Moet ik me laten testen op ADD?

Ik ben 19 jaar.

Het is begonnen met dat ik vaak heel onrustig ben in mijn hoofd. Niet fysiek, fysiek ben ik juist een beetje traag. Maar ik mijn hoofd loopt alles door elkaar heen etc. Ik los dit vaak op door naar muziek te luisteren. Dat zorgt niet zozeer voor orde, maar meer dat ik aan iets anders denk dan aan de 'ruis' van alle gedachten.

Ik wilde weten hoe andere mensen hiermee omgingen dus zocht ik naar: "Onrustig in mijn hoofd." Zo kwam ik hier: http://www.invaliditeit.be/ADD.html ik ben vervolgens verder gaan zoeken en het is echt absurd hoeveel van die eigenschappen ik heb.

Nou is mijn vraag, moet ik me laten testen?

Ik bedoel wat heeft het voor voordeel? Ik ben meer bang dat als ik het daadwerkelijk heb ik dan ga denken: "O, ik heb ADD, ik kan er niks aan doen dat ik altijd alles uitstel." etc. En dan het dan alleen maar erger wordt met al die dingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wil je dan een etiketje?
aan de andere kant krijg je dan wel wat meer handvaten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ channeke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan denk ik geen kwaad om te laten testen! Dus probeer het gewoon ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van wie moet je je laten testen? Van jezelf? Niet doen, je krijgt een stempel die je nooit/niet meer van af komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, niet doen! ik herken mezelf er ook in, en als je die test doet, ben je onrustig dus dan weet je haast zeker dat je er nooit meer afkomt!!! dan ben je bestempelt, dan ziet iedereen je meteen anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een gel#l dat etiketje waar je niet meer vanaf komt zeg. ik heb zelf ADD en ben blij met label. mensen die niet verder kunnen of willen kijken zien een label, maar voor mezelf heeft het enorm veel duidelijkheid gegeven waardoor ik veel beter om kon leren gaan met de dingen waar ik op vast liep. en ja, ik tref ook mensen die zich laten verblinden door een label maar hier heb ik maling aan. voor mij geeft het duidelijkheid en handvatten en is mijn leven prettiger geworden, en wat anderen denken van dat label.....
dat zal mijn toch aan mijn anus oxideren.

Het beste antwoord

als je duidelijkheid wil hebben is het testen wel een goede optie.

ik ben zelf een ADDer, en met een diagnose is het hard werken kan ik je vertellen.

ten eerste moet je accepteren (mogelijkheden en onmogelijkheden) aanvaarden, ,en vooral toepassen.

ik weet dat ik uitstel, maar verschuil me er niet achter. mocht blijken dat je ADD hebt dan heb je de mogelijkheid om hier mee om te leren gaan. je krijgt handvaten waar je mee aan het werk kan zodat het juist niet erger wordt. (kenmerken blijven zoals ze zijn, maar je leert hier mee om te gaan dus) ;-)

als je naar je huisarts gaat kan je een verwijzing vragen naar iemand die hierin gespecialiseerd is.

het voordeel is dus dat je neer kan leggen bij de dingen waar je je aan ergert en waar je op vast blijft lopen.
deze dingen leer je toe te passen zodat het minder impact heeft.

en mocht het een keer mis gaan (wat mijn ook nog steeds gebeurd) dan gooi ik het op mijn add bekabeling om het luchtig te houden. (maar niet verschuilen dus) ;-)

voor mij gaf het enorm veel rust om te weten wat er met me aan de hand was. een stuk minder strijd (getier en gevloek op mezelf) tegen mezelf.
ben nu niet tegen mijn ADD aan het knokken, maar ben inmiddels eucje mét ADD.

of het bij jou ADD is weet ik natuurlijk niet, maar dat je niet lekker in je vel zit lijkt me zowiezo een reden om hier eens naar te laten kijken.

het scheelt echt enorm voor jezelf als je er een vinger op kan leggen.

mocht je vragen hebben laat het me gerust weten hoor.

veel succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ga er mee langs je huisdokter!
Het voordeel is dat je dan gepaste hulp kunt krijgen, misschien gedragstherapie zodat je beter kunt omgaan met de chaos in je hoofd, je structuur in je leven kunt brengen zodat je niet denkt: "dat heb ik, dus ik mag de boel lekker uitstellen";-). Je kunt dan extra hulp krijgen bij je opleiding of op je werk. Ook krijg je dan meer begrip van je omgeving.

Ik vind het erg mooi om te zien hoe je het 'oplost', die chaos in je hoofd gaat niet weg maar je gebruikt muziek om het rust te geven! Een mooie oplossing!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan eerst verder mee onderzoek doen door de DSM-V TR criteria voor ADD te zoeken, mocht je merken dat je heel veel punten herkent dan weet je het eigenlijk wel zeker en is het niet nodig jezelf te laten testen. Als je daarentegen jezelf laat diagnosticeren bij een psycholoog, heb je indien het nodig is meer mogelijkheid tot hulp bij bijvoorbeeld een GGZ instellen als je daarvoor een verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat het hebben van een bepaalde 'aandoening' geen excuus is voor bepaald gedrag maar wel een reden.
Als je zelf veel last heb van de chaos, dan zou ik jezelf laten testen, door te weten wat er precies is kan je jezelf beter helpen of anderen jou.
Maar als je alles meestal onder controle heb zou ik het zo laten. Een stempel hebben is niet altijd fijn, zoals je zelf al aan gaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga voor jezelf na of je duidelijk nadelige gevolgen hebt van wat je nu denkt dat ADD bij jou is en doet. Heb je echt last van die nadelige gevolgen van de verschijnselen die je bij jezelf hebt ontdekt. Stel zelf niet de diagnose en voorkom dat je je iets in jouw hoofd haalt wat mogelijk helemaal niet waar is. Wil je het zeker weten dan moet je toch via de huisarts of specialist de diagnose hard maken.