maar omdat ik alleen door zelf op een andere manier te reageren ook andere reacties veroorzaak (of dat mensen of situaties die in een bepaald patroon van mezelf passen, uit mijn leven verdwijnen). dat geloof ik toch heel sterk: wat er binnen zit zie je weerspiegeld buiten je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben niet @wendyH.
ik bedoel; het gaat over jou, toch? (je persoonlijk relaas/verhaal) Dit geld voor bijna al je vragen, en ook deze.. Je verteld een verhaal die over jou gaat, over de relatie met de ander en de wrijvingen hierin... en vervolgens vervang je alle 'ik' door 'men' 'je' 'mensen' , etc.
Je doet er dus weer afstand van. En daar zit ook een soort van ontkenning in. Alsof het niet van jou is.
Dit is een terugkerend patroon in je vragen.
liveisgreat
12 jaar geleden
sorry, welkom38, verkeerd pseudoniem gebruikt.... :-(
Okee, bedankt voor de feedback. Ik wil gewoon de algemene dingen los zien van het persoonlijke verhaal, omdat dit toch geen therapiesite is he, maar een site voor delen van kennis. Ik vermoed ook dat mijn vragen (die idd vaak uit mijn persoonlijk leven komen) iets algemeens in zich hebben, in de zin dat er wellicht nog mensen zijn die hetzelfde ervaren. Vandaar vind ik het niet relevant om het in "ik-vorm" te schrijven... Maar moet ik dit es herbekijken. Maar bedankt dus voor je feedback, ik zal er zeker es over nadenken!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan, en ik snap je reactie..
toch wil ik nogmaals deze feedback benadrukken, om te kijken of je het begrijpt:
''maniertjes en technieken om ermee om te gaan.. wel, dat heb je vroeger genoeg gedaan, toch?''
liveisgreat
12 jaar geleden
ik ben ervan overtuigd dat de situaties in iemands leven worden "aangetrokken" door de gedachten en dus de vibes van die persoon. Een beetje wat Jung schreef over synchroniciteit : wat binnen is zie je buiten.
Ik ben er ook van overtuigd dat je de situaties enkel kan veranderen als je jezelf verandert en in een "hogere vibe" komt. Goed voelen is daar één van de voorwaarden voor.
Het gaat niet over "aanpassen" of zoiets, het gaat erover dat je het ziet als een resultaat en je het uit je leven bant omdat het je niet meer aantrekt.
Daarom is me blijven goed voelen zo belangrijk, en me kunnen losmaken van de situaties.
Los daarvan denk ik ook dat je efficiënter kan reageren, minder stress op je laadt e.d. als de dingen je minder raken. En om in ik-vorm te blijven :-): daarom wil ik dat leren. Niet om techniekjes te hebben zodat alles bij het oude kan blijven, maar juist om het nieuwe en andere te creëren. Het kan betekenen dat de dingen automatisch anders worden, andere mensen veranderen tov mij etc. Maar ook als het betekent ik bepaalde mensen moet loslaten, dan weet ik dat er iets nieuws en beters voor in de plaats zal komen.
Ik vind het trouwens mooi dat je je zo goed kan inleven, bedankt welkom38!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat kunnen weer simpelweg overlevingsstrategieën zijn, verpakt in de vorm van 'wat kan ik toch veel leren van de mensen om me heen'.. (pas op) ;-)
liveisgreat
12 jaar geleden
hahahahahaha, die welkom38! zal er nekeer over peinzen alweer!!!!
"Loslaten en afstand nemen" schrijf je, "zodat omstandigheden me niet zo hard meer raken".
Dat doet me sterk denken aan de vraag die ik mezelf weleens stel: hoe is het mogelijk dat sommige mensen die dagelijks worden ondergedompeld in talloze problemen, zich toch goed staande weten te houden?
Denk aan directeuren van multinationals of bijvoorbeeld aan de minister-president. Elke dag worden die mensen van alle kanten bestookt met allerlei kritiek en problemen.

De "kunst" om daarmee om te gaan is, denk ik, tweeledig:

1. Je kunt jezelf aanleren om mensen en gebeurtenissen in je leven waar te nemen (dus te observeren) zonder er (direct) een waardeoordeel over te hebben. Er gebeurt iets dat jij waarneemt, en je slaat die kennis op zonder er verder ook maar iéts mee te (willen) doen. Je neemt het dus gewoon voor kennisgeving aan. Op die manier kun je voorkomen dat een heleboel dingen die je in je leven meemaakt een belasting gaan vormen.

2. Daarbij is het natuurlijk nodig om prioriteiten te stellen: wat is belangrijk voor jou in het leven (of: in je werk, in je vriendenkring etc.) en wat niet? Zo kun je je aandacht gaan richten op zaken die er (voor jou) echt toe doen.
De dingen die je selecteert moeten natuurlijk wel realistisch zijn. Veel mensen richten zich op doelen die ze nooit kunnen bereiken. Teresa van Avila, een non uit de zestiende eeuw, verwoordde dat ooit zó: "God, geef mij de kracht om te veranderen wat ik veranderen kan, de moed om te accepteren wat ik niet kan veranderen, en de wijsheid om het verschil te zien".

Ik denk dus dat je je eigen leven een stuk makkelijker kunt maken door selectiever te zijn in wat je waarneemt en oppakt.
12 jaar geleden
Omstandigheden/situaties loslaten doe je door ze minder belangrijk te maken voor jezelf.

Dat kan door:
- inzicht krijgen in waarom het zo belangrijk is voor je
- relativeren
- je bewust zijn van je gedachten hierover: de 5 G's (zie hieronder)
- niet meer vasthouden: wat doet dat met je?
- helicopterview toepassen: probeer de gebeurtenis/ situatie/ omstandigheid van een afstandje te bekijken, alsof je een niet deelnemende, onafhankelijke persoon bent. Zeg maar een journalist, die onderzoekt op een niet betrokken, maar wel invoelende en milde wijze.
- Accepteren/aanvaarden dat het is zoals het is en dat, zoals het is, het okee is.

De 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde. Het voert te ver om daar hier op in te gaan, maar misschien is het een idee te kijken op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeah spinneke!!!
ploes 1!! (meer kan ik er niet geven helaas) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel stoffertje ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha :))
wat bij mij heel sterk werkt, is beseffen hoe weinig je aandacht je eigenlijk besteed aan de goede dingen, zeker ivm de slechte dingen, als je alles goed en wel naast elkaar zet, zie je hoe ongelofelijk veel goede dingen er zijn. dit besef krijgen is best moeilijk en kost ook zeker wel tijd, wel is het zo dat 100% gelukkig zijn een bijna niet te halen doel is.